Gå til innhold
Arkivverket

Gamle ord


Helge Warberg
 Del

Recommended Posts

Jeg arbeider med å tyde regnskapene for Fredriksten festning for 1690-1700. I den forbindelse støter jeg på ord som jeg helt ikke forstår.

 

1. ...for afvignation fra General.......

 

2....innkøb av tre Tønder for at lapsatere........

 

 

Den siste med lapsatere har med lavettene på festningen å gjøre, så det må kanskje være noe med å male ?

 

Den første er uklar.

 

Kan noen hjelpe ?

 

Takk

 

 

Helge W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Lapsatere er nok som du sier noe som kommer på tønner. Da stemmer det at lavettene skal smøres med noe som kommer på tønner. Dvs tjære eller linoljemaling.

 

Avignation i den sammenheng det står skrevet er nok avvik men det virker som om det er avvik fra en ordre gitt til en sekretær.

Hilsen

Helge W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha sett regnskapet, vil jeg nok tro at det første ordet er assignation. Det vil si et utebetalingsordre.  Slike opptrer ofte i regnskaper fra denne tiden. http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=assignation

 

Alle statsinntekter gikk ikke nødvendigvis om hovedkassene i København eller Christiania, men de som hadde lønninger og andre utbetalinger til gode fikk dem assignert på en kasse, som oftest en tollers eller fogds, hvor det var kommet inn kontanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.

Dette er riktig mht assignation. Det er, når jeg studerer skriften nøyere så ser jeg at det er i forbindelse med en utbetaling på 100 rd til Claus Hansen. Jeg har tatt fv for noe annet enn ss.

 

Hilsen

Helge Warberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge.

 

Har du en lenke til kilden, eller kanskje et bilde av det aktuelle tekststedet? Dette ville hjelpe mye ved tolkningen om teksten faktisk kunne gjøres tilgjengelig.

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at jeg sitter og skriver av fra Festningens regnskaper. Jeg tar kopi av noen men de fleste må jeg bare lese raskt gjennom. Denne setningen har jeg notert: 11. May 1701. Til Spoonwig Festning anbruges for afvignation fra General Commisoriatet af dato 9. april til Claus Hansen anføret 100 sp.

Da stemmer nok assignation.

 

Helge W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.