Gå til innhold
Arkivverket

Sogneprestens arkiv (utenom kirkebøker)


Johnny Skaug
 Del

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter min tippoldefar Andreas Peter Petersen. Han kom til Moss fra Sverige før 1827 da 25 år gammel. Hverken vigselsbok eller dåpsbok inneholder informasjon om hans opprinnelse. Offisiell Innflytningsbok til Moss finnes først fra 1814, men jeg har ikke funnet ham her. Jeg har kunnet følge familien i Moss frem til dødsdato i 1882. Han fikk hele 9 barn. Bl.a annet folketellinger og dødsprotokoll forteller at han er fra Sverige.

Her følger link til vigselskprotokoll fra 1827

Østfold fylke, Moss, Ministerialbok nr. I 5 (1814-1828), Ekteviede 1827, side 428-429.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7519&idx_id=7519&uid=ny&idx_side=-217

Jeg har fått råd om å lete i Sogneprestens arkiv som forutsetningsvis skal/kan inneholde annet enn kirkebøkene

Jeg har forsøkt å gå inn på "Moss Prestearkiv", men klarer ikke å finne ut hvor jeg finner dette materialet  Kan dere hjelpe meg?

mvh Johnny Skaug

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet ditt er dessverre feilplassert. Moss prestearkiv er ikke digitalisert. Materiale som er fritt tilgjengelig, kan undersøkes på vår lesesal. Spørsmål om arkivet og/eller en eventuell undersøkelse i enhetene som er klausulert bør imidlertid rettes direkte til Statsarkivet i Oslo, der arkivet er oppbevart. Spørsmål om generell veilednig om arkivet kan stilles i forum "Spør Statsarkivet i Oslo". Ønsker man råd og hjelp fra andre brukere, er Brukernes eget forum rette vedkommende.

 

Vennlig hilsen

Jolanta Akre, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.