Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å finne Maren Møllers dødsfall i kirkebok (Bergen).


Kjetil Øvregaard Østebø
 Del

Recommended Posts

Finner skiftet etter Maren i 1752. Hun står da oppført som Maren sl. Michel Vahls (ble gift med Vahl i i Dk i 1734 etter at hennes første mann Job Dischington døde i 1733).

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24001/240/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081111640242.jpg

 

 

Har imidlertid problemer med å finne dødsfallet hennes i kirkebøkene. I gamle digitalarkivets database finner jeg en Maren Vahl begravd på St Jacobs kirkegård under Domkirken i Bergen 11/4 1760, men dette passer jo dårlig med skiftet i 1752. Mener det står "af" forran Marens navn ved skiftet, noe som vel må bety afgangne? Eller var hun faktisk ikke død enda da skiftet ble holdt, det hendte jo tidvis også. Noen som har noen tips her?

Endret av Kjetil Østebø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke noe misforhold her. Innberetning til et skifte skulle, såvidt jeg husker, skje 1år og 1 dag etter dødsfallet, men det kunne gå lang tid før selve skiftet skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forsåvidt greit, men her er altså skiftet holdt 8 år før innførselen i kirkeboka, ikke etter. Dersom det fremgår av skiftet at Maren var død i 1752 kan det jo ikke være hun som er innført som begravd i 1760. Har imidlertid et par ganger sett skifter avholdt uten at den aktuelle person enda var død, eks hvor personen ble ansett å være senil. Synes imidlertid det kan se ut som om Maren var død da skiftet ble avholdt, men er ikke helt sikker.

 

Kan det kanskje dreie seg om et skifte grunnet likvidasjon/konkurs? Mao at hun ikke var død i 1752, men at det ble skiftet fordi hun ikke kunne betale sine kreditorer?

Endret av Kjetil Østebø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg nok misforstått - blandet datoene. Ikke så lett tekst å lese, men det står noe om likvidasjon.

Endret av Kari Sandberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke hun er død. Hun blir ikke omtalt som sl.(salige) Maren. Jeg forstår ikke så mye av skiftet, men lurer på om det ikke er hun som har bestilt dette. Det ser ut som en likvidasjonsforretning .

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg har en mistanke om. Ser ut som om det står "af" forran navnet hennes, men i de tilfellene det er en forkortelse for afgangne står det vel helst afg? Var bare ikke klar over at konkursbo sto i skifteprotokollene, men det er vel kanskje slik? Ellers må dere ha takk for svar:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved nærmere undersøkelse fant jeg bl.a. to Mich..... Vahl som ble gift i Bergen:

 

Uk. og styrmann Michael Vahl ble gift i DK 14/10 1734 med enke Maren Møller. Han ble grl. 25/6 1743 i DK.

 

Maren Olsdt. Møller ble grl. 5/8 1771 StJ., enke, 78 år.

 

Maren Vahl, Søfarendes fattighus, ble grl. 11/4 1760 SJ

 

 

Og så var det:

Michel Vahl ble gift 11/2 1761 KK med p. Massi Rasmussen.

Massi Rasmussen ble gr. 2/10 1761 KK, 28 år.

 

Så det har blitt en sammenblandig av Michael og Michel.

 

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei- Det er en annen Maren- Massi Rasmussen var gift med Michel Evertsen Vahl.

Evert Michelsen Vahl var bror til Michel Michelsen Vahl som var gift med Maren Møller.

Massi var dermed gift med sønn til Evert som også het Michel.

 

Er oppkalt etter Michel og Everts far som igjen het Michel.

 

De het Maren og Michel hele slekten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig kan det se ut til at det må være den Maren som ble begravd fra det søefarende fattighus i 1760 som er den riktige, dersom det da kun er en likvidasjonsforretning i skifteprotokollen fra 1752. Dersom hun gikk konkurs er det jo ikke usannsynlig at hun siden kom på fattighus, hennes to tidligere ektemenn hadde begge vært sjømenn før de ble vertshusholdere, og det kan jo da passe godt at hun kom på de søefarendes fattighus. Det er riktig som Wenche skriver at Maren Møller som var gift med Dischington og Vahl er den som ble døpt i Korskirken i 1701 som datter av barberer Gustavus Møller og Rakel Arentsdatter. Og tusen takk til alle som kommer med innspill.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8673&idx_id=8673&uid=ny&idx_side=-46

Endret av Kjetil Østebø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skifte er et rent konkursbo til Maren Møller. Ikke skifte der hun har avlidit.

 

Skal prøve å gjengi det som er skrevet.

 

Anno1752 den 24 april blev det fattet en likvidasjons foretning som

dato 20 september 1751 af Rådmann Hans Riisbrick- Byfogd Albert Christian Dass og Raad? ? Geelmuyden. Har

? begynt i andledning af Maren Michel Vahls til Magistraten under nevnt dato ? regvisition (konkurs)

 

En linje jeg ikke skjønner.

Så kommer: Kreditorer og Magistraten derpå tvingende resolution (vedtak) av samme dato.

osv.

Så selv om jeg ikke skjønner alt som er skrevet i skiftet så kommer det helt klart frem at dette

gjelder et konkursbo.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Wenche:-) Da tenker jeg nok det er den riktige Maren som begraves fra de sjøfarendes fattighus i 1760.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.