Gå til innhold
Arkivverket

Skifte etter Erling Eriksen - Eidanger 1948


Truls Iberg
 Del

Recommended Posts

Hei !

 

Jeg ville sette stor pris på det dersom dere kunne funnet skifte og/eller dødsmelding på Erling Eriksen, som var født 28. mars 1899 i Eidanger. Jeg vet ikke eksakt når han døde, men ifølge lysningen til hans enke som giftet seg på nytt i 1948 (Nr 42 :  http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7300&idx_id=7300&uid=ny&idx_side=-104) så hadde hun en skifteattest av 30. juni 1948. Vil det være mulig å finne skiftet ut ifra det ?

 

Takknemlig for all hjelp.

 

Vennlig hilsen

 

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Truls Iberg

 

En skifteattest kan være utstedt flere år etter at personen er død, og det er ofte ved slike tilfeller at gjenpart av attesten ikke er bevart hos oss. Det står heller ikke om Lilly Magdalene Eriksen er enke eller at forrige ektemannen er død, så det kan være skifteattest etter skilsmisse. Vi har undersøkt om vi har kopibok i arkivet til Bamble sorenskriveri (som Eidanger sognet til, forutsatt at det var i Eidanger han døde) da det kunne ha vært gjenpart av attesten her, men vi har dessverre ikke kopibok for denne perioden.

 

Grenland ættehistorielag har lagt ut oversikt over gravsteder i Telemark og omegn: http://www.grenlandslekt.no/slekt/Gravsteder/cid/23551/

Vi har ikke funnet han på oversikten fra Eidanger, men har ikke undersøkt de andre gravstedene her. Vi har heller ikke funnet han på DIS-gravminner. For å undersøke videre trenger vi å vite når og hvor han døde.

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, jeg finner ham heller ikke gravlagt noe sted, men jeg får lete videre. Kanskje jeg kan finne dødsannonsen i lokalavisas arkiv, så jeg skal prøve og kikke der :)

Tusen takk for at dere undersøkte for meg iallfall :)

 

Vennlig hilsen

 

Truls

Endret av Truls Iberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også undersøkt om du kan finne han i dødsfallsprotokoll for Eidanger. I Digitalarkivet ligger det frem til og med 1933, og nyere kan du undersøke på lesesalen vår (de er fritt tilgjengelig frem til og med 1954): http://arkivverket.no/URN:sk_read/search/?forvaltning=&fylke=08&embete=Eidanger+lensmannskontor&protokoll=&periode=&navn=

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

 

Jeg fant en ny bit informasjon i panteregisteret, der det står at Lilly Eriksen er enke etter Erlings død 18/8-39 (Punkt 6 : http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=11373&uid=ny&idx_side=-322). Jeg antar at dette er dødsdatoen, men dessverre bor jeg for langt unna til at jeg enkelt kan svippe innom og sjekke dødsfallsprotokollen selv. Hvis ikke skulle jeg veldig gjerne gjort det. Kunne dere gjort et oppslag for meg og sjekke om det stemmer, og om det står noe om hans barn der ?

 

Vennlig hilsen

 

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har undersøkt i dødsfallsprotokoll for Eidanger (nr. 3) og funnet at det stemmer at Erling Eriksen døde 18.8.1939 (f. 28.3.1899). Barn er innført om Olaf (f. 24.8.1922), Aase Lovise (f. 29.10.1927), Ragnhild Edvarda (f. 19.1.1932) og Martin (f. 25.8.1933). Det står også innført at Erling ikke etterlot seg noe.

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.