Gå til innhold
Arkivverket

Torsten Hilden Gran Hadeland og Torsten Engelien Søndre Land


Per Otto Egeberg Asak
 Del

Recommended Posts

I 1670 eide Torsten Hilden gården Søndre Engelien i Land. Den blei overtatt av Torsten Endresen  ved skjøte 1695. Det var skifte på Engelien etter Torsten Endresen og hans hustru Marit Pedersdatter i 1709. Ei datter Anne f.ca 1698 er kjent.

Finnes det flere opplysninger om denne familien?. Noen som veit om det er slektsforbindelse til den nevnte Torsten Hilden på Gran?.

De opplysninger jeg har brukt er fra bygdeboka til Land bd.2

På forhånd takk Per O. Asak

Endret av Per Otto Egeberg Asak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begravelsen til Tosten Engelien og hustru http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9350&idx_id=9350&uid=ny&idx_side=-11

 

Dåpen til deres yngste barn, datteren Kirstie 23.trin. 1708 Fluberg http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9350&idx_id=9350&uid=ny&idx_side=-9

Jeg ser at Amund Vilberg går igjen både her og i skiftet. Jeg kan ikke lese hele navnet på siste fadderen, men han ser ut til å hete Endre ....... Kan det være faren til Torsten mon tro?

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Berit

Barna 1708 må være Peder 13 år, Anne 11 (som fortsetter slekta) Helge? 9 , A?? 7 år og Kirsten (spebarn)

Faddere Amund Vilberg som du sa. Den andre må vel være "broder Haldor ?(Enresen, neppe riktig?)

Men finner ikke den Endre som du fant og kunne være faren til Torsten. Men jeg har bare så vidt hatt tid til å lese skiftet.

Takk, men tar gjerne i mot flere tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faddere i 1708: Anne Biörlin, Ingebor Erichsdatter, Anne Pedersdatter, Amund Vilberg, Gulbrand Vilberg, Endre Olsön.

 

Barn i skiftet 1709: Peder 13 år, Anne 11 år, Helgie 9 år, Gubiør 7 år, Kirsten. Marit Pedersdatters bror var Haldor Larsen Munchelien og hennes søskenbarn var Amund Vilberg.

 

Edit:

Blant andre; Endre Olsen krevde tjenestelønn for 1 ½ år, og Ingebor Eriksdatter krevde penger på sin avdøde mann Ole Endresen vegne, og på sine egne vegne for oppvartning for den sl. manns yngste datter (Kirstie).

 

Formyndere for Peder og Gubiør var deres moders søskenbarn Dannemand Amund Nielsen Vildberg.

Formyndere for Anne og Helgie var deres moders morbroder Dannemand Halvor Monchelien.

Formynder for Kirstie var hennes faders søskenbarn ærlige Dannemand Peder Olsen.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsten Endresen Engelien var sønn av Endre Olsen Kolsrud (mor ukjent). Endre var sønn av Ole Endresen Røberg. Jeg er etterkommer etter Endre Olsens søster Guri Olsdtr. Skjak. Det jeg har om Ole Endresen Røberg, sønnen Endre Olsen Kolsrud og sønnesønnen Torsten Endresen Engelien finnes mitt slektsnotat 15010-15011, se lenke i min "aneliste" her: http://www.oavesthagen.no/Mine_aner.htm

 

Torsten Endresen var gift med Marit Pedersdtr. Engelien. Hun var datter av Peder Engelien og Kirsti Larsdtr. Kirsti var datter av Lars Torchildsen Vilberg og var en søster av min ane Niels Larsen Vilberg. Niels var far til Amund Nielsen Vilberg som er nevnt som formynder i skiftet i 1709. Lars Torchildsen Vilberg finnes i mitt slektsnotat 1648-1649.

 

Jeg er ikke kjent med at det kan ha vært noe slektskap mellom Torsten Endresen Engelien og Torsten Hansen Hilden i Land som tidligere eide gods i Engelien. Torsten Hansen var sønn av Hans Gudmundsen og Anne Anderstdr. Hilden. Godset i Engelien kom fra Annes foreldre Anders Gulbrandsen og Mari Mattisdtr. Gamme. Dette er også min slekt, jeg er etterkommer etter tre av søsknene til Torsten Hansen Hilden. Se mer om disse i mitt notat nr. 2528-2529.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten tilføyelse når det gjelder de andre slektningene som er nevnt i skiftet i 1709. Halvor Larsen Munkelien var bror av Kirsti Larsdtr. Engelien som altså var mor til Torsten Endresen Engelien. Peder Olsen Hom var sønn av Ole Olsen Hom (nr. 3752 i min "aneliste"), og Ole Olsen var Ole Engebretsen og Guri Olsdtr. Skjak (nr. 7504 og 7505 i min "aneliste). Guri Olsdtr. Skjak var som nevnt søster av Endre Olsen Kolsrud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

   Takk til dere

Det er min kones slekt det handler om. Hun nedstammer i direkte matriakalsk linje fra Marit Fredriksdatter Engelien f. 1794 gift til Grøtåsen i Land.

Jeg ser av Ole Arild Vesthagens notater at farfaren til Torstein Engelien var Ole Endresen Røberg, Østsinni, nevnt første gang 1610. Jeg er enig med deg Ole Arild, at det er meget dristig av bygdebokforfatteren av "Boka om Land" å føre opp Ole Endresen Røberg som agnatisk etterkommer etter  Sigurd Tøndrum nevnt der 1560/61. Dette kun bassert på arv. Det er store muligheter for at brødrene? Nils og Østen Tøndrum (nevnt 1624) er agnatiske etterkommere etter nevnte Sigurd Tøndrum. Ole Endresens part er mye mindre, og kan i beste fall gå gjennom et datterlodd. Bygdeboka har forklart at han tilhører et annet kull enn de nevnet brødre. Det er arven etter deres far som skulle hatt navnet Endre, men han er ikke kildebelagt så vidt jeg kan se..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten tilføyelse om skinnparten til Ole Endresen Røberg. Om denne parten blir det henvist til i et pargamentbrev fra 1446. Da kan dette arveloddet Ole Endresen fikk gå langt tibake, og da er det umulig å si om dette er et "datterlodd" slik jeg skreiv i forrige innlegg.

Siden vi bor på Grua Hadeland ser jeg også at Ole Endresen har odelsjord på Hadeland, 1 fr tunge (korn) i Hoff på Gran. Så det kan være noen røtter fra Hadeland langt bak i rekkene av forfedre.

Endret av Per Otto Egeberg Asak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.