Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å tolke arbeid


Erica Karlsen
 Del

Recommended Posts

Hei :)

 

Jeg har funnet en slektning av meg i to folketellinger fra 1865. 

 

https://digitalarkivet.arkivverket.no/nn-no/ft/person/pf01038389003693

https://digitalarkivet.arkivverket.no/nn-no/ft/person/pf01038410000032

 

I den første bor han og ene sønnen hjemme med familien. Han er "husmann uten jord" og har derfor sannsynligvis ikke mulighet til å dyrke egen mat. Men på den tiden var det vanlig at store gårder innleide arbeidskraft for å drive den, hvis jeg ikke tar helt feil. 
I den andre kilden derimot bor han og sønnen et annet sted der de jobber som fiskere begge to. Vil dette si at de ikke jobbet for bonden på gården fra den første kilden, men som fiskere for å skaffe inntekter mens konen og han andre sønnen ikke gjorde noe?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

 

Jeg har funnet en slektning av meg i to folketellinger fra 1865. 

 

https://digitalarkivet.arkivverket.no/nn-no/ft/person/pf01038389003693

https://digitalarkivet.arkivverket.no/nn-no/ft/person/pf01038410000032

 

I den første bor han og ene sønnen hjemme med familien. Han er "husmann uten jord" og har derfor sannsynligvis ikke mulighet til å dyrke egen mat. Men på den tiden var det vanlig at store gårder innleide arbeidskraft for å drive den, hvis jeg ikke tar helt feil. 

I den andre kilden derimot bor han og sønnen et annet sted der de jobber som fiskere begge to. Vil dette si at de ikke jobbet for bonden på gården fra den første kilden, men som fiskere for å skaffe inntekter mens konen og han andre sønnen ikke gjorde noe?

 

Teljarane har ikkje ført inn bustatus her. Hadde dei gjort det, ville rimelegvis Nils og Baldevin vore førte som "fråverande" i Trondenes.

 

"Husmann utan jord" vil seie at dei hadde ei leigde ei tomt. Huset kunne høyre til grunneigaren, men det kunne like gjerne vere at dei åtte det sjølve. (Det seier sannsynlegvis kontrakten, festesetelen, noko om.)  Det er ikkje ført landbruksinformasjon for husstanden. Det fortel at dei ikkje hadde husdyr, og at dei ikkje dyrka så mykje at teljaren fann bryet verd å ta det med. Det var i høgda ein kjøkenhage og kanskje nokre høner.

Det kan hende det var ein del av betalinga for tomta at husmannen skulle arbeide for bonden. Det kan like gjerne vere at husmannen skulle vere mannskap på bonden sin båt ein del av fiskerisesongen. Dersom festesetelen er tinglyst, vil det stå noko om evt. arbeidsplikt der.

 

Dersom du blar litt i teljinga (klikk på b.nr. "0069" ved sidan av "Kulseng" - så kan du bla fram og attover til andre husstandar). På Kulseng finn du endå ein husmann utan jord, og så to husmenn med jord (set 1/ tønne poteter, har 1 ku og 1/3 sau(er)). Bonden er også sjølveigar. Men det er ingen storgard: 1 hest, 4 kyr, 10 sauer, set 5 tønner poteter og sår 3 tønner bygg. Han og kona har dreng og taus, og dei trong neppe så mykje meir arbeidskraft på garden.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg ville ikke helt og uten andre faste kilder godta at det er de samme personer registret i Trondenes og i Lebesby. Se også registrert aldersforskjell på Niels Jentoft. 

 

 

Paal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg ville ikke helt og uten andre faste kilder godta at det er de samme personer registret i Trondenes og i Lebesby. Se også registrert aldersforskjell på Niels Jentoft.

 

Det er rett at ein skal vere kritisk til kortslutningar mellom kjelder.

I dette tilfellet kan det etterprøvast:

- Begge innførslene gjeld ein Baldevin, 17 år (f. ca. 1849; det var påbyrja leveår som skulle registrerast, i desember 1865), f. i Trondenes, med far Nils Jentoft.

- skilnadene er "H" og "E" som mellombokstav og alder 60 og 63 for far.

 

Til det siste er å seie at aldersoppgåver i folketeljingane ikkje er kjende for å vere presise, særleg ikkje når folk vert litt opp i åra (og i 1865 var 60-åringar "gamle").

Til det første er å sjå etter i kyrkjeboka for Trondenes. Kor mange Baldevin Nilssøner vart døypte der kring 1849 (lat oss seie 1847-51)?

Dersom det berre er éin Baldevin døypt, er det anten dei same personane i Trondenes og Lebesby; eller så er det andre feil i innførslene i tillegg.

Ein kan også finne fram til dei skanna originalane til teljinga og sjekke om registreringa er heilt nøyaktig (t.d. alder, mellombokstav).

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.