Gå til innhold
Arkivverket

En kriminalhistorie i Gudbrandsdalen fra 1694


Lars.O.Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Lars Ove,

 

Skulle akkurat til si det var noe som manglet, men der ser jeg at lenken nå plutselig er på plass. :-)

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har ingentng med slektsforskning å gjøre, 

 

Jovisst - både den henrettede Marte Østensdatter Forbrigd/Bø og hennes søsken har stor etterslekt, så dette har absolutt noe med slektsforskning å gjøre. Selv nedstammer jeg fra Martes søster Anne Østensdatter og hennes mann Johannes Iversen Berg (død 1731), lensmann i Ringebu.

 

Takk for at du gir oss disse "glimtene"!

Endret av Tore S. Falch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan de nevnte ha noe som helst å gjøre med den Kristen Nilsson Bø som det skiftes etter i 1684:

 

http://forum.arkivverket.no/topic/176933-1684-gausdal-kristen-nilsson-paa-boe-arveskifte/?hl=gustavsen#entry1508501

 

Altså er det noen kjent slektskap mellom disse Bø-folkene?

 

Mvh Are

Jeg vet ikke Are, men jeg har kopi av alle diplomene fra 1598 fra gården Bø.

 

Disse ble kopiert av Engebret Haugen i 1955, og jeg har skannet de på Opplandsarkivet på Lillehammer for 6-7 år siden

 

Christen Nilsson Bø er nevnt i flere diplomer, så hvis du vil ha de så er det bare å gi meg et pip

Endret av Lars.O.Wangensteen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Ove,

 

Dette høres spennende ut. Jeg tar gjerne imot kopier/skanninger av disse diplomene. Rune Nedrud har allerede hjulpet meg med litteraturreferanser (se lenke i forrige innlegg). Grunnen til min interesse er forøvrig at jeg er på sporet av Kristen Nilssons svigerfamilie, nemlig Idde Pousldatter (Ida Pålsdotter) sin familie.

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Ove,

 

Dette høres spennende ut. Jeg tar gjerne imot kopier/skanninger av disse diplomene. Rune Nedrud har allerede hjulpet meg med litteraturreferanser (se lenke i forrige innlegg). Grunnen til min interesse er forøvrig at jeg er på sporet av Kristen Nilssons svigerfamilie, nemlig Idde Pousldatter (Ida Pålsdotter) sin familie.

 

Mvh Are

s

 

Da lager jeg en PDF-fil og gir deg lenken i morgen tidlig. Jeg tror det blir ca 100 sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan de nevnte ha noe som helst å gjøre med den Kristen Nilsson Bø som det skiftes etter i 1684:

 

http://forum.arkivverket.no/topic/176933-1684-gausdal-kristen-nilsson-paa-boe-arveskifte/?hl=gustavsen#entry1508501

 

Altså er det noen kjent slektskap mellom disse Bø-folkene?

 

Mvh Are

 

Kristen Nilsen Bø var på Bø i Gausdal, mens Marthe og hennes sønn Torger Torgersen var på garden Bø i Fron(Ruste) Ivar Kleiven skriv om denne saka i boka Fronsbygdin side 351. Kleiven kaller saken Morde i Huskel`in. Huskelia er plassen der mordet skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torbjørn,

 

Takk for oppklaringen. Jeg har trolig latt meg forlede av innledningen i artikkelen det er lenket til, hvor det fremgår opplysninger om en viss lensmann i Gausdal omkring 1648.

 

Godt lokalkunnskapen kommer til orde når det trengs.

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

En kriminalhistorie i Gudbrandsdalen fra 1694

Lars.O.Wangensteen

 

"DEN HENRETTEDE MARTE BØ, HENDES SØN TORGER TORGERSEN OG ANDERS LUNDE "

 

Denne siden finnss ikke.

Men den finnes i engesk oversettelse.

Marte Bø: Great-Grandma, Murderess: Erik Andreas Thomle. En Kriminalhistorie fra 1694. Bygd og Bonde (periodical) 1927-1928. https://olelarsonsfolks.net/marte-bo-great-grandma-murderess/

 

 

Hvis du vil, send meg: lei-solb@online.no

 

Mvh

Leif Kåre

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars. O. Wangensteen

 

En kriminalhistorie i Gudbrandsdalen fra 1694

 "Den henrettede Marte Bø, hendes søn Torger Torgersen og Anders Lunde "

 

Erik Andreas Thomle. En Kriminalhistorie fra 1694. Bygd og Bonde 1927-1928.

 

Takk til Per Morset

Thomle: Jeg har ikke den originale.

Bygd og Bonde 1927-1928. Jeg har ikke den originale: En Kriminalhistorie fra 1694.

Lars. O. Wangensteen: "Den henrettede Marte Bø, hendes søn Torger Torgersen og Anders Lunde "

 

Her er skiftet etter Marthe (Marit):

SAH, Sorenskriverier i Gudbrandsdalen

Jeg beklager, jeg leser ikke gotisk håndskrift.

Anno 1694 8 december.

Det som står akterlig opphold: 191 Rdl. 22 skilling. Dette er stor feil, en tiendepart: 19 riksdaler, 9 shillings. 

Det som står akterlig henrettelser 63 Rdl. 2 ort, 23 1/3 skilling. Skulle vi regne med 1698 henrettelser: For et hode avhugd med sverd, 10 rdl. For et Hoved og en Haand at sette paa Steile for hver 2 rd er 4 ort. Tilsammen 38 Rdl. 2 ort. Reise og opphold 25 Rdl.

7 linjer ned. Jeg leser ikke gotisk håndskrift.

George Larson:

 «Nicolai P. Flug.» By the sheriff’s receipt, it is seen that all the prisoners were transported from Fron to the district court in Hedemarken, and back again and that he for this transport and for the prisoners’ maintenance for 12 weeks and five days and guarding, according to agreement, was paid 19 riksdaler, 9 shillings.  The executioner was paid for the beheading “by sword” and for setting the heads on stakes, as well as for the travel, horse rental for himself  and “journeyman,” along with maintenance from Stange to Fron, forth and back, in all 63 riksdaler.

 

Mvh

Leif Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Leif Kåre Solberg skrev:

Lars. O. Wangensteen

 

 

 

En kriminalhistorie i Gudbrandsdalen fra 1694

 

 "Den henrettede Marte Bø, hendes søn Torger Torgersen og Anders Lunde "

 

 

 

Erik Andreas Thomle. En Kriminalhistorie fra 1694. Bygd og Bonde 1927-1928.

 

 

 

Takk til Per Morset

 

Thomle: Jeg har ikke den originale.

 

Bygd og Bonde 1927-1928. Jeg har ikke den originale: En Kriminalhistorie fra 1694.

 

Lars. O. Wangensteen: "Den henrettede Marte Bø, hendes søn Torger Torgersen og Anders Lunde "

 

 

 

Her er skiftet etter Marthe (Marit):

 

SAH, Sorenskriverier i Gudbrandsdalen

 

Jeg beklager, jeg leser ikke gotisk håndskrift.

 

Anno 1694 8 december.

 

Det som står akterlig opphold: 191 Rdl. 22 skilling. Dette er stor feil, en tiendepart: 19 riksdaler, 9 shillings. 

 

Det som står akterlig henrettelser 63 Rdl. 2 ort, 23 1/3 skilling. Skulle vi regne med 1698 henrettelser: For et hode avhugd med sverd, 10 rdl. For et Hoved og en Haand at sette paa Steile for hver 2 rd er 4 ort. Tilsammen 38 Rdl. 2 ort. Reise og opphold 25 Rdl.

 

7 linjer ned. Jeg leser ikke gotisk håndskrift.

 

George Larson:

 

 «Nicolai P. Flug.» By the sheriff’s receipt, it is seen that all the prisoners were transported from Fron to the district court in Hedemarken, and back again and that he for this transport and for the prisoners’ maintenance for 12 weeks and five days and guarding, according to agreement, was paid 19 riksdaler, 9 shillings.  The executioner was paid for the beheading “by sword” and for setting the heads on stakes, as well as for the travel, horse rental for himself  and “journeyman,” along with maintenance from Stange to Fron, forth and back, in all 63 riksdaler.

 

 

 

Mvh

 

Leif Kåre

 

Hei Leif Kåre

 

Jeg skannet denne for over 10 år siden, men jeg har den på min PC. Vil du ha den så send meg en epostadresse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel ikke trukket meg tilbake, men jeg er ikke så aktiv lenger. Jeg har noen tusen artikler og noen hundre bøker som jeg har skannet, men slektsgransking er ikke som før.

Nå går nybegynnere på Geni eller MH og laster ned ferdig utfyllte slektstavler uten kildekritikk, og det gidder jeg simpelt hen ikke engasjere meg i.

Jeg er bare glad jeg ikke er av den typen slektsgransker, som ikke i mine øyne er slektsgransker men slektshopper 🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.