Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av Salten Tingrettsbok 1785-1792


Ove Strand
 Del

Recommended Posts

På side 281 er det nevnt en Iver Pedersen, tror det gjelder tillatelse til tømmerhogst. Er det noen som kan hjelpe meg å tyde? Tror det er ca midt på siden 1787.

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/31293/73/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rg20090428380696.jpg

Endret av Ove Strand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikkje så lett å finne nokon Iver Pedersen her.... - og heile sida (og fleire sider før og etter) gjeld 1787.

Er det side 281b (til venstre på oppslaget i lenkja) du meiner? (s. 281a er framsida av det same arket - til høgre på oppslaget framom)

 

Kan du telje linjer frå øvst eller nedst (evt. over/underkant av tommelen som kom med på fotograferinga) til dit du meiner det står om Iver?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for din interesse! 6 linjer over tommel på siden til venstre tyder jeg "Mortenstrand" (gårdsnavnet) Sist på Linja over; "Iver Pedersen" (evt Persen ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for din interesse! 6 linjer over tommel på siden til venstre tyder jeg "Mortenstrand" (gårdsnavnet) Sist på Linja over; "Iver Pedersen" (evt Persen ?)

 

ja... 

Teksten er ikkje særleg lesarvenleg, nye saker kjem utan linjeskift eller anna markering,

og eg har ikkje lest meg fram til heile samanhengen.

 

Om lag midt i linje 20 frå toppen:

 "For Rætten meldte sig som træn-

gende til Baader og Tømmer med videre af Hans Mayestæts

Almendinge Skov, 1. Niels Abrahamsen Møchelbostad 1 Sexring,

samt...  <ymse folk og behov>

hver en Ottrings Baad, af Saltdalens Skov fra Langvatne

i Hammerae(?) Fierding Per Olsen .....

3de... <ymse folk og behov>

Tømmer ....

Daniel... .... , Iver Persen

Mortenstrand en Kiæx, videre af .....

....

....

......  At alle disse behøvede

det forlangte, det bekræftede Laug -Rettet og Almuen, ligesom og

at ...."

Deretter kjem andre saker (den første er publisering av ein bygselsetel).

 

Sånn eg forstår det, melder Iver om eit behov for trevirke til å bygge ein kjeks - altså ein nordlandsbåt litt større enn ein færing (halvt rom ekstra).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.