Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til tyding av branntakster fra 1798-1835


Vibeke Sorø
 Del

Recommended Posts

Heisan, jeg lurte på om det er noen som har mulighet til å ta en titt på følgende dokumenter, og dra ut essensen?

Har ikke lest gotisk håndskrift før, og står litt fast. Dokumentet fra 1798 er viktigst, det omhandler om oppførelse av et bygg, matr.nr. 138, skulle gjerne hatt litt informasjon om det. Dokumentet fra 1812 og 1835 er om samme bygg.

 

22.6.1798 se http://arkivverket.no/URN:rg_read/40253/13/

 

17.10.1812 se http://arkivverket.no/URN:rg_read/40243/241/

 

27.8.1835 nr.13, se http://arkivverket.no/URN:rg_read/40248/204/

 

På forhånd takk

 

Mvh

Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Kanskje du heller burde legge inn denne forespørselen på forumet for tydehjelp - mange flinke folk der som jeg har fått mye hjelp fra. Videresender også et tips som jeg en gang fikk fra Espen Tjernshaugen:

Prøv selv først, etter følgende metode:

Lag deg et oppsett (jeg jobber i Word, og så kopierer jeg 'forsøket' mitt inn i forespørselen min på forumet etterpå) der du nummererer hver linje i dokumentet du ønsker tydet, og skriv inn de ordene du selv klarer å tyde. Ord du står fast på markerer du som parenteser med punktumer. Antallet punktum du bruker skal omtrent tilsvare antall bokstaver i ordet du ikke forstår. Her er et eksempel fra de første linjene fra høyre side i den første lenken du legger ut:

 

01. Anno 1798 den 22den Junii blev nu (.........) og (.........)

02. Forretning foretaget (.....) (..) (...........) (......) (......) og

osv.

 

Syns selv det har hjulpet meg til å forstå mer av dokumenter med gotisk skrift, samtidig som det kan være lettere å få konkret hjelp hvis en prøver litt selv først.

 

Lykke til

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ting gikk litt fort i svingene, men oppdaget det og la tilsvarende innlegg på forumet for tydehjelp. Har fått svar der. Ellers takk for tips. Mvh Vibeke

Hei

Kanskje du heller burde legge inn denne forespørselen på forumet for tydehjelp - mange flinke folk der som jeg har fått mye hjelp fra. Videresender også et tips som jeg en gang fikk fra Espen Tjernshaugen:

Prøv selv først, etter følgende metode:

Lag deg et oppsett (jeg jobber i Word, og så kopierer jeg 'forsøket' mitt inn i forespørselen min på forumet etterpå) der du nummererer hver linje i dokumentet du ønsker tydet, og skriv inn de ordene du selv klarer å tyde. Ord du står fast på markerer du som parenteser med punktumer. Antallet punktum du bruker skal omtrent tilsvare antall bokstaver i ordet du ikke forstår. Her er et eksempel fra de første linjene fra høyre side i den første lenken du legger ut:

 

01. Anno 1798 den 22den Junii blev nu (.........) og (.........)

02. Forretning foretaget (.....) (..) (...........) (......) (......) og

osv.

 

Syns selv det har hjulpet meg til å forstå mer av dokumenter med gotisk skrift, samtidig som det kan være lettere å få konkret hjelp hvis en prøver litt selv først.

 

Lykke til

 

Morten

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.