Gå til innhold
Arkivverket

Schultz - innvandring fra Tyskland til Søgne


Morten Persen
 Del

Recommended Posts

Kjære Statsarkivet,

 

Jeg leter etter opplysninger om to brødre Schultz (visstnok av lavadelige tysk slekt) som flyttet fra Tyskland til Søgne sent på 1700 tallet. De skal ha vært i dansk tjeneste og skal ha hatt til oppgave å delta i forsvaret av havnen i Søgne - et strategisk viktig havn på den tiden. Deres historie skal ha vært nedtegnet midt på 1900 tallet og jeg lurer på om statsarkivet i Kristiansand kan ha noen opplysninger om dette...? 

 

Det tidligste jeg kan finne om disse brødrene og deres etterkommere er at Christian Friedrichsen Schultz er far til Christian Schultz født 30. mars 1816 i Høllen, Søgne. Ser av tidligere spørsmål at det er også en tysk Schultz som bodde i Kristiansand med sin familie til 1816 -  kanskje han flyttet til Søgne...? Kanskje er dette den ene av de to brødre jeg leter etter? 

 

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får tak i den utmerkede Søgne-boken (bind I) vil du finne en god del om denne Schultz-slekta i Høllen. En av forfatterne bak Søgne-noka var forøvrig tidligere statsarkivar i Kristiansand, Lauritz Repstad - en meget kunnskapsrik mann. Fredrik Schultz var forøvrig 3x tippoldefar til min eks. Sønnesønnen Christian (f. 1816) havnet i Kristiansand .

 

Her er et lite utdrag (s. 286):

 

Fredrik Christian Schultz, ca 1725—1788, gift 1751
med Dorthe Petersdatter Oxsendorph, 1731—1782,

barn:
Mette Maria født 1751 gift med Thomas Dahl,
Berte Catarina født 1754 gift med Nils Jakobsen Stausland,
Petter født 1756 døde ung,
Christian født 1758 gift med 1: Else Christine Langfeldt,
Anne Catrine født 1767 gift med Nikolai Sørensen Langfeldt,
Inger Christine født 1769 gift med Ditlef Pedersen Toftenes.

 

Fredrik Schultz var født i København. Han ble skipper og slo seg ned i Høllen. I 1761 fikk han borgerskap i Kristiansand.

 
Av en rettsak i 1785 framgår det at Fredrik Schultz drev med salg av øl og brennevin i Høllen. Det var ulovlig men myndighetene henla en anmeldelse av forholdet. Schultz bodde standsmessig. Huset ble i 1788 beskrevet som en 2-etasjes tømmerbygning med ei stue, kammers og kjøkken i første etasje. Ovenpå var det 3 værelser. Huset hadde 2 kakkelovner og en rikholdig møblering med bl.a. «et ekeskatoll med skap over», 2 speiler med forgylte rammer, «et blått rundt spisebord med 2 vinger», et tebord og 2 «Ryslæders» (rødt lær av kalveskinn) lene- stoler. På soverommet sto det bl.a. et skatoll innlagt med valnøttre.
 
Også i klesveien kunne Schultz vise sin verdighet. Han fulgte tidens moter med silkestrømper, sorte silkebukser og silkevest samt hvitt halstørkle av silke. Til å variere med hadde han en «ansiktsfarvet kjole» med silkefor og brodert vest. Fredrik Schultz har nok vakt oppsikt blant de vanlige bøndene i Søgne med det antrekket!
 
Velstanden førte ikke bare goder med seg. På sine gamle dager fryktet Fredrik Schultz at barna skulle bli uenige om arven. Derfor bestemte han at alle eiendelene skulle selges på offentlig auksjon etter hans død. Så skulle pengene deles mellom arvinger. Ettersom dattera Anne Catrine hadde vært «en tro husholderske for ham i 5 år», skulle hun ha 50 daler ekstra. Totalt var det 940 daler som skulle fordeles.

 

Endret av Bjørn K Nilssen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til Bjørn K Nilssen for svar!  :D  Jeg ser på nettet at Søgneboka I og II kan kjøpes for kr1.600, men jeg har fått lånt dem begge fra Deichman, så da koster det ikke noe...!

 

Jeg har noen oppfølgende spørsmål og sender deg en melding direkte. 

 

Morten

Endret av Morten Persen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.