Gå til innhold
Arkivverket

Kvegrøkter Karl Olsen, Kvagstad i Trøgstad


Bjørn Katnosa
 Del

Recommended Posts

Karl Marius Olsen ble født i Turterbekken i Maridalen i 1867 - sønn av Marthe Marie Olsen som var søster med min oldefar Magnus.

I 1910 er Karl Olsen fra Maridalen registrert som kvegrøkter på Kvagstad gård i Trøgstad.

Jeg har ikke klart å finne ut hva som skjedde med ham etter 1910 - kan noen hjelpe.

 

 

Bjørn Katnosa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger for ordens skyld inn lenke til folketellingen 1910:

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036348003336

 

Jeg legger også inn lenke til tidligere tema, hvor det går fram hvor Karl Marius var ved folketellingen 1891: 

 

http://forum.arkivverket.no/topic/198639-fattigvesenet-i-aker-p%C3%A5-1890-tallet/?hl=%2Bkarl+%2Bmarius+%2Bolsen

 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - det er rett person.

 

Bjørn Katnosa

 

Vet du når han kom til Trøgstad? Hvor var han i 1900? I 1910 er han 43 år gammel og fremdeles ugift. Spørsmålet er om han bosatte seg i Trøgstad og kanskje døde der, eller om han flyttet etter 1910. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar - nei jeg vet ikke når han kom til Trøgstad men i folketellingen for 1900 finner jeg han ikke på Kvagstad så det må ha vært mellom 1900 og 1910.

Siste registrering er folketellingen 1891 som du har angitt - verken han eller moren Marthe Marie er å finne i folketellingen 1900. Jeg har som angitt også søkt

kirkebøker over døde for å finne Marthe Marie uten å lykkes. Imidlertid er det i folketellingen 1891 angitt at hun er forsørget delvis av fattigvesenet i Aker så

jeg har gjort en henvendelse til byarkivet om det kan finnes opplysninger der - i tilfelle tar jeg en Oslotur.

Jeg har gjort meg tanker om at de må ha vært på et sted folketellingen 1900 ikke fanget opp eller at opplysninger kanskje har blitt borte.

I og med han var singel og kanskje forble det har jeg heller ikke kommet over slektninger av han - han hadde en bror Niels som i 1882 utvandret til USA -

heller ikke han har jeg klart å finne igjen etter 1882 - kun ankomsten til New York 15 juni 1882.

I tillegg til broren Niels hadde Karl en søster -Mathea født 1860 - gift med tømrer Ludvig Teodor Marthinsen fra Fet - siste oppholdsadresse Grunersgt 13 i

Christiania - jeg har i adressebok sett at Mathea levde 1944 i Grunersgt.

Jeg har forsøkt å ta kontakt med nålevende slekt av familien men uten resultat.

 

 

Bjørn Katnosa

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Jeg har fortsatt å søke etter hva som kan ha skjedd med Karl Olsen fra Maridalen - siste registrering som kvegrøkter i Trøgstad 1910. Han hadde en bror - Nils - som emigrerte 1882 til USA - registrert inn til New York 15. juni 1882 - i tillegg en søster Matea som jeg har registrert 1944 boende i Grunersgt 11 i Oslo.

Karl var født  1867 på Turter i Maridalen - Nils var født 1863 - Mathea 1860.

Kanskje Karl fulgte etter sin bror til USA etter 1910 ? 

 

Bjørn Katnosa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for hjelp  - dette er den Karl jeg har etterlyst. Da er det tydelig at han er flyttet tilbake fra Trøgstad til området han og moren bodd 1891 - nemlig Østre Aker.

Nå gjenstår bare og finne ut hva som skjedde med broren Nils som utvandret 1882.

 

Bjørn Katnosa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.