Gå til innhold
Arkivverket

Manglende side i Holla Mini 3 1815-1830


Leif Biberg Kristensen
 Del

Recommended Posts

Døpte side 13 mangler. Jeg har også sjekket ny løsning for å se om den kunne ha kommet med der, det har den ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, her har jeg visst ikke sett godt nok etter. Side 13 kommer etter side 14 av en eller annen årsak. Denne boka er generelt litt slurvete indeksert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Årsaken ser ut til å være at man ved mikrofilming først hoppet over s. 13, men at man etter mikrofilming av s. 14 oppdaget dette, gikk tilbake og mikrofilma s. 13, for deretter å mikrofilme s. 14 en gang til. Bildene har blitt indeksert i den rekkefølgen de har blitt skanna (lik rekkefølgen på mikrofilmen). Hvis jeg nå fjerner det første bildet av s. 14, vil alle de etterfølgende bildene få ny sidelenke, og det ønsker vi ikke. Når den dagen kommer, at vi kan pensjonere den gamle løsningen, kan vi fjerne det første bildet av s. 14 i den nye løsningen, uten at sidelenkene endres.

 

Jeg har sett raskt på indekseringa for øvrig. Ved første øyekast ser jeg ikke noe slurv, så hvis du kan være konkret, setter jeg pris på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser på innholdsfortegnelsen ser du at døpte 1816 viser til side 10. Når du klikker på denne lenka kommer du til side 5, hvor døpte i 1816 begynner. Døpte 1817 viser til side 13 hvor du kommer til side 14. Nå har jeg for så vidt fått forklaring på hvorfor den siste lenka er feil. Det er et par sånne steder til, men jeg husker ikke i farta hvor.

 

Jeg holder på med å skrive av denne boka (lenke til mine kirkeboksavskrifter for Holla), og er ferdig med konfirmasjoner, vielser og begravelser. Jeg har nylig begynt med døpte. Jeg håper at de lenkene jeg bruker i sideoverskriftene for å vise til de scannede bildene vil fortsette å virke når vi går over på ny løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser på innholdsfortegnelsen ser du at døpte 1816 viser til side 10. Når du klikker på denne lenka kommer du til side 5, hvor døpte i 1816 begynner. Døpte 1817 viser til side 13 hvor du kommer til side 14. Nå har jeg for så vidt fått forklaring på hvorfor den siste lenka er feil. Det er et par sånne steder til, men jeg husker ikke i farta hvor.

 

Jeg holder på med å skrive av denne boka (lenke til mine kirkeboksavskrifter for Holla), og er ferdig med konfirmasjoner, vielser og begravelser. Jeg har nylig begynt med døpte. Jeg håper at de lenkene jeg bruker i sideoverskriftene for å vise til de scannede bildene vil fortsette å virke når vi går over på ny løsning.

 

Til første avsnitt: Det er ikke en indekseringsfeil, men en feil i programvaren for den gamle løsningen. Programvaren for den nye løsningen har ikke denne feilen.

 

Til annet avsnitt: Jeg ser at du bruker sidelenkene, og de vil bli omdirigert til ny løsning. Men jeg vil jo da anbefale at du tar i bruk "brukslenke for sidevisning", på formen media.digitalarkivet.no/kb20051007040003 (med https:// foran), i den nye løsningen først som sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gamle lenkene er så utrolig mye enklere å skrive inn og lagre på en kompakt form. I kilderegisteret mitt lagrer jeg lenker til kirkeboksider slik som denne, som viser til side 1 i Holla 1815-1830: [kb=1375|-3|side 1]. Denne «kortlenka» utvider jeg til en full kirkebokslenke ved visning av kildehenvisningen. Jeg synes de nye lenkene er sinnsykt krøkkete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.