Gå til innhold
Arkivverket
Bjørn Katnosa

Kvegrøkter Karl Olsen, Kvagstad i Trøgstad

Recommended Posts

Bjørn Katnosa

Karl Marius Olsen ble født i Turterbekken i Maridalen i 1867 - sønn av Marthe Marie Olsen som var søster med min oldefar Magnus.

I 1910 er Karl Olsen fra Maridalen registrert som kvegrøkter på Kvagstad gård i Trøgstad.

Jeg har ikke klart å finne ut hva som skjedde med ham etter 1910 - kan noen hjelpe.

Bjørn Katnosa

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grethe Flood

Legger for ordens skyld inn lenke til folketellingen 1910:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036348003336

Jeg legger også inn lenke til tidligere tema, hvor det går fram hvor Karl Marius var ved folketellingen 1891: 

http://forum.arkivverket.no/topic/198639-fattigvesenet-i-aker-p%C3%A5-1890-tallet/?hl=%2Bkarl+%2Bmarius+%2Bolsen

Endret av Grethe Flood

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn Katnosa

Ja - det er rett person.

Bjørn Katnosa

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grethe Flood

Ja - det er rett person.

Bjørn Katnosa

Vet du når han kom til Trøgstad? Hvor var han i 1900? I 1910 er han 43 år gammel og fremdeles ugift. Spørsmålet er om han bosatte seg i Trøgstad og kanskje døde der, eller om han flyttet etter 1910. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn Katnosa

Takk for svar - nei jeg vet ikke når han kom til Trøgstad men i folketellingen for 1900 finner jeg han ikke på Kvagstad så det må ha vært mellom 1900 og 1910.

Siste registrering er folketellingen 1891 som du har angitt - verken han eller moren Marthe Marie er å finne i folketellingen 1900. Jeg har som angitt også søkt

kirkebøker over døde for å finne Marthe Marie uten å lykkes. Imidlertid er det i folketellingen 1891 angitt at hun er forsørget delvis av fattigvesenet i Aker så

jeg har gjort en henvendelse til byarkivet om det kan finnes opplysninger der - i tilfelle tar jeg en Oslotur.

Jeg har gjort meg tanker om at de må ha vært på et sted folketellingen 1900 ikke fanget opp eller at opplysninger kanskje har blitt borte.

I og med han var singel og kanskje forble det har jeg heller ikke kommet over slektninger av han - han hadde en bror Niels som i 1882 utvandret til USA -

heller ikke han har jeg klart å finne igjen etter 1882 - kun ankomsten til New York 15 juni 1882.

I tillegg til broren Niels hadde Karl en søster -Mathea født 1860 - gift med tømrer Ludvig Teodor Marthinsen fra Fet - siste oppholdsadresse Grunersgt 13 i

Christiania - jeg har i adressebok sett at Mathea levde 1944 i Grunersgt.

Jeg har forsøkt å ta kontakt med nålevende slekt av familien men uten resultat.

Bjørn Katnosa

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.