Gå til innhold
Arkivverket

Konfirmanter ved Fru Rosings Døveskole, Oslo


Ole Jon Moastuen
 Del

Recommended Posts

https://nbl.snl.no/Hedevig_Rosing

 

sitat:

 

Tross mye skepsis hos myndighetene, som i det lengste kviet seg for å støtte en skole med en kvinnelig leder, kunne Hedevig Rosing 1881 åpne sin private døveskole, Fru Rosings Taleskole for Døvstumme, med 1000 kroner i årlig statsstøtte. Skolen hadde først lokaler i “Lille Bloksbjerg”, et lite hus på Briskeby i Christiania, men flyttet 1884 til den gamle løkkeiendommen “Høien” ved St. Hanshaugen. Fru Rosing ledet skolen til 1895, da hun lot staten overta og trakk seg tilbake. Ikke lenge etter ble skolen flyttet til Holmestrand, som Holmestrand offentlige skole for døve (nå Nedre Gausen kompetansesenter).

 

 

 

Jeg ville begynt letingen i Gamle Aker.

Endret av Sven Hjortland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Hvor ble elever ved Fru Rosings Døveskole i Oslo konfirmert? Leter etter en mulig elev der som trolig ble konfirmert der i 1884/1885

Hei.

Jeg kan ikke svare direkte på ditt spørsmål, men jeg var borte i en tilsvarende sak.

For elever ved Schafteløkken Døvstumme-Anstalten i Aker fant jeg at mange av elevene ble konfirmert i Vestre Aker kirke med tydeligvis en egen sermoni tilpasset de døve konfirmantene.

 

Fra folketellinga 1865: http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=0218&kenr=010&bnr=0055&lnr=000om skolens elever.

 

Fra konfirmasjonen:

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Vestre Aker, Ministerialbok nr. 5 (1859-1877), Konfirmerte 1872, side 203.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5783&idx_id=5783&uid=ny&idx_side=-211 

 

Alder på de konfirmerte så ut til å være noe høyere enn vanlig.

 

Hvilken kirke som konfirmerte de du er ute etter vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Takk for tips. Skal lete litt i Vestre Aker også. Har foreløbig ikke funnet nie i Gamle Aker.

Har funnet at elever ved Balchens Døveinstitutt ble konfirmert i Uranienborg Kirke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Da har jeg funnet vedkommende. Hun var elev ved Balchens Døveinstitutt og ikke ved Fru Rosings Døveskole, som jeg trodde.

Hun ble konfirmert ved Uranienborg Kirke den 5 juni 1887, som var et par år senere en antatt.

 

 

Endret av Ole Jon Moastuen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.