Gå til innhold
Arkivverket

Om å finne slektninger i USA


Erik Hauke Tønnesen
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har prøvd å finne ut av nåværende slektninger i USA. Min Oldefar fikk først barn i USA, men reiste tilbake til Norge ettar at konen døde og fikk nye barn her. Han hadde to amerikanske sønner som faktisk ble med til Norge, men repatrierte til USA da de var en 15-16 år gamle. De fikk igjen barn, og her har jeg navn, fødested osv. Men etter dette har jeg ikke vært i stand til å finne noe. Er det noen som har erfaring med å finne slektninger i USA på denne måten som kan gi noen tips om fruktbare fremgangsmåter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hjelper deg gjerne her på forumet.men da trenger vi flere opplysninger. :rolleyes:

 

Om mulig bør man prøve å finne dem igjen i Censuser  der borte.

Da er family search fin å bruke.

https://familysearch.org/search

 

 

Fint hvis du også kan bruke ditt fulle navn som visningsnavn i stedet for

Erikht      :) 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet vil vel kanskje vere å følgje slekta i perioden frå siste folketeljing (1940) og fram til no. Men det vil vere enklare for oss å gje råd dersom ein får eit konkret eksempel å jobbe ut frå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg har prøvd å finne ut av nåværende slektninger i USA. Min Oldefar fikk først barn i USA, men reiste tilbake til Norge ettar at konen døde og fikk nye barn her. Han hadde to amerikanske sønner som faktisk ble med til Norge, men repatrierte til USA da de var en 15-16 år gamle. De fikk igjen barn, og her har jeg navn, fødested osv. Men etter dette har jeg ikke vært i stand til å finne noe. Er det noen som har erfaring med å finne slektninger i USA på denne måten som kan gi noen tips om fruktbare fremgangsmåter?

Jeg har søkt etter nekrologer, og fått mange opplysninger derfra.  

 

Gå ut fra byen du vet en person bodde i.  

Finn ut hva avisen(e) der heter.  

Søk på navnet på personene og ordet "obituary" i disse avisene.  Prøv evt. også et vanlig googlesøk på samme måten.  

Det jeg har erfart, er at det er vanlig å skrive navn på den avdødes slektninger som lever, men at det også kan stå navn på tidligere avdød slekt.  

Da står det "preceded in death".

 

Bruk ulike søkemotorer, du vil kunne få flere og bedre treff.

 

Videre kan du søke på White pages.  Der står det også hvem en person er relatert til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Alle sammen, og takk for svar. Beklager samtidig sen tilbakemelding, men jeg har ikke hatt mulighet til å sette meg ned med en skikkelig datamaskin før nå.

 

Oldefarens navn er Emil Laurentzius Andersen, Født Endresen. Han skiftet vistnok navn til Andersen i USA, da han mente det var lettere for Amerikanerne å uttale Andersen enn Endresen.

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1755&idx_id=1755&uid=ny&idx_side=-100

 

Han flyttet til USA, der han giftet seg men Annie Poulsen. De bodde i Conneticut. Han fikk to sønner, Rolf Edvard Phillip Andersen, født 1. April 1895, og Arthur Johan Tobias Andersen, født 12. April 1897. Annie døde 27. September 1902. Emil returnerte da til Norge med guttene, hvor han giftet seg på nytt. Etter noen år, og her er jeg usikker på datoen, reiste Rolf og Arthur tilbake til USA. Jeg har et bilde tilgjengelig som utifra uniform og medaljer kan tyde på at Arthur var skarpskytter i US Marines, og overlevde 1. verdenskrig. Rolf giftet seg med Johanne (andre navn ukjent) og fikk etter det jeg kan sy sammen barna Ralph og Annie. Arthur giftet seg med Sigrid (etternavn ukjent, men hun var fra Norge), og fikk barna Alfred og Kenneth. Min grandonkel bodde store deler av sitt liv i USA og hadde mye med dem å gjøre, men da han døde forsvant kontakten, og ingen har noen kontaktinformasjon på de som eventuelt lever i dag. Min betsefar var født i 1909 og fikk barn sent, så min generasjon er nok en god del eldre enn meg, men min fire år gamle datters firemenninger burde være mer eller mindre på min alder. Det er disse menneskene jeg gjerne skulle ha kommet i kontakt med.

 

Og fullt navn ligger nå inne på profilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselsdato på Emil Laurentzius?

Ser av lenken din at han var født  1867.

 

 

 

Feilskrevet navn på Emil i 1900.

Arther J Anderson
United States Census, 1900

Name Arther J Anderson Event Type Census Event Year 1900 Event Place New Haven city Ward 4, New Haven, Connecticut, United States Gender Male Age 3 Marital Status Single Race White Race (Original) W Relationship to Head of Household Son Relationship to Head of Household (Original) Son Birth Date Apr 1897 Birthplace Connecticut Father's Birthplace Norway Mother's Birthplace Sweden Household Role Gender Age Birthplace

 

Ennis Anderson

Head M 35 Norway

 

Ennie C Anderson

Wife F 34 Sweden

 

Ralph E Anderson

Son M 5 Connecticut

 

Arther J Anderson

Son M 3 Connecticut

 

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:M97W-QP1

 

 

----

 

Her står Ennis/Emil med fødselsdato sep 1865.

Ennis Anderson
United States Census, 1900
Name Ennis Anderson Event Type Census Event Year 1900 Event Place New Haven city Ward 4, New Haven, Connecticut, United States Gender Male Age 35 Marital Status Married Race White Race (Original) W Relationship to Head of Household Head Relationship to Head of Household (Original) Head Years Married 7 Birth Date Sep 1865 Birthplace Norway Marriage Year (Estimated) 1893 Immigration Year 1888 Father's Birthplace Norway Mother's Birthplace Norway Household Role Gender Age Birthplace

 

Ennis Anderson

Head M 35 Norway

 

Ennie C Anderson

Wife F 34 Sweden

 

Ralph E Anderson

Son M 5 Connecticut

 

Arther J Anderson

Son M 3 Connecticut

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:M97W-QPT

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
Arthur Andersen
United States Census, 1940
Name Arthur Andersen Event Type Census Event Date 1940 Event Place Assembly District 9, Brooklyn, New York City, Kings, New York, United States Gender Male Age 42 Marital Status Married Race (Original) White Race White Relationship to Head of Household (Original) Head Relationship to Head of Household Head Birthplace Connecticut Birth Year (Estimated) 1898 Last Place of Residence Same House Household Role Gender Age Birthplace

 

Arthur Andersen

Head M 42 Connecticut

 

Sigrid Andersen

Wife F 44 Norway

 

Alfred Andersen

Son M 18 New York

 

Kenneth Andersen

Son M 16 New York

 

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:KQR8-GS6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En halvbror bor hos Arthur i 1930.

 

 

Arthur Anderson
United States Census, 1930
Name Arthur Anderson Event Type Census Event Year 1930 Event Place Brooklyn (Districts 1501-1750), Kings, New York, United States Gender Male Age 32 Marital Status Married Race White Race (Original) White Relationship to Head of Household Head Relationship to Head of Household (Original) Head Birth Year (Estimated) 1898 Birthplace Connecticut Father's Birthplace Norway Mother's Birthplace Sweden Household Role Gender Age Birthplace

 

Arthur Anderson

Head M 32 Connecticut

 

Sigrid Anderson

Wife F 34 Norway

 

Alfred Anderson

Son M 8 New York

 

Kenneth Anderson

Son M 6 New York

 

Emiel Anderson

Half-brother M 19 Norway

 

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:X4N1-SCQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arthur J T Andersen

United States World War I Draft Registration Cards, 1917-1918

birth:
12 April 1897
New Haven, Connecticut, United States
draft registration:
from 1917 to 1918
New York City no 27, New York, United States
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan se ut som Emil var på sykeshus i 1889 med en kneskade. Han oppgir en Thomas Anderson som kontaktperson i USA. Han signerer sykehusmeldingen Emil L. Andersen.

post-38-0-80657900-1445894728_thumb.jpg

post-38-0-13731600-1445894729_thumb.jpg

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emil Laurentzius ble født 16. September 1867 i Stavanger. Det står forskjellige ting i ulike folketellinger og documented, men det er den korrekte datter - ifølge ham selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ralph Anderson
United States Census, 1940
Name Ralph Anderson Event Type Census Event Date 1940 Event Place Assembly District 21, Brooklyn, New York City, Kings, New York, United States Gender Male Age 44 Marital Status Married Race (Original) White Race White Relationship to Head of Household (Original) Head Relationship to Head of Household Head Birthplace Connecticut Birth Year (Estimated) 1896 Last Place of Residence Same Place
HOUSEHOLD ROLE GENDER AGE BIRTHPLACE Ralph Anderson Head M 44 Connecticut Johanna Anderson Wife F 43 Norway Annie Anderson Daughter F 15 New York Ralph Anderson Son M 13 New York

 

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:KQS9-6QW

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme familie i 1930, men Ralph er skrevet som Edward R Anderson

 

Edward R Anderson
United States Census, 1930
Name Edward R Anderson Event Type Census Event Year 1930 Event Place Plattsburgh, Clinton, New York, United States Gender Male Age 34 Marital Status Married Race White Race (Original) White Relationship to Head of Household Head Relationship to Head of Household (Original) Head Birth Year (Estimated) 1896 Birthplace Connecticut Father's Birthplace Norway Mother's Birthplace Sweden
HOUSEHOLD ROLE GENDER AGE BIRTHPLACE Edward R Anderson Head M 34 Connecticut Johanna Anderson Wife F 32 Norway Annie T Anderson Daughter F 5 New York Ralph T Anderson Son M 3 New York

 

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:X7HY-T7N

 

Endret av Ole Jon Moastuen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ralph Anderson

Son

United States Census, 1940

birth:
1927
New York
residence:
1940
Assembly District 21, Brooklyn, New York City, Kings, New York, United States
father:
Ralph Anderson
mother:
Johanna Anderson
other:
Annie Anderson

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ralph Edward Anderson

United States World War I Draft Registration Cards, 1917-1918

birth:
16 April 1895
New Haven, Connecticut, United States
draft registration:
from 1917 to 1918
New York City no 186, New York, United States

 

 

 

Ralph Anderson

United States Social Security Death Index

birth:
16 April 1895
death:
December 1967
Brooklyn, Kings, New York

 

 

Dette er vel kanskje ikke riktig mann."Din "mann var født 1 april 1895?

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 16. April I min base. Jeg må ha tastet feil tidligere. Jeg satt på en fellesmaskin på jobben der tastaturet har fått mye juling, og noen av tastene henger seg opp nå og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott,da er det vel riktig mann likevel. :)


Annie Anderson
United States Census, 1940
Name Annie Anderson Event Type Census Event Date 1940 Event Place Assembly District 21, Brooklyn, New York City, Kings, New York, United States Gender Female Age 15 Marital Status Single Race (Original) White Race White Relationship to Head of Household (Original) Daughter Relationship to Head of Household Daughter Birthplace New York Birth Year (Estimated) 1925 Last Place of Residence Same Place Household Role Gender Age Birthplace Ralph Anderson Head M 44 Connecticut Johanna Anderson Wife F 43 Norway Annie Anderson Daughter F 15 New York Ralph Anderson Son M 13 New York

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:KQS9-6QH

 

 

North Haverhill, NH- Anna Theresa Martin, 89, formerly of Littleton, NH, died at the Grafton County Nursing Home on June 16, 2014. Anna was born on September 14, 1924, in Brooklyn, NY, a daughter of Ralph Edward and Johanna (Jensen) Anderson. Anna was employed for many years as a secretary for the Exxon Corporation. She moved from Brooklyn to Littleton in 1986. She is survived by two daughters, Elizabeth Martin of Piermont, NH and Patricia Martin; a brother, Ralph Anderson of Littleton; and several cousins from Norway. A private service will be held in the Chapel of the Grafton County Nursing Home, 3855 Dartmouth College Highway, North Haverhill.

 

http://www.rickerfh.com/memsol.cgi?user_id=1551697

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna Theresa Anderson Martin

 

Birth:  Sep. 14, 1924
Brooklyn
Kings County (Brooklyn)
New York, USA Death:  Jun. 16, 2014
North Haverhill
Grafton County
New Hampshire, USA trans.gif
North Haverhill, NH- Anna Theresa Martin, 89, formerly of Littleton, NH, died at the Grafton County Nursing Home on June 16, 2014. Anna was born on September 14, 1924, in Brooklyn, NY, a daughter of Ralph Edward and Johanna (Jensen) Anderson. Anna was employed for many years as a secretary for the Exxon Corporation. She moved from Brooklyn to Littleton in 1986. She is survived by two daughters, Elizabeth Martin of Piermont, NH and Patricia Martin; a brother, Ralph Anderson of Littleton; and several cousins from Norway.

(Obtained from Ricker Funeral Home)    Burial:
Unknown  
Edit Virtual Cemetery info [?]  
Created by: Connie Lagasse Russell
Record added: Jun 18, 2014
Find A Grave Memorial# 131521231

http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GSln=martin+&GSfn=anna+&GSmn=theresa&GSbyrel=all&GSdyrel=all&GSob=n&GRid=131521231&df=all&

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.