Gå til innhold
Arkivverket

Hendrich Hendrichsen (Buttedal-eie/Grøstad) i Lier...mysterium!


Mette Torill Berntsen
 Del

Recommended Posts

Hei! 

Hendrich er min 4x tippoldefar på farssiden, født ca 1710, sted ukjent. Han giftet seg med Karen Nielsdatter Opsal i 1740, da var han husmann (tror jeg) under Buttedal. Paret får flere barn men ikke alle levde opp. Min 3x tippoldefar er Nils Hendrichsen (Sand/Haukelia), gift med Astrid Aslaksdatter. 

Det gjelder altså denne Hendrich Hendrichsen, navnet hans har jeg sett skrevet på forskjellig vis, men jeg klarer ikke å finne ut av hvor han kommer fra! Begynte søket i 2012, og er fortsatt nesten like klok... ;)  Jeg har lest om finneinnvandringen og lurt på om han kan være av slik slekt, det hadde vært veldig spennende!! Jeg kan for øvrig ikke finne noe som kan stadfeste det, men det er mange "nesten" treff! "Nesten" er jo ikke godt nok da!  :rolleyes:

Hendrich dør i 1799, da er han bosatt under Grøstad. 

 

Finnes det en mulighet for å finne hans foreldre og hvor han kom i fra ville jeg bli svært glad! 

 

Mvh

Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt tema på slektsforum:

 

 

Mette Torill Berntsen



Ble registrert: 18 Jun 2013 09:39:19
Innlegg: 2
Bosted: LENA
icon_minipost.gifSkrevet: 18 Jun 2013 10:20:01    Tittel: Hendrich Hendrichsen (Buttedal-eie) 1710-1799 i Lier reply_mini.gif icon_quote.gif Hei!
Jeg leter og leter etter foreldre til min 4xtippoldefar dragon Hendrich Hendrichsen, født ca 1710, sted ukjent og død på Grøstad i Lier 1799. Kan ikke finne dåp, men så er det en smule vrient å tolke kirkeboka fra 1710 i Lier! icon_wink.gif
Det jeg har til nå er:
Gift i 1740 på Tranby med Kari Nielsdatter Opsal (om jeg tyder rett!)
Barn:
3xtippoldefar soldat, smed og husmann med jord, Nils Hendrichsen (Sand) Haukelia, 1747-1809, gift med Astri Aslaksdatter Lyngås
Niels Hendrichsen Buttedaleie født august 1750
Hendrich Hendrichsen Lyngåseie født september 1753
Tvillinger, Ole og Niels Hendrichsen fødselsår ukjent.
Han hadde vistnok to barn til, men de kjenner jeg ikke navnene til.
Nils Hendrichsen (Sand) Haukelia var far til dragon Hendrich Nilsen Funnesdal (Lyngåseie) født 05.091777 og død 07.01.1838. Han var gift med Berte Marie Pedersdatter.
Bernt Hendriksen Funnesdal er en av deres sønner, min tippoldefar, født 5.august 1803 og død 4.september 1885. Han var gift med Ragne Larsdatter.
Oldefar var Erik Berntsen (Funnesdal-Nordal) gift med Karen Paulsdatter Hyggen, og bestefar het Paul Berntsen, lærer på Heia gamle skole, gift med Anne Kristensen Støle.

Det er i alle fall to Hendrich Hendrichsen til i Lier på 1700-tallet, men de passer liksom ikke i fødselsår, barn etc. Har fundert litt på om det kan være Hendrich Hendrichsen Korsrud, men da stemmer det ikke med hustru? Om ikke han var gift to ganger og har to kull barn...?
Så har jeg lekt litt med tanken - kan han være av finneslekt? Det hadde vært veldig spennende, men det er vel nokså tvilsomt, så vidt jeg vet og har lest om, så var det ikke veldig mange av finneslekt i Lier..?

Kan dere hjelpe meg å finne den mystiske Hendrich Hendrichsen, det ville være supert om noen har opplysninger! icon_biggrin.gif

http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=117589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det henvises til dis-forumet fra 2013, da jeg spurte om det samme. Jeg fant ikke ut noe mer om Hendrich da, hvem hans foreldre var osv. Det er derfor jeg prøver igjen, med håp om at noen vet noe mer siden den gang.... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant til slutt en jeg tror er deres sønn. Niels f. 1750 http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp06261749&gardpostnr=145&personpostnr=892&merk=892#ovre

Det er ikke født noen Niels Henriksen i 1747 i Lier.

 

Nils i 1801 http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058276002429

FT ble foretatt 1/2 1801, og egentlig står det at Nils ville fylt 52 år i 1801. Da blir ikke alderen så feil.

 

De fikk vel også Henrik i 1753 http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp06261749&gardpostnr=476&personpostnr=2938&merk=2938#ovre Kanskje han som er på Reenschoug nordre, hovedgrd.i 1801 http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058276000787

 

Flere har jeg ikke funnet i Lier.

 

Det fantes en finne Henrik Henriksen på Svarteberg i Lier. Han døde før 1700, om jeg ikke husker feil. Det står litt om han i Lierbøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant til slutt en jeg tror er deres sønn. Niels f. 1750 http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp06261749&gardpostnr=145&personpostnr=892&merk=892#ovre

Det er ikke født noen Niels Henriksen i 1747 i Lier.

 

Nils i 1801 http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058276002429

FT ble foretatt 1/2 1801, og egentlig står det at Nils ville fylt 52 år i 1801. Da blir ikke alderen så feil.

 

De fikk vel også Henrik i 1753 http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp06261749&gardpostnr=476&personpostnr=2938&merk=2938#ovre Kanskje han som er på Reenschoug nordre, hovedgrd.i 1801 http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058276000787

 

Flere har jeg ikke funnet i Lier.

 

Det fantes en finne Henrik Henriksen på Svarteberg i Lier. Han døde før 1700, om jeg ikke husker feil. Det står litt om han i Lierbøkene.

 

Jeg har heller ikke funnet Niels/Nils Henriksen som skal være født i 1747 - men tror jeg fant han som konfirmant 6.april 1766, registrert som 17 år, så 1749/1750 stemmer nok. Spennende med Reenschoug nordre, det skal jeg se på! Denne Hendrich Hendrichsen....han byr på lett hodebry, men du verden så artig å forske på! Flere med navnet Henrik i Lier på den tiden, men ingen stemmer liksom med fødsels/dødsdatoer. Jeg har også en Peder Hendrichsen på min fars slektstre, han var husmann på Grøstad, Rype, Auvi og Asdøl, og var far til Berte Marie Pedersdatter Funnesdal, og hun var gift med Hendrik Nilsen Funnesdal, barnebarnet til "mystiske" Hendrich Hendrichsen! Så undres jeg om Peder og Hendrich var i slekt? For øvrig var det en Henrik Michelsen i Lier som jeg har vært litt innom, men kan ikke klare å plassere han inn i dette. Mulig far til Peder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8436&idx_id=8436&uid=ny&idx_side=-148
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061214650296.jpg

 

Trolovelsen deres i mai 1740 (øverst på venstre side).  Henridrich var dragon og forloverne var Niels Opsahl og Hans Gullichsen Korsrud.  De giftet seg i tranby kirke 2. juni samme år.  Jeg er også etterkommer av sønnen deres, Nils Henriksen Sand/Haukelia, og Astrid Aslaksdatter (som kom fra Sigdal, men det vet du nok), så vi har felles aner, og TRO MEG, jeg har leita etter opphavet både til Henrik og Kari  Nielsdatter Opsahl i mange år nå, men inten løsning...

Lenge trodde jeg at Kari var datter av Niels Nielsen Opsal og Johanne Christophersdatter, men hun nevnes ikke i skiftet etter dem, så det var nok et bomskudd.

Har du mer opplysninger om hvem som var foreldrene til Kari?

 

Tilbake til Henrik/Hendrich og Kari, som iallefall fikk 4 barn som døde som små: en sønn i november 1746, en datter i desember 1747 og barna Ole og Nils i mai 1749.  Nils blir døpt i Tranby 30. august 1750 med følgende faddere: Niels Buttedals hustru, Randi Olsdatter Buttedal, Even Nielsen Buttedal og Anne Olsdatter Clemetsdal.

16. september 1753 blir Henrik døpt i Tranby, faddere: Anne Knudsdatter Lyngaas, Mari Olsdatter Clemetsdaleie, Christopher Gundersen Buttedaleie og Hans Østensen.  Han er nok identisk med Henrik Henriksen Lyngås-eie, som døde 54 år gammel i mars 1807.

 

Henrik Henriksen (litt enklere enn Hendrich Hendrichsen) var som nevnt dragon da han giftet seg i 1740 og han må nødvendigvis ikke være fra Lier.  Hole, Norderhov og Asker er "nærmeste naboer" til Lier/Tranby, og jeg har snust litt i Norderhov, men hittil uten hell.  

 

Hadde vært sabla flott om denne slektsgåten kunne bli løst, gitt!

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astrid, dette var artig, vi er jo i slekt!  :)

Henrik på Korsrud har jeg fundert over lenge ja, og lurt på om det kan være han. Men, det er så mye som ikke stemmer og ikke "går opp" i etterslekten hans, så han har jeg lagt på hylla....Astrid Aslaksdatter har jeg full oversikt over lang tilbake i tid, men så var det denne Henrik da. Jeg trodde også at Niels Nielsen Opsal var Karis far!! Isj....og så er han kanskje ikke det likevel. Jeg leker litt med tanken om at Henrik ikke var en godkjent ektemann for Kari, og at hun derfor ble utelatt i skiftet. Men det blir vel for søkt og kan ikke dokumenteres. Henrik var dragon og som du sier kan han ha vært innflytter, jeg har også undersøkt litt i Norderhov uten å finne noe som passer der, men i Modum og i Kongsberg finnes det Henrik'er som er født rundt 1710 - men jeg har ikke sjekket de ut ennå. Det skal jeg gjøre i dag!  ^_^ Det er jo det da, at navnet hans kan skrives på flere måter, så jeg har søkt med og uten d, c, h, i flere kombinasjoner - du kjenner til det tenker jeg!  :D

Jeg har jo en tanke om at han (og kanskje Kari?) er av finneslekt, men der har jeg ikke funnet noen som passer, i alle fall av de som er registrert. Når det gjelder Opsal-navnet så er det flere Opsalgårder på Østlandet, jeg får sjekke de ut tror jeg! Ett eller annet sted er de jo fra, Henrik og Kari! 

Ellers, tusen takk for alle opplysninger Astrid!! Og det MÅ finnes en løsning på gåten - evig optimist!  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite PS: Finner Kari Nielsdatter på Opsal som fadder i 1736, altså før giftemål med Henrik (om det er samme Kari) Hun er fadder for Peder, hans far er Anders Christensøn. Andre faddere var: Mari på Funnesdal, Kirsti Olsdatter Buttedal-eie, Rasmus Iversøn og Erich Olsøn Rød. Om dette kanskje kan bidra til noe? Kari behøver ikke være av Opsal-slekt, men kanskje hun var i tjeneste der? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

har også notert meg samme dåp, men hva var farsnavnet til denne Niels?  Har prøvd å finne ut av det, men kanskje på tide med en ny runde....

Jeg tror ikke du behøver å se på andre Opsal-gårder enn de du finner i Lier (mange bruk under Øvre og Nedre Opsal) - tar du også med Sørsdal, Buttedal og

de andre gårdene som nevnes i forbindelse med dåp, er det kanskje mulig å finne ut mer.

Jeg har ikke sett så mye på et evt. "finne-spor", men umulig er det ikke, så det skader ikke med en ordentlig sjekk!

Jeg har finske aner via Steffen Svarteberg (som trolig var sønn av Henrik Henriksen Svarteberg).

 

Kan legge til at jeg er etterkommer av broren til "din" Henrik, Ingebret Nilsen Haukelia (1779 - 1859) og Anne Torstensdatter Skånarud (1774-1836, hennes 2. ekteskap),

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.