Gå til innhold
Arkivverket

Folk fra Kamphaug i Nordmarka.


Bjørn Katnosa
 Del

Recommended Posts

Min tippoldefar Ole Olsen (Gåslungen) dør på Kamphaug 1856. Han var frem til 1840-41 forpakter på Gåslungen men oppfyller ikke sine

forpliktelser og får en bot og må fraflytte Gåslungen - mellom 1840-42. I 1842 er han registrert boende i Hullet (Hølet) i Maridalen.

Collett-Aabel skriver i sin bok om Nordmarksfolk at han dør under trefelling 1840 -dette er ikke riktig - ifølge kirkebok for Vestre Aker dør han

på Kamphaug 1856 - hvor han bor sammen med sin sønn Nils og familien - samt kona. Nils flytter rundt 1857 -58 til Sandungen og blir forpakter

der frem til sin død og sønnen Nils Oluf overtar - min oldefar Magnus  som var bror til Nils blir forpakter på Katnosa 1867 og frem til sin død 1911.

Jeg har ikke klart å finne ut når Ole kom til Kamphaug - det må ha vært mellom 1842 og 1850 - kan noen hjelpe ?

 

 

Bjørn Katnosa.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld, her er dødsfallet i 1856:

 

Oslo fylke, Vestre Aker, Ministerialbok nr. 2 (1855-1877), Døde og begravede 1856, side 324. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=758&idx_id=758&idx_listetype=bg&idx_kjonn=b&uid=ny&idx_side=-24
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060208030331.jpg

 

Ole var 62 år gammel da han døde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1843 da Andrine ble konfirmert, bodde i alle fall Ole Olsen og Karen Nilsdatter på Gåslungen:

 

Oslo fylke, Aker, Ministerialbok nr. 17 (1829-1852), Konfirmerte 1843, side 268. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7721&idx_id=7721&uid=ny&idx_side=-236
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061110020533.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for opplysninger - jeg ser at Andrine er registrert på Gåslungen 1843 men jeg har i mandatliste for Maridalen distrikt år 1842 registrert Ole og kona sammen

med Marthe Marie på Hulet under Vaggestein - yngstemann Hans Christian blir døpt 20 august 1843 og adresse angitt Vaggestein (Hullet lå under Vaggestein).

Enten var Ole og familien litt til og fra Gåslungen eller Andrine var kanskje tjenestejente der - hun var jo da 14 år.

 

 

Bjørn Katnosa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for opplysninger - jeg ser at Andrine er registrert på Gåslungen 1843 men jeg har i mandatliste for Maridalen distrikt år 1842 registrert Ole og kona sammen

med Marthe Marie på Hulet under Vaggestein - yngstemann Hans Christian blir døpt 20 august 1843 og adresse angitt Vaggestein (Hullet lå under Vaggestein).

Enten var Ole og familien litt til og fra Gåslungen eller Andrine var kanskje tjenestejente der - hun var jo da 14 år.

 

 

Bjørn Katnosa

 

Det er folketellingene for Aker (som er i original i Oslo byarkiv) du har opplysningene fra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke i folketellingen men egen mandatliste for Maridalens distrikt for 1842 - registrator er oppgitt til Arild Andresen (Som er interessert i slekter, opplysninger fra Nordmarka.)

Jeg vet ikke hvor registreringen stammer fra men mener det var noen tellinger i Aker 1842 - 1843.

 

Bjørn Katnosa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kikket nærmere - det er som du sier folketellingene for Aker i Oslo byarkiv - Maridalens distrikt at opplysningene er registrert.

 

 

Bjørn Katnosa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har etter hvert funnet ut at en Erik Hansen m/familie bodde på Kamphaug til i alle fall sommeren 1851 da han var fadder i en dåp for et barn

født på Gåslungen - Nils Olsen i min slekt får et barn i 1853 og de bor da på Kamphaug -troligvis er flyttetidspunkt 1852.

Takk for hjelp til å finne ut av spørsmålet.

 

Bjørn Katnosa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Moren til Nils Oluf - Andrine Hansdatter ble konfirmert i Aker 4 oktober 1840 - foreldre var Hans Nielsen og Kari Olsdatter. Jeg har lest et sted at faren Hans

Nielsen døde tidlig - at han frøs i hjel under et forferdelig uvær i Maridalen.

 

 

Bjørn Katnosa

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

En Aker-telling fra 1834 lå tidligere på nett, litt vanskelig å tyde noen steder, men...
Hans Nilsen ble funnet ihjelfrosset 11.1.1828 på Maridalsvannet " i et skrekkelig snevær" ja, 33 år gammel. Gjenlevende kone Karen Olsdatter, som det står i kirkeboka.
Tror de forpaktet 1/2 Sander og at enka fikk fortsette med det av godseieren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.