Gå til innhold
Arkivverket

Protokollnummer: II.B.e.23, Sted: Sunnhordland sorenskriveri


Geir Apeland
 Del

Recommended Posts

Starten...

"Festeseddel.  Jeg underskrevne John Christian Johnsen Nordre Apeland, vitterliggjør at have bygs-

let og festet, ligesom jeg herved til Johannes Larsen Søndre Vaage bygsler og fester

et under min eiende Gaard Nordre Apeland MNo 61 i Fjære Thinglag indengjerdes(?) be-

liggende Markstykke eller Plads, Dalbakke kaldet, hvilket Plads bemeldte Johannes Larsen og  Hustru

Serine Johnsdatter i Livstid maa have til Bygsel, Feste og Brug paa Følgende Betingelser: 1. .."

 

Ser dette ut som rett dokument?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jepp, dette er midt i blinken Ivar. Det hadde vært spennende å se hva betingelsene går ut på. Jeg har prøvd å lese det selv men forstår dessverre lite.

 

Tusen takk igjen Ivar!

 

 

Mvh

Geir Apeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resten om lag sånn:

 

                  "         ... Betingelser: 1. De for-

nødne Huuse forskaffe(?) Huusmanden sig selv som blive  hans Eiendom  2. I aarlig Afgift betale her(?)

til mig 2 - to - Specidalere. 3. Fri Havnegang i min Mark nyde for de Creature og Faar

han af Pladset skal have vinterfoder eller har i Eie.  4. Frit Brende af Torv og Rod nyde i min

Mark efter adviisning, dog skal Huusmanden have Frihed efter eget godt Befindende at ....ke

Torv og Rod i Quernmyren og Boryst(?)myren paa de min Gaardepart tilhørende Andele, samt

Fridt i den lille Myr som ligger i søndre Kandt av Stemme(?)tjernen  5. At Huusmanden

vedligeholder Gjerdet omkring Pladset i forsvarlig Stand  6. Den fornødne Muld(?) og ....  tager

Huusmanden udengjerdes.  ...igt retter Huusmanden sig efter Lovgivningen og er mig som

Husbonde Tienlig og lydig. Bygsel er betalt efter Overenskomst(?).    ___ Apeland den 15 October

1863 Christian Johnsen Apeland. Hohn Christoffersen Apeland m.f.P [med ført Penn] Til Vitterlighed: Jaøvpr

Amundsen(?) Hoelle(?). Chrisitan Amundsen Tvedt, den Sidste m.f.P."

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Dette var interessant lesning. Dalbakka ble sener skilt ut som eget bruk og jeg vokset opp på en tomt skilt fra dette bruket. Husmannen Johannes Larsen er min tippoldefar og sønn av Lars Larsen Søndre Vaage, som du hjalp meg med tidligere. 

 

Mange takk for hjelpen!

 

Mvh

Geir Apeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.