Gå til innhold
Arkivverket

Engelbrekt och Johannes Johansson - flyttar till Sverige


johan.mattsson.wbi@gmail.com
 Del

Recommended Posts

Hej

 

I #62098 från 2008 ställs frågan om en Engelbrekt Johansson (född ca 1769) som flyttat till Skee socken i Sverige före 1792. Han gifter sig där 1792 med en Maria Jakobsdotter och bosätter sig på Vettelandsbro i Skee där han är kronorättare.

 

Jag har hittat en bror till Engelbrekt vid namn Johannes Johansson, bosatt i Hogdal socken (grannsocken till Skee). Johannes ska vara född ca 1777.

 

Engelbrekt ska vara född i Norge enligt de svenska husförhörslängderna, men inga uppgifter finns om var Johannes är född. En möjlig hypotes är att han är född i svenska Dals-Ed med föräldrarna Jon Johansson/Kerstin Bryngelsdotter.

 

Frågeställaren 2008 fick en del uppslag var i Norge Engelbrekt skulle kunna vara född, men länken som anges där fungerar nu 7 år senare inte längre. Om någon i sin forskning stött på bröderna Engelbrekt och Johannes vore jag därför väldigt tacksam för all information.

 

Med vänliga hälsningar

Johan Mattsson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engelbrect Jonsson

Sweden, Marriages, 1630-1920

marriage:
13 February 1793
Brastad, Goteborg Och Bohus, Sweden
spouse:
Maren Jacobsdr
   

 

 

 

 

Kan være lurt å endre visningsnavnet til ditt fulle navn isteden for e-postadressen din,som nå ligger synlig for alle. :)

 

De fikk et barn FØR  de giftet seg.

 

 
Johanna Engelbrektsson

Sweden, Baptisms, 1611-1920

birth:
24 August 1792
christening:
26 August 1792
SKEE, GOTEBORG OCH BOHUS, SWEDEN
father:
Engelbregt Jonsson
mother:
Maria Jacobsdr

 

Jacob Engelbrektsson

Sweden, Baptisms, 1611-1920

birth:
9 November 1794
christening:
10 November 1794
SKEE, GOTEBORG OCH BOHUS, SWEDEN
father:
Engelbregt Jonsson
mother:
Maria Jacobsdr

 

 

 
Maria Engelbrektsson

Sweden, Baptisms, 1611-1920

birth:
12 June 1798
christening:
17 June 1798
SKEE, GOTEBORG OCH BOHUS, SWEDEN
father:
Engelbregt Johansson
mother:
Maria Jacobsdr

 

Oliana Engelbrektsson

Sweden, Baptisms, 1611-1920

birth:
9 March 1803
christening:
12 March 1803
SKEE, GOTEBORG OCH BOHUS, SWEDEN
father:
Engelbert Johansson
mother:
Maria Jacobsd

 

Elias Engelbrektsson

Sweden, Baptisms, 1611-1920

birth:
13 January 1807
christening:
16 January 1807
SKEE, GOTEBORG OCH BOHUS, SWEDEN
father:
Engelbert Johansson
mother:
Maria Jacobsdr

 

Olof Engelbrektsson

Sweden, Baptisms, 1611-1920

birth:
1 February 1811
christening:
3 February 1811
SKEE, GOTEBORG OCH BOHUS, SWEDEN
father:
Engelbert Johansson
mother:
Maria Jacobsdr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at han døde i 1841.(Går ikke god for innholdet i basen)

 

Engelbrekt Johansson icn_world-649e6d4ef7532076044f2ff6775f53 Begravet: Skee, Göteborg och Bohus län, Sverige Født: 1769
Norge Død: 17. september 1841 (72)
Vettelandsbro, Skee, Göteborg Och Bohus Län, Sverige citation_note-9d0e24763279b2ffbd98dd3942 Nærmeste familie:

Ektemann til Beata Johansdotter og Maria Jakobsdotter
Far til Johanna Engelbrektsdotter; Jacob Engelbrektsson; Maria Engelbrektsdotter; Oleana Engelbrektsdotter; Elias Engelbrektsson og 2 andre

Lagt til av: <privat> Randa 23. september 2009 Administrert av:

Hans Egil Hansen

 

http://www.geni.com/people/Engelbrekt-Johansson/6000000008686251244?through=6000000008686296235

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Johan, jeg har prøvd å sende mail til deg, men fikk den i retur. Jeg vet egentlig ikke noe mer nå enn i 2008. men jeg tenker at det er en mulighet for at foreldrene eller bare moren, Kerstin Bryngelsdotter kan være svensk. Siden Bryngel ikke er et norskt navn. Jeg har hatt en tørke hva gjelder slektsforskning en lengre periode. Men jeg skal prøve å se litt på dette igjen og evt. komme tilbake til deg.

 

Ann-Mary, jeg tror at du har feil vielse på Engelbrekt og Maria. Jeg har funnet den 14/11-1792 Skee, Göteborg och Bohus län. Der står både Engelbrekt og Maria med bosted Rellen, Skee. Det er det samme som bostedet de har ved første datteren Johannas fødsel 24/8-1792, Maria, 12/6-1798 og Oleana 9/3-1803.

Jeg klarer ikke å lage en lenke til kilden, men opplysningene har jeg fra http://www.slaktdata.org/. Det er avskrifter fra svenske kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack alla för informationen!

 

Ingunn, så de förslag till födelseplats för Engelbrekt som du fick 2008 gav ingenting? Jag har själv försökt leta i Arkivverkets födelseböcker för platserna närmast den svenska gränsen, men det är ju inte alls säkert att de reste dit (om de reste alls, jag VET ju inte att de är från Sverige). I slaktdata.org hittar jag dock Jon Johansson och Kerstin Bryngelsdotter i Dals-Ed få sonen Johannes ungefär vid den tidpunkt han enligt senare husförhörslängder ska födas. Detta par finns sedan inte med i födelseboken i Dals-Ed eller socknarna däromkring och i den första husförhörslängden för Dals-Ed saknas de helt. Detta KAN ju tyda på att de flyttat till(baka till) Norge.

 

Dock är spåret till Dals-Ed endast en hypotes. Större sannolikhet att finna min Johannes är ju att även finna Engelbrekt, som vi "vet" är född i Norge enligt husförhörslängderna i Skee socken. Eftersom Johannes på sin ålderdom bor hos Engelbrekts son har jag kunnat koppla dessa två bröder till varandra. 

 

Så, är det någon som finner denne Engelbrekt Johanssons födelse omkring 1769 i Norge är jag - liksom Ingunn :) - väldigt nyfiken på vart han föds och vilka hans föräldrar är.

 

Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag kan dessutom nämna att jag läst domböckerna för Vette härad för att leta efter bröderna Johansson (samt övriga anor jag har i området). Även om jag inte finner Johannes alls i domboken så hittar jag brodern Engelbrekt – tillsammans med bonden Anders Olsson i Lilla Hjelmstad – anklagad för ”fånga spillning” vid höstetinget 1808.

 

Mitt under kriget med Danmark- Norge fängslas nämligen soldaten Jern, som dock lyckas rymma då han är under Engelbrekt och Anders ansvar. ”Fångspillning” innebär att en ämbets- eller tjänsteman släpper en fånge med vilje eller av vårdslöshet och kan rendera både avsättning och straffarbete/fängelse. Nu klarar sig emellertid de två från straff, då detta inte kan påvisas.

 

Tyvärr finner jag dock inga ledtrådar till varifrån Engelbrekt eller Johannes härstammar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som Terje hänvisar till ovan visar att Engelbrekt tydligen är militär när han flyttar till Sverige. I Arkiv Digital finns en hel del svenska "generalmönsterrullor" inscannade, där det ofta uppges (bland annat) varifrån soldaterna kommer ifrån. Finns motsvarande norska dokument inscannade? De skulle ju i så fall kunna ge värdefull information om Engelbrekt.

 

Johan

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.