Gå til innhold
Arkivverket

Manglende side i kirkebok


Jan Storø
 Del

Recommended Posts

Jeg søker etter en oppføring i kirkebok for Paulus menighet i Oslo 1942-1953, Lysningsprotokollen. Her ser jeg at side 94 mangler. Jeg får opp en melding om at den ikke er tatt med av personvernhensyn. Det er underlig. Jeg mener bestemt at mine foreldres giftemål må finnes på nettopp den siden. Fordi den er stengt får jeg ikke tilgang til disse opplysningene. Hva kan jeg gjøre for å få den åpnet?

 

D.v.s.: Det er to sider som heter s.94, de kommer rett etter hverandre. Det er den siste av dem jeg snakker om. Jeg regner med at den innholder mine foreldres vigsel, ettersom de giftet seg 7.7.51, og jeg finner dem ikke på noe annet sted gjennom året.

 

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=98&uid=296035&urnread_imagesize=gigant&hode=nei&ls=1&lc=x%259CK%25B42%25B2%25AA.%25B62%25B4R%25CAT%25B2.%25B62%25B1R2665%25071%2581B%25C5J%25D6%2599V%2596%2516%25D6%25B5%2500%25BF%25F3%2509%25C5

Endret av Jan Storø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør bla videre i den skannede lysningsprotokollen for å få frem folio 94, den mangler ikke. Beskjeden du får, kan skyldes et løs innlegg i den originale protokollen. På bildet som ikke vises, er det sannsynligvis avfotografert et innlagt ark, lapp eller lignende med informasjon som er for ny for publisering. Det er en forholdsvis vanlig situasjon fordi mange protokoller (ikke bare kirkebøker) inneholder diverse løse innlegg. Innlegget avfotograferes som regel på bakgrunn av de sidene det ligger imellom. 

 

Ønsker du et oppslag i ministerialboken med opplysninger om viede i Paulus menighet i 1951, ta kontakt med Statsarkivet i Oslo som rette vedkommende.

 

Vennlig hilsen

Jolanta Akre, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør bla videre i den skannede lysningsprotokollen for å få frem folio 94, den mangler ikke. Beskjeden du får, kan skyldes et løs innlegg i den originale protokollen. På bildet som ikke vises, er det sannsynligvis avfotografert et innlagt ark, lapp eller lignende med informasjon som er for ny for publisering. 

 

Ønsker du et oppslag i kirkebok med opplysninger om viede i Paulus menighet i 1951, ta kontakt med Statsarkivet i Oslo som rette vedkommende.

 

Vennlig hilsen

Jolanta Akre, Statsarkivet i Oslo

 

Takk for rådet. Det hjalp desverre ikke. Det er underlig at de ikke står oppført. Jeg har vigselsattesten, det det står at de ble viet i denne menigheten 7.7.51. Og det står i klartekst at denne opplysningen er hentet fra kirkeboken. Men jeg finner den altså ikke der...

 

Jeg får ta kontakt, som du sier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vennligst merk at folio 94 inneholder informasjon om lysninger i 1952. Lysninger som resulterte med vielser i juli 1951 finner du tidligere i protokollen - se for eksempel fol. 83.

 

Det kan dessuten hende at lysningen ble foretatt andre steder.

 

Vennlig hilsen

Jolanta Akre, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ser at siden hører til 1952, her har jeg kanskje misforstått. Men nå har jeg gått gjennom hele 1951 to ganger til, og de er ikke ført opp. Jeg har vigselsattesten, og den sier i klatekst at "Kirkeboka for paulus menighet viser at" de ble gift 7.7.51. Der et stemplet og signert 2.8.51. Jeg har også bilder fra vielsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ser at siden hører til 1952, her har jeg kanskje misforstått. Men nå har jeg gått gjennom hele 1951 to ganger til, og de er ikke ført opp. Jeg har vigselsattesten, og den sier i klatekst at "Kirkeboka for paulus menighet viser at" de ble gift 7.7.51. Der et stemplet og signert 2.8.51. Jeg har også bilder fra vielsen

 

Nå er jo dette lysningsprotokollen med oversikt over parene det har blitt lyst for i Paulus kirke, ikke kirkeboka med oversikt over de som ble gift i Paulus kirke, og som attesten nok er skrevet ut fra. Kanskje lysningen skjedde et annet sted, slik at foreldrene dine ikke finnes i denne lysningsprotokollen, eller kanskje gikk det av en eller annen årsak lang tid mellom lysning og vielse, slik at lysningen er innført måneder eller år før 7.7.1951?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar en nærmere titt i lysningsprotokollen, vil du sikkert se at enkelte innførsler forteller om vielser inngått andre steder, ikke i Paulus kirke. Lysningen til dine foreldre kan være tatt ut andre steder enn de ble viet. 

 

Ta kontakt, så får vi undersøke ministerialboken. Det er der vielsen skal være registrert.

 

Vennlig hilsen

Jolanta Akre, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysingen fant sted i Torshov:

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Torshov, Lysningsprotokoll nr. H 0004 (1948-1951), Lysninger 1951, side 93.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3373&idx_id=3373&idx_listetype=ly&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-93
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060329010204.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Else B. Flott at du fant den. Jeg fant den faktisk selv akkurat nå. Og takk til Hunskaar og Akre. Flott med veiledning. Jeg var f.eks. ikke klar over at lysning og vigsel kunne forekomme to ulike steder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.