Gå til innhold
Arkivverket

Handelsmann Ole Larsen (-1789) på Slinningen ved Ålesund.


Torbjørn Pihl
 Del

Recommended Posts

Opprinnelsen til denne Ole Larsen har vært forgjeves etterspurt tidligere, også her i "Forum". Men det slumper jo at nye opplysninger eller nye lesere likevel kan gi en løsning. Jeg prøver altså nok engang. - Ole Larsen antas født før 1739, og ble begr. 29. mars 1789 i Borgund. Han skal en enkelt gang være tillagt navnet Skare, formodentlig et gårdsnavn. Omtales første gang 1776 som handelsfullmektig på Grimmergaard ved Ålesund, og antas å være kommet fra Kristiansund, hvor han skal ha vært i tjeneste hos den engelskfødte kjøpmann William Leslie. Det kan være rimelig å anta at han kan ha vært fra Kristiansund-trakten, men det er vanskelig å lete i kirkebøker når alderen er usikker, fødestedet usikkert og når det dreier seg om så vidt alminnelige navn som Ole og Lars. Bedre mulighet er det kanskje til å finne ham nevnt i skiftebøker, pantebøker el.l.  Ole Larsen giftet seg i Borgund 11. jan. 1781 m. Ingeborg Martha Paulsdatter Halck (født 1754 i Trondhjem, skifte 1817 på Slinningen). Hennes slektskapsforhold, og  de 9 barna de fikk sammen, er rimelig godt kartlagte.        

Med vennlig hilsen        Torbjørn Pihl  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=103&uid=314165&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1&lc=x%259CK%25B42%25B2%25AA.%25B62%25B4R%25CAT%25B2.%25B62%25B5R24%25B5%25B4%25B4%2500%25B1%2581b%25C5J%25D6%2599V%2586%2506%25C6%25D6%25B5%2500%25D3%2560%250A%2527

 

Om jeg ser riktig i kirkeboken nå så ser det ut som det er ham som står innført i kirkeboken for Borgund her som begravd i 1789, men ser man på linjen over så ser det ut til at hans bror ble begravet samme dag, han står som Knud Larsen Slinning og Ole som Ole Larsen Slinning. Fremdeles ikke nærmere hvor de kom fra, men må jo da være fra en familie med 2 sønner som heter Knud og Ole. Kan prøve å komme meg på biliboteket så jeg får sjekket de gamle Borgund bøkene der, dårlig med opplysninger i de, men siden han står som borger på Slinning kan det jo være et lite håp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til 1 ting til, når jeg søker etter gårdsnavnet Skare så ser jeg at det sukker opp 3 plasser i M&R, det er i Grytten Prestegjeld, Herøy og i Volda. Da har man litt å se på der også, finnes bygdebøker for alle de 3 plassene, så da vil man eventuelt finne dem under gården Skare som sønner som eventuelt er flyttet ut i noen av bøkene der. 


http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058412001394

 

FT 1801 for herøy finnes en Gullich Larsen født ca. 1751 under gården Skare, muligens en bror? Man må jo prøve alle veier på slike saker  :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=103&uid=314165&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1&lc=x%259CK%25B42%25B2%25AA.%25B62%25B4R%25CAT%25B2.%25B62%25B5R24%25B5%25B4%25B4%2500%25B1%2581b%25C5J%25D6%2599V%2586%2506%25C6%25D6%25B5%2500%25D3%2560%250A%2527

 

Om jeg ser riktig i kirkeboken nå så ser det ut som det er ham som står innført i kirkeboken for Borgund her som begravd i 1789, men ser man på linjen over så ser det ut til at hans bror ble begravet samme dag, han står som Knud Larsen Slinning og Ole som Ole Larsen Slinning. Fremdeles ikke nærmere hvor de kom fra, men må jo da være fra en familie med 2 sønner som heter Knud og Ole. Kan prøve å komme meg på biliboteket så jeg får sjekket de gamle Borgund bøkene der, dårlig med opplysninger i de, men siden han står som borger på Slinning kan det jo være et lite håp.

 

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Borgund i Borgund, Ministerialbok nr. 528A04 (1762-1800), Døde og begravede 1790, side 398 - venstre side: 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15998&idx_id=15998&uid=ny&idx_side=-103

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070903610491.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til 1 ting til, når jeg søker etter gårdsnavnet Skare så ser jeg at det sukker opp 3 plasser i M&R, det er i Grytten Prestegjeld, Herøy og i Volda.

 

Det er nok litt fleire.....:

Skaret i Vanylven, Skare i Sande (Herøy prestegjeld til 1866), Skaret/Vågeskar i Ulstein, Skare(t) i Volda, Skar i Skodje, Skare(t) i Sykkylven (under Øvre Søvik)(Ørskog til 1955), Skaret i Vatne (under Bjørlykke),  Dette er neppe fullstendig for Sunnmøre.

 

.. og så har vi Skaar og Skor (Vatne, Borgund, Hjørundfjord).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broren Knud Larsen Slinning, som var «henved» 60 år i 1789, er vel den samme som Knud Larsen Slinningsnes? Han og Elen Andersdatter hadde følgende barn:

  1. Anders, døpt 2. feb. 1755. Faddere: Sr. Claus Svertz, Anders Andersen Hessen, Lars Larsen, Jacob Lorch, Inger Andersdatter Scharböevig (bar barnet), Anne Pedersdatter Hessen.
  2. Carl, døpt 16. juli 1758. Faddere: Jetmund Hansen Hessen, Joen Knudsen Scharböevig, Lars Olsen Havnenæs, Birthe Olsdatter Hessen (bar barnet), Johanne Larsdatter Havnenæs
  3. Anders, døpt 12. juli 1763. Faddere: Ole Larsen Havnenæs, Iver Olsen Sledningen, Erich Torbiörnsen Sledningen, Inger Ludvigsdatter Torlen (bar barnet), Else Paalsdatter Sledningen.
  4. Anna Martha, døpt 14. sept. 1766. Faddere: Sr. Matz Abelseth, Ole Larsen Havnenæs, Inger Andersdatter Scharböevig (bar barnet), Giertrud Joelsdatter Slinningsnæs, Giertrud Jonsdatter Alnæs.
  5. Ragnild, f. 22. aug. 1770. Faddere: Ole Larsen Havnenæs, Erich Torbörnsen Slenningsnæs, Gert Hansen Bötner, Inger Andersdatter Scharböevig (bar barnet), Vivi Olsdatter tjener på Slinningen, Margrete Olsdatter Hessen.

 

Kan noen av fadderne være slekt, hva med folka fra Havnenes og Skarbøvik?

 

Hva var navnene på barna til broren Ole Larsen Slinning

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode opplysninger fra flere. Her er jo adskillige tråder det kan arbeides videre med. Jeg har vært oppmerksom på Ole Larsens bror Knud Larsen, men glemte dessverre å ta denne viktige opplysningen med da jeg formulerte mitt spørsmål om Ole Larsen Slinningen. Brødrene ble, som nevnt av Grethe Flood, begravet i Borgund 5. s. i fasten (29. mars) 1789). Dette kan jo tyde på at de er omkommet sammen, kanskje ved en drukningsulykke. Knud angis å være "henved 60 år" og Ole "over 50 år". Litt lenger foran i kirkeboken finner man 14. jan. 1789 begr. Knud Larsen Slinningspladsens hustru Ellen Andersdatter, 66 år. Fra en lokalhistoriker i Ålesund fikk jeg en gang for adskillige år siden telefonisk opplyst at Knud Larsen hadde sønnen Anders Knudsen, født 1762, men denne Anders har jeg ikke funnet døpt i Borgund nevnte år. Det ble også opplyst at brødrene var antatt å være fra Trondhjem. Dette siste fortoner seg imidlertid som nokså tvilsomt. Det er vel langt mere sannsynlig at de var fra  Sunnmøre eller Nordmøre, kanskje endog fra Borgund eller en av de nærliggende prestegjeld. 

Med vennlig hilsen        Torbjørn Pihl   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er i alle fall dåpen til datteren Johanna Dorothea Røst i 1789. Ole Larsen er avdød.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/dp/person/pd00000002925653

 

Dette er vel sønnen Willian (Willian??) - sønn av Sr. Ole Larsen - 1784:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/dp/person/pd00000002924898

 

Lars, 1783

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/dp/person/pd00000002924706

 

Ingeborg Anna, 1781

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/dp/person/pd00000002924375

 

Du skriver: "Ole Larsen giftet seg i Borgund 11. jan. 1781 m. Ingeborg Martha Paulsdatter Halck (født 1754 i Trondhjem, skifte 1817 på Slinningen). Hennes slektskapsforhold, og  de 9 barna de fikk sammen, er rimelig godt kartlagte." 

 

Jeg har muligens her funnet 4 barn født mellom 1781 og 1789, hva heter de andre 5 barna? Jeg kan ikke se at Ole Larsen er innført med bosted Slinning før i 1789. I de tre andre dåpsinnførslene står han som Sr Ole Larsen. 

 

Her er enken i 1801 med to barn: Ole Christian, 14 år, og Johanna Dorthea, 12 år. 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058419001989

 

Dåpen til Ole Christian, 1788

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/dp/person/pd00000002925421

 

Her står far kun som Ole Larsen. 

 

Da har vi vel 5 barn, men hva heter de fire andre?

 

 

 

 

 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungkar og husmann på Sledingen Knud Larsen Hafnenæs og pike Elen Andersdatter Scarböevig giftet seg i Borgund 8. juli 1754.

Sponsores – forlovere – ved trolovelsen 23. mai var Knud Pedersen Scharböen og Jetmund Hansen Hessen.

 

Møre og Romsdal fylke, Borgund i Borgund, Ministerialbok nr. 528A02 (1739-1761), Ekteviede 1755

Møre og Romsdal fylke, Borgund i Borgund, Ministerialbok nr. 528A02 (1739-1761), Trolovede 1754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knud Larsen Hafnenæs, husmann på Slinningen, som i 1754 giftet seg m. Elen Andersdtr. Skarbøvik, var bror av Ole Larsen. Som ovenfor nevnt ble brødrene begravet samme dag i 1789, og man kan tenke seg at de omkom sammen i en drukningsulykke. I oversikten over døpte barn av Knud Andersen og Elen Andersdatter i tidsrommet 1755-70 ser  man at Ole Larsen Havnenæs var fadder til hele 3 av 5. Det er fristende å tenke seg at dette er den samme Ole Larsen som senere nedsatte seg på Slinningen. Brødrene synes altså å ha vært fra en gård eller plass ved navn Havnenæs (Havnes? Hamnes?), men hvor kan dette være? Jeg har ikke funnet dette navnet i de traktene det her gjelder, og heller ikke i Borgund bygdebok,men her kan kanskje noen med bedre lokalkunnskaper hjelpe?  Selvfølgelig kan det også dreie seg om et sted lenger borte. Ser man igjen på barnedåpene 1755-70, går for øvrig navnene Skarbøvik, Hessen og Slinningen/Slinningsnes igjen. Er Havnenæs i samme område?         Med vennlig hilsen       Torbjørn Pihl 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulige foreldre? Lars Larsen og Inger Andersdatter Strand (Ytre).

 

I skiftet etter Inger Andersdatter, åpnet 21. mai 1755, nevnes følgende barn:

  1. Anders Larsen, myndig
  2. Ole Larsen, myndig
  3. Lars Larsen, 23 år
  4. Knud Larsen, 21 år. Døpt 17. jan. 1734 i Vatne.
  5. Ole Larsen, 15 ½ år (representert ved Lars Andersen Schaar). Døpt 2. juli 1738 i Vatne.
  6. Ragnilde, 36 år

Møre og Romsdal fylke, Sunnmøre sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 18, 1753-1757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Brødrene synes altså å ha vært fra en gård eller plass ved navn Havnenæs (Havnes? Hamnes?), men hvor kan dette være?

 

"Havenæss" er ilf. Strøm. "Beskrivelse over Fogderiet Søndmør" b.2 (1766) s. 157 (Nytt trykk, 2001, s.110)

ein plass i området ved Fylling, Havnen/Hamna og Vågnes nord på Sula (ved Langevågen). 2 plassemenn (tala er frå ca. 1756-57).

 

I manntalet for Ekstraskatten 1762 her http://arkivverket.no/URN:db_read/db/49637/21/

er "Havnenæs" ført (til høgre) som plass under borgarsetet "Havnen".

"m: Ole Larsøn, H. Marthe Ludvigsd. hos sig forældr. m: Lars Olsøn H: Anne Knudsd."

 

 

(no verkar lenkja - det var eit http for mykje)

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulige foreldre? Lars Larsen og Inger Andersdatter Strand (Ytre).

 

I skiftet etter Inger Andersdatter, åpnet 21. mai 1755, nevnes følgende barn:

  1. Anders Larsen, myndig
  2. Ole Larsen, myndig
  3. Lars Larsen, 23 år
  4. Knud Larsen, 21 år. Døpt 17. jan. 1734 i Vatne.
  5. Ole Larsen, 15 ½ år (representert ved Lars Andersen Schaar). Døpt 2. juli 1738 i Vatne.
  6. Ragnilde, 36 år

Møre og Romsdal fylke, Sunnmøre sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 18, 1753-1757

Ja denne familien kan vi nok avskrive her.

I følge bygdebok for Vatne:

2. Ole Larsen tar over Ytrestrand etter broren Lars. Ole Larsen dør i 1769.

5. Ole Larsen f. 1738 kommer til Ellingsøy (Aarset) blir bruker og poståpner der, død 1808.

4. Knud gift til Negarden Vatne, død 1804. 

 

Kan heller ikke se andre kandidater på Skor/Skaar/Schaar eller Skoravik i Vatne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til Grethe Flood vedr. Ole Larsen (Slinningen) og Ingeborg Martha Halcks  8 barn (beklager at jeg tidligere ved en feil har skrevet 9), (alle døpt og evt. begravet i Borgund):

1. Paul Christian (før ekteskapet), døpt 23. mai 1778, begr, 15. juni s.å. 

2. Ingeborg Anna, døpt 10. nov. 1781, var død ved skiftet etter moren, etterlot sønnene Ole Andreas og Lars  fra sitt ekteskap m. Hans Gabriel Olsen i Kristiansund.

3. Lars (kalte seg Lars Andreas), døpt 31. aug. 1783. Tollbodsrorskarl i Bergen, død 1843, etterslekt. 

4. William , døpt 10. okt. 1784, ant. død som barn.

5. Niels Wind, døpt 16. okt. 1785, begr. 3. jan. 1786.

6. Knud Andreas, døpt 12. nov. 1786, begr. 5. april 1787.

7. Ole Christian, døpt 20. jan. 1788.

8. Johanne Dorothea Røst, døpt 5. april 1789 (like etter farens død). Gift med skomaker Christian Jacobsen i Kristiansund.

 

Dette er tatt fra mine tidligere notater fra kirkebøker m.v., men ikke sjekket mot primærkildene i dag.          Mvh.    Torbjørn Pihl 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#18

 

Fadderne Ole Larsen og Ingeborg Martha Halck brukte gir ikke mange spor, de var stort sett kondisjonerte. At paret ikke giftet seg før nesten tre år etter de fikk barn sammen er interessant. Ingeborg giftet seg muligens under sin stand?

 

 

Paul Christian, døpt 23. mai 1778, «Kiöbmandens Ole Larsen Aalesunds uægte Søn». Oppkalt etter morfar.

Faddere: Residerende kapellan Sr. Johannis Brun, Mons. Johan Windeler Luth, klokker Ole Helland, Madme. Christiana Boldt (bar barnet), Madme. Martha Møller. 

Gravlagt 15. juni 1778, «Kiøbmand Ole Larsens uægte Søn»

 

Ingeborg Anna, døpt 10. nov.1781, «Sr Ole Larsens Datter». Oppkalt etter mormor.

Faddere:  Sr. Niels Wind, Mons. Nicolai Wingaard, Madme. Dorant (bar barnet), Madme. Jacobina Boldt og M.selle. Martha Lindberg.

 

Lars, døpt 31. aug. 1783, «Sr Ole Larsens Søn». Oppkalt etter farfar.

Faddere: Sogneprest Hr Christian Frid: Meldal, Sr. Johan Arnold: Heide, Mons. Edvard Hamond, Sr. Winds hustru Barbera Henricha Schrøen (bar barnet), Sr. Jørgen Høghs hustru Abelone Schiønning, Jomfr. Catharina Høgh (se kl.bok)

 

William, døpt 10. okt. 1784, «Sr Ole Larsens Søn».

Faddere: Sr Jørgen Høgh, Sr Johan Dorant, mons Bærent Møller, sorenskriver Bulls hustru Charlottha Amal. (bar barnet), J. Widerøes hustru Ingborg Christina, Jomfr. Helena Johanne Brandal.

 

Niels Wind, døpt 16. okt. 1785, «Sr Ole Larsens Søn».

Faddere: Sr Petter Chr. Møller, Sr Nøne, Sr Hans Wiingaard, Madamme Boldt (bar barnet), Mad. Maria Luth, Jomfr. Massi Ravn.

Gravlagt 3. jan. 1786, «Sr Ole Larsen Søn»

 

Knud Andreas, døpt 12. nov. 1786, «Sr Ole Larsens Søn».

Faddere: Madame Abelsæth fra Fyllingen (bar barnet), Jomfr. Andrea Lindberg, Jomfrue A. Sophie Boldt (se kl.bok), Hr Hans Røring, Sr Erich Løche, Sr H. Smith Wingaard.

Gravlagt skjærtorsdag 5. april 1787, «Sr Ole Larsens Søn».

 

Ole Christian, døpt 20. jan. 1788, «Sr Ole Larsens Søn».

Faddere: Prost Baade, fogd Nordløn, Mons. Peter Wessel Wind, Mad. Henninga B. Heyde (bar barnet) (se kl.bok), Jomfr. B. Rask i prestegården, Jomfr. Seliger hos H. Brodtkorb.

 

Johanna Dorothea Røst, døpt 5. april 1789, «afganges Ole Larsens p. Sliningen hans Datter».

Faddere: H. sorenskriver Bull, H. Brodtkorb, Msr Astrup, prostinde Baade (bar barnet), Mad. Nordløv, Jfr. M.M. Thom. Baade.

 

---------

 

Sjeleregister 1788:

Slinningen: Sr. O. Larsen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#7, #11

Foreldrene til Elen Andersdatter var Anders Eriksen og Ragnild Olsdatter, gift 8. aug. 1723 i Borgund.

Møre og Romsdal fylke, Borgund i Borgund, Ministerialbok nr. 528A01 (1698-1739), Ekteviede 1723-1725, side 106-107.

 

Det ble skiftet etter Anders Eriksen på Skarbøvik 1745.

Møre og Romsdal fylke, Sunnmøre sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 15 , 1743-1746

  1. Inger født 1724 på Stor-Nørve, nevnt i skiftet
  2. N.N. født 1725 på Stor-Nørve
  3. Elen født 1728 på Stor-Nørve, nevnt i skiftet
  4. Marithe født 1731 på Skarbøvik
  5. Anders født 1731 på Skarbøvik, nevnt i skiftet
  6. Ole født 1736 på Skarbøvik, nevnt i skiftet

Knud Larsen og Elen Andersdatter sin andre datter Ragnild var dermed oppkalt etter mormor. Eldste datter Anna Martha kan dermed være oppkalt etter farmor.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar med viktige opplysninger! Jeg prøver meg nå med en oppsummering og en hypotese: Knud Larsen (ant. født ca. 1734) og Ole Larsen (ant. født ca. 1739), begge døde 1789, var brødre. Som unge brukte de begge navnet, eller rettere sagt adressen, Hafnenæs. Dette synes å ha vært en plass i nærheten av Hamn/Skrivarhamn på Sula, men navnet synes å være gått ut av bruk, finnes i alle fall ikke på vanlige kart over området. Da Knud Larsen giftet seg 8. juli 1754 i Borgund med Elen Andersdtr. Skarbøvik, kalles han fortsatt Hafnenæs, men betegnes forøvrig som husmann på Sledingen. Han må derfor antas å ha flyttet til Slinningen omtrent på denne tiden, og kalles i de følgende år bare Slinningen eller Slinningsnes. - Broren Ole Larsen sto fadder for tre av hans fem barn i tiden 1755-70, og kalles hver gang kun Havnenæs. Han er derfor sannsynligvis blitt boende på Havnenæs etter at broren flyttet til Slinningen, men også han kom etter hvert til Slinningen hvor han første gang nevnes som handelsforvalter i 1782. Han benevnes nå oftest kun som Ole Larsen, en og annen gang med tilnavnet Slinningen. - Ole, Lars og Knud er vanlige navn, og det er derfor ikke usannsynlig at det f.eks. kan ha vært flere ganske jevnaldrende Larsen-er i distriktet på samme tid. Eksempelvis inngikk enkemann Knud Larsen Slinning nytt ekteskap i Borgund 5. juli 1790, til tross for at enkemann Knud Larsen Slinning døde allerede i 1789 (jfr. ovenfor). Dette må vel ha vært to forskjellige personer? - Men hvor kom de to brødrene Knud og Ole fra opprinnelig? De kan ikke identifiseres blant døpte i Borgund, hvilket burde være mulig hvis de var barnefødte på Havnenæs. Og hvem var foreldrene? Jeg tror ikke man uten videre, som Helge Bjerkevoll, skal avskrive Grete Singstads hypotese om Lars Larsen og Inger Andersdatter Strand Ytre. De hadde sønnene Knud og Ole som kan passe i alder (riktignok i skiftet etter Inger 1755 også nevnt en eldre sønn ved navn Ole, men det har jo også tidligere forekommet samme fornavn på to i samme søskenflokk).Og man fester seg selvfølgelig ved at den umyndige Ole Larsen ved skiftet i 1755 hadde Lars Andersen Schaar som formynder, kanskje en onkel?? Navnet Schaer har i alle fall ved en enkelt anledning vært knyttet til Ole Larsen  som senere kom til Slinningen. Men i denne hypotesen gjenstår jo et ubesvart spørsmål om hvorledes brødrene Knud og Ole senere kom til Havnenæs.      Med vennlig hilsen     Torbjørn Pihl 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært klar over at enkemann Knut Larsen Slinning giftet seg 5. juli 1790 med piken Gullov Johnsdatter Rørstad. Jeg tror dette er den Knud som var gift med Elen Andersdatter (gravlagt 14. jan. 1789) og dermed ikke bror til din Ole Larsen. Jeg tror heller ikke Ole Larsen Havnenes, som var fadder for flere av Knud Larsen sine barn, er den samme som din Ole Larsen.

 

Ungkar Ole Larsen Hafnenæs og piken Marthe Ludvigsdatter Nørvesund (f. 1736) giftet seg i Borgund 28. des. 1757. Ved forlovelsen 9. okt. s.å. var Knud Olsen Waagnæsfetten og Anders Knudsen Urvig forlovere.

 

Lars, døpt 27. mars 1758.

Faddere: Lars Olsen Hafnenæs, Ole Joensen Brathoug, Anders Knudsen Urvig, Anne Joensdatter Dybhafn (bar barnet), Gullov Knudsdatter Hafneschar.

Gyri, døpt 25. des. 1763.

Faddere: Knud Larsen Sleding, Samund Jørgensen Holen, tjener i Havnen, Henninga Birgitha Fæster (bar barnet), Birthe Martha Helkand i Havnen, Inger Ludvigsdatter Sledning-næs.

Laurentze, døpt 23. mars 1766.

Faddere: Knud Larsen Slinningnæs, Størker Jensen Humlen dreng, Th: Hammonds hustr: Ingeborg Lyng (bar barnet), Inger Ludvigsdatter Kipperbergnæs, Magnillt Jørgensdatter Holen.

Helena, døpt 11. des. 1768.

Faddere: Johannes Rasmusen Kipperberg, Samund Jørgensen Holen, Johannis Boldts H: Christiana Schrøder (bar barnet), Dem. Anne Malena Heide, Giertrud Torbiørnsdatter Dybhavn.

Ananias, døpt 25. mars 1775.

Fadder: Knud Larsen Slinningsnæs, Samund Jørgensen Hoolen, tjener i Havnen, Størker Jensen, tjener i Havnen, Birte Jetmundsdatter Hoolen (bar barnet), Johanna Larsdatter av Molde, tjener i Havnen.

 

Hvis min antakelse stemmer vet vi ingenting om broren Knud Larsen annet enn at han døde på Slinning i 1789.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifte etter Knud Larsen på Slinningen 1812 gir svaret. Enken Gullaug Johnsdatter og Knud hadde ingen barn. Knud Larsen sine barn av første ekteskap var:

  • Carl Knudsen i Bergen
  • Anders Knudsen i Ålesund
  • Anne Marthe Knudsdatter

Dette bør være den samme Knud Larsen Slinning som var gift med Elen Andersdatter #7.

 

FT 1801

 

 

Edit:

#21

Familien på Strand Ytre kan vi avskrive. Helge skriver i #17 hva som skjedde med dem. Det betyr at vi må lete andre steder etter brødrenes opphav.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for flere svar. Men man må foreløpig konstatere at det ikke foreligger noen rimelig begrunnet hypotese om opphavet til handelsmann på Slinningen Ole Larsen (død 1789). Han kan heller ikke finnes døpt i Kristiansund (Kvernes). Det er egentlig litt eiendommelig at hans røtter ikke har latt seg finne. Ole Larsen synes å ha nytt en viss anseelse i lokalmiljøet, han benevnes  Sr. og hørte utvilsomt til de "kondisjonerte", det ser man også av fadderne til hans barn.        Med vennlig hilsen        Torbjørn Pihl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.