Gå til innhold
Arkivverket

Er Halvor Gjertsen Ager (død 1809 i Tønsberg) født på Gjein i Stokke, Vestfold 1773?


Marius Hellerud
 Del

Recommended Posts

Spørsmålet mitt dreier seg om Halvor Gjertsen Ager som opplyses å være «af Sems Sogn» da han 11. februar 1804 giftet seg i Vår Frue kirke, Tønsberg med min 4xtippoldemor, enken Christine Jensdatter (født 1769 på Mellom-Smidsrød på Nøtterøy, død 1834 i Tønsberg).

 

For å få en sammenheng tror jeg det kan være greit å redegjøre helt kort for Christine Jensdatters menn og barn, så ingen finner frem til opplysninger jeg alt har. Det var fire forhold i alt:

 

1. Nils Larsen Barkager (født 1768 på Barkåker i Sem, død 1800 i Tønsberg). Sønn av Lars Hansen Barkager og Maria Nilsdatter. Nils og Christine gift i 1793. De hadde barna Lovise (1793-1796), en hjemmedøpt gutt som døde, og hvis fornavn ikke er notert i kirkeboken (1795-1795), Lovise (1796-1856), Justine (1798-1824) og Nils (1800-1800).

 

2. Ole Andersen Forum (født 1778 på Førum i Ramnes). Sønn av Anders Christensen Førum og Karen (Kari) Christensdatter Kløv. Ole og Christine fikk trillinger i 1802, men uten å være gift. Ole nevnes på skiftet etter moren i 1814, men vet ikke hva som senere skjedde med ham. Trillingbarna var Nils (1802-1802), Ole (1802-1802) og en dødfødt gutt (1802).

 

3. Halvor Gjertsen Ager (født ca. 1771, død 1809 i Tønsberg). Han og Christine ble gift 1804. De fikk barna Gjertrud Maria (1804-1804), Nils (1806-1808) og Nilia Maria (født 1809). Hun levde ved skiftet etter faren, men jeg har ikke klart å følge henne videre i livet.

 

4. Ole Nilsen Bister (født ca. 1772, død 1840 i Tønsberg). Christine og Ole ble gift 1818. Når det gjelder Ole Nilsen Bister har jeg en teori om at han har tilnavnet fra stefaren sin, og at han er identisk med den Ole som ble født 1774 på Østre Kjøle på Nøtterøy som sønn av Nils Larsen og Kristine Korneliusdatter. Kristine Korneliusdatter ble som enke gift på nytt 1781 med skomaker Jens Jørgen Bister i Tønsberg.

 

Når det gjelder Halvor Gjertsen Ager sitt opphav er jeg på mer sviktende grunn: hverken forlovere eller faddere gir meg noen spor å bygge videre på, i hvert fall ikke som jeg skjønner, og det fremkommer så vidt jeg kan forstå heller ikke noe mer om familieforholdene i skiftet etter ham, som finnes her:

 

Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Tønsberg by, Skifteprotokoll 6 (Hb 0006), 1801-1817, oppb: Statsarkivet i Kongsberg.

Merknader: 2 skifter sluttet 1810 fra Holmestrand, ingen 1811. Resten av skiftene synes å være fra Tønsberg. Fra slutten av 1812 ordnet som skifteforhandlingsprotokoll. Holmestrand fra 28.11.1809: se Holmestrand byfogdembete.

Permanent sidelenke: <http://arkivverket.no/URN:sk_read/25725/303/>

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090121680716.jpg

 

Skiftet er dog nyttig da Halvor i alle andre kilder jeg har sett enten står som bare Gjertsen eller som bare Ager, men i skiftet kalles han etter hvert Halvor Gjertsen Ager, slik at jeg fikk en bekreftelse på at det er én og samme mann.

 

Hvor han har fått tilnavnet Ager fra er for meg ukjent, men siden han bodde i Sem sokn ved vielsen, er det jo nærliggende å se dit. Dette har imidlertid ikke gitt meg noen ytterligere spor etter opphavet hans. Det virker ellers nærmest å ha gått mote i å ta faste slektsnavn i Tønsberg i tiårene omkring 1800, nesten uansett samfunnslag. Dette er til stor del slektsnavn, eller kanskje tilnavn, som oftest er hentet fra gårder og steder i byens nærmeste omegn i Sem, Slagen, Nøtterøy, Stokke og så videre, og som forsvinner igjen etter bare en generasjon eller to.

 

Halvor Gjertsen er en nokså uvanlig navnekombinasjon. Han skal være 38 år da han døde, og følgelig født rundt 1771. En god kandidat synes å være den Halvor Gjertsen som ble født på Gjein i Stokke 1773 som sønn av Maren (Mari) Hansdatter Gjein og Gjert Hansen. Dette har jeg imidlertid ikke klart å komme noe videre med.

 

Ved å sammenlikne dataregistrerte kilder, gårdsbøker og FamilySearch ser det for meg ut til at Maren (Mari) Hansdatter Gjein var født 1744 som datter av Hans Sørensen Gjein (1759-71) i første ekteskap med Sibille Olsdatter (1710-64). Faren giftet seg senere på nytt 1765 med Anne Hansdatter Skjelbrei. Selv ble Maren gift 1768 med Gjert Hansen på Rise i Stokke (født 1748, død 1783 på Skjelbrei med en oppgitt alder av 37 år, noe som er et par år for høyt). Han var sønn av Hans Halvorsen Rise (1716-1750) og Anne Isaksdatter.

 

Maren og Gjert ser ut til å ha hatt følgende barn: Hans (født og død 1768 på Rise i Stokke), Søren (født 1771 på Rød i Andebu), Halvor (født 1773 på Gjein i Stokke), Hans (født 1775 på Gjein i Stokke) og Sibille (født 1782, død 1785, begge på Skjelbrei i Stokke). (Jeg noterer at Lorens Berg i sin gårdshistorie for Stokke under Rise også kommenterer at det i 1764 på en annen part av gården nevnes en Hans Nilsen Rød i Andebu, noe som viser også flere forbindelser mellom disse gårdene).

 

Søren og Hans finner man så vidt jeg kan forstå igjen i kirkebøkene for Stokke, også som faddere for hverandres barn, men visst ikke Halvor. Halvor klarer jeg heller ikke å gjenfinne i 1801-tellingen, i motsetning til de to andre. Søren har visst for øvrig en datter Gjertrud Maria, akkurat som Halvor har.

 

Jeg er på ingen måte ferdig med å snu hver stein i dette «puslespillet», men tenkte at dersom noen faktisk allerede satt på opplysninger om slektskretsen – eller kanskje til og med visste noe om Halvor selv – enten det er to ulike personer, eller én og samme – så hadde det vært kjærkomment å få vite det. Jeg lurer også veldig på hva som faktisk skjedde med datteren Nilia Maria Halvorsdatter født i Tønsberg 1809…

 

Vennlig hilsen fra

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedrørende  Halvor Gjertsen, f. 1773 (døpt 30/1) på Gjein i Skjee, heter det i skiftet 8. oktober 1802 etter farfarhalvbroren Halvor Andersen (ca. 1721-1802) at han oppholdt seg hos broren Søren på Rømminga i Skjee.

 

Jeg har ikke funnet Halvor Gjertsen i FT1801, men ved skiftet etter fasteren Idde Hansdatter (1750-1789) var han i tjeneste hos Tolv Jakobsen på Lensberg i Sem.

 

Det er ikke så overraskende at det er forbindelser mellom gårder som Gjein og Rise i Skjee og Rød i Andebu, da disse er nabogårder uten andre naturlige grenser enn små bekkeløp.

 

Mht. navnet Ager er det naturlig å se til Aker i Sem. Som du har lagt merke til, later det til å ha vært vanlig å benevne "bønder i byen" med gårdsnavn i første generasjon, men når gårdsnavnet i neste generasjon gjerne går ut av bruk, har det ikke vært som noe egentlig slektsnavn å regne. Samme "fenomen" har jeg sett i Larvik omkring 1800.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kristian!

 

Tusen takk for et meget matnyttig svar. Det var akkurat noe slikt jeg håpet på, og gir meg mye å jobbe videre med.

 

Du vet ikke hvor Maren (Mari) Hansdatter tok veien etter at mannen Gjert Hansen døde? Giftet hun seg på nytt? Når og hvor døde hun?

 

Veldig interessant å høre at du har sett samme navneskikk blant "bønder i byen" også i Larvik på denne tiden! Jeg har ikke tenkt over det her i Østfold i akkurat denne varianten, men så har jeg nok ikke så veldig mange byforbindelser her på den tiden heller.

 

Hilsen fra

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Skiftet etter Idde Hansdatter fant jeg lett, men jeg er ikke i stand til å finne noe skifte etter Halvor Andersen Gravdal i Stokke den 8. oktober 1802!

 

Mulig jeg har oversett det - men etter å ha lett frem og tilbake i registrene til Lorens Berg for perioden i alle sokn og dessuten bladd meg gjennom skifteprotokollen for Søndre Jarlsberg for hele 1802 og 1803 er jeg fortsatt ikke i stand til å finne det... Du kunne ikke gitt meg en lenke?

 

(Derimot fant jeg et annet interessant skifte hvor familien en generasjon tidligere er nevnt i dine avskrifter fra Hedrum ved å google, så det var fint).

 

Marius

Endret av Marius Hellerud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet ikke hvor Maren (Mari) Hansdatter tok veien etter at mannen Gjert Hansen døde? Giftet hun seg på nytt? Når og hvor døde hun?

 

Det ble ikke tid til krumspring; hun døde et halvt år senere på Skjelbred, gravlagt 10. august 1783.

 

Skiftet etter Idde Hansdatter fant jeg lett, men jeg er ikke i stand til å finne noe skifte etter Halvor Andersen Gravdal i Stokke den 8. oktober 1802!

 

Mulig jeg har oversett det - men etter å ha lett frem og tilbake i registrene til Lorens Berg for perioden i alle sokn og dessuten bladd meg gjennom skifteprotokollen for Søndre Jarlsberg for hele 1802 og 1803 er jeg fortsatt ikke i stand til å finne det... Du kunne ikke gitt meg en lenke?

 

Jeg var visst litt vrien med deg der ... Selv om Halvor Andersen kalles Gravdal ved begravelsen (etter bruket Gravdal under Søndre Holt i Arnadal sogn hvor han hadde bodd siden 1740-tallet), bodde han neppe der da han døde. I FT1801 er han oppført som husmann uten jord under Balsborge i Skjee, og på Skauløkka under Balsborge holdes også skiftet etter Halvor og hans annen hustru Ragnhild Pedersdatter. Det er godt "kamuflert" i skifteprotokollen, siden kun hennes navn - attpå til feilskrevet Ragnhild Hansdatter - er nevnt i overskriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

 

Vrien og vrien, det var vel helst jeg som ikke så godt nok etter, datoen hadde jeg jo! Og at han kunne ha giftet seg på nytt og at det var konens navn som stod i ingressen tenkte jeg faktisk på, og at skiftet kanskje ikke var holdt fra Gravdal siden de ikke var der i 1801 falt meg også inn. Jeg skummet til og med raskt de første arvingene i skiftene. MEN siden Halvors enke hadde egne barn, og jeg må ha oversett navnet hans tidlig i skiftet og bare sett disse "gale" ungene, raskt var jo ordet, for raskt, kom jeg meg ikke så langt som til hans arvinger på siden etter før jeg konsentrerte meg om neste skifte; så slurv herfra med andre ord - og etter å ha rotet rundt slik en stund var det enklere å spørre enn lete :-)

 

Ha en god dag!

 

Hilsen Marius

Endret av Marius Hellerud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.