Gå til innhold
Arkivverket

Krigen 1814


Christer Lundquist
 Del

Recommended Posts

Hei, trenger litt hjelp igjen... legger opp 6 dokumenter fra 1814, det er rapporter fra felten + en befaling fra kongen 

På forhånd tusen takk :)


x


x


x

post-6155-0-82895300-1444394503_thumb.jpg

post-6155-0-79597000-1444394558_thumb.jpg

post-6155-0-55062000-1444394643_thumb.jpg

post-6155-0-21132600-1444394650_thumb.jpg

post-6155-0-27408200-1444394707_thumb.jpg

post-6155-0-58359200-1444394715_thumb.jpg

post-6155-0-86145500-1444394739_thumb.jpg

post-6155-0-46542100-1444394746_thumb.jpg

Endret av Christer Lundquist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er eit forsøk på dokument nr. 8:



Jeg har herved den Ære at tilmelde Deres Høiædle Velb[aaren]h[e]d, at Jæger Division modtog Proviant ved Bogerud[?] lige til 30te April [truleg forkortelse for "nestanstundende".

De trykte Forordninger angaaende Provianten haves ikke ved Jæger Divisionen.

Jeg vover derfor at anmode Hr. Majoren om de trykte Forordninger som tilhøre det tjenstgjørende Jæger Compagnie. Skulde for nysnævnte Compagnie ingen saadane haves, da vover jeg at udbede til Laans de, som Deres Høiædle Velbhd qva tjenstgjørende Major er i Besiddelse af.

Hvidsteen den 19de Mai 1814

underdanig
Schleppegrell

Høiædle Velbaarne
Herr Major von Dietrichs!

Endret av Gunnar Sigdestad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dokument nr. 7:

Copie

                            Armee Befaling

1) De Regimenter og Corps i Vor Armee, som hidtil have baaret rødt Klæde i deres Uniform, skal i Fremtiden, ligesom Munderingsterminen indtræffer bære disse af insprængt[?] graadt Klæde, med en Rød Knapper, hvilke sidste tillige med Krave og Opslag samt Underfoder, skal være af samme Farve, som hidtil var bestemt for Regimentet eller Corpset.-
Som Følge heraf tillade Vi allernaadigst at de Officerer af Armeen som fra nu af trænge til nye Uniformer lade disse forfærdige efter ovenmeldte Bestemmelse.-

2) Premierlieutenant Gulbrand Roll af det Aggershuusiske Skarpskytter Regiment anstilles som Adjutant[?] ved Vor General Stab.-

Ladegaarsøen den 10de Juny 1814

Christian Frederich

Circulerer

Til 1ste Division             afskrevet Mathiesen
    Jæger -----                     do.       Schleppegrell
     4de     -----                    Ditto      Fleischer[?]
    3die          d. 21de sendt 2den Division [......]
     [....] Major af [......] Dietrichs
    2den  Division Afskrevet P. [......]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[side 1:]


Jeg har herved den Ære, at tilmelde Deres Højædle Velbaarenhed at da jeg med Divisionen idag var kommen halvvejs saa[?] Horten [.....], maatte vi vende om for Driv-Iis. Jeg besluttede strax at gaae over Christiania og reqvirerede derfor Skyds for hele Mandskabet hos Amtsforvalter Nilsen, men da han forsikkrede at den forlangte Skyds inden et Hovedøye[?] ikke kunde præsteres, hvilket Hr. Majoren og hans indlagde Erklæring gunstigste[?] vil erfare ham, har jeg ladet Divisionen indqvartere saa concentreret som mulig, forventende Deres H[øj]v[el]b[aaren]h[e]ds nærmere Ordre.-
Af Capt. Weitzmann fik jeg før Afmarschen 150 r[igs]b[ank]d[ale]r, hvilket er alt hvad jeg af Kongens Penge haver. Kongsbergske Compagnie har tilgode for en Lønningsdag og har ikke heller erholdt Varselspenge.- Da vi skulle marschere


Højædle Velbaarne
Hr. Major v. Schrøder


[side 2]


fra Fredriksværn den 12te Februar vare ingen Reqvisitioner fra Capt. Weitzmann paa Brød og Proviant fra 14de til 19de F. indkomne. Jeg meldte det til Hr. Obersten, som og at de bestilte 16 Hester netop vare tilstrækkelige til vor Bagage, hvorfor Obersten befalede ej at indgive Reqvisitioner til Fredriksværn; men hastigst mulig at reqvirere saa vel Brød som Proviant naar vi vare ankomne til Cartonnementet[?]. Jeg talte igaar med Lt. Mansbach[?] og han sagde at Brødet reqvirertes i Fredrikstad og Proviant i Bogerud[?]. Allerede[?] vare Reqvisitionerne færdige og det fornødne Mandskab commanderet; men samme kunne heller ikke naae sin Bestemmelse formedelst Driv Isen.

underdanig

Schleppegrell

Amtsforvalteren troer at Penge
kan reqvireres gjennem Ober Inspecteur Nilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[side3.]


At Jæger Divisionen har 60 skarpe Skud pr. Mand, har jeg ifølge P[....]befalingen af Dags Dato, atter den Ære at tilmelde Deres Høiædle Velbaarenhed.
Af ovennævnte 60 Skud bærer hver Karl 30 paa sig og haves Krud og Blye i D[.......] Vogner[?], til de andre 30.-
Igaar presenterede jeg de 3 Jægere No. 21, 79 og 90 for Brigadechefen. Hans Excellence lod dem gaae hen til Brigadechirurg Handenedt[?], for at vorde undersøgte; men afreiste til Moss forinden Folkene retournerte.
De befandtes alle uduelige og Brigadechirurgens Attest blev strax af Lieut: Arnfeldt sendt efter Generalen.

Hvidsteen den 21 Juli 1814

underdanig

Schleppegrell


Høiædle Velbaarne

Herr Major og Bataillons Commandeur von Schrøder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[side 4.]


Jeg har herved den Ære at tilmelde Deres Høiædle Vbhd: at Hvaløer Detachementet meldte sig ved Divisionen Kl. 4 idag morges.


Hvidsteen den 28. Juli 1814

underdanig

Schleppegrell


Høiædle Velbaarne
Herr Major og Bataillons Commandeur
von Schrøder

 

 

Endret av Gunnar Sigdestad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

[side 5.]


Da jeg med Jæger Divisionen af Tellemarkske Infanterie Regiments 1ste Feldt Bataillon, formedelst Driv-Iis ikke kunde passere Horten, men omtrent paa Halvvejen maatte vende tilbage og Baadfolkene eensstemmig have erklæret at Horten i flere Dage kan vedblive at være impassable saa, agter jeg at tiltræde Marschen over Christiania og reqvirere derfor til mit hele Mandskab og Bagage følgende Skyds:

Til Mandskabet 70 Heste med Sleder
 "  Bagagen      16 Heste           do. og Grimer[?]

Horten den 14de Februar 1814

Schleppegrell

Pr. Lieutenant og Divisions Cmndr[?]

S. T.

Hr. Amtsforvalter Nilsen!

Det reqvirerede Antal Heste er ikke muligt at skaffe tilveje paa kortere Tid end omtrent et Jevndøgn, hvorimod de udfordrende Heste til Bagagen formodes at kunne erholdes om 4 à 6 Timer. Jeg skulle derfor være af den Formeening at Marschen herfra vil kunne skee hurtigere ved at lade Folkene marschere end med Skyds; men i Fald Hr. Lieutenanten desuagtet fremdeles skulde ønske det reqvirerede Antal Heste


[side 6:]


anskaffet maae ieg derom nærmere bede mig underrettet.
For øvrigt attestere paa Hr. Lieutenantens Forlangende: at det forholder sig aldeles rigtig at Fiorden er fuld af Driv Iis som efter Baad-Folkenes Forklaring giør Overfarten plat umuelig for Tiden og de formaner tillige, at paa 1 Dags Tid vil ingen Oversætning kunne foregaae, om endog Vinden strax forandrede sig til Norden, uden hvilken ingen Overfart vil blive muelig paa mange Dage da Isen [....] [....] med den nu havende sønden Vind opfylder Fiorden meer og meer.-

Horten den 14de Feb 1814

Nielsen
Amtsforvalter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar, tusen takk! Jeg er igjen imponert over hvor flinke folk er her. Jeg prøver å lære Schleppegrells håndskrift med utgangspunkt i den vennlige hjelpen, men det går tregt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.