Gå til innhold
Arkivverket

Hvor ble det av Birtha Benjaminsdotter?


Gaute Zøllner
 Del

Recommended Posts

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=829&idx_id=829&uid=ny&idx_side=-187
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060124020845.jpg

Birtha Benjaminsdotter, fra Sverige men nu på Skilsøen Tromøy, og skredder August Andersson også Svensk,

får et uægte barn Hulda Augusta, nr 90.

August gifter seg på Hisøy i Øystad, men Birtha er sporløst borte.

Jeg har lett på alle tenkelige steder(?) uten hell.

Noen mener hun flyttet til Holt/Tvedestrand kanten, ikke spor der heller.

Hvor ble hun av? Takker for hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være denne?

Britta Jarlotte Benjaminsdt
Norway Census, 1875
County Vestfold Clerical District Nøtterøy Circuit Number 8 List Number 58 Event Place Stangeby Farm Number 234a 240a Person Number 5 Name Britta Jarlotte Benjaminsdt Gender Female Relationship to Head of Household Tjenestepige Marital Status (Original Language) ug Occupation Tjenestepige Birth Year 1850 Age (Estimated) 25 Birthplace Satnæs Sogn Bohuslæn Sverige

 

Ved dåpen oppgis hun å være enke, og denne virker for ung til å passe?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Dette kan være helt feil,men likevel en mulig kandidat??

 

I Sverige finner jeg Beata Benjaminsdotter,enke,f. 3/5 1837 som står utflyttet til Arendal,Norge i 1870.Hun kan ha flyttet tidligere,men meldt 1870.

 

Kan dette være samme Beata?:

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037193002135

 

Hilsen Kari

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt mer på Beata Benjaminsdotter i Sverige.

Hun giftet seg 18/10 1861 i Kville med Johan Edvard Hansson f. 7/12 1837.

(hvis det er denne Beata som er funnet i telling 1900 og 1910,kan det hende hun ikke er gift igjen,men bruker Hansson i Norge)

Hun ble enke 21/1 1863.

Hun fikk et uekte barn,Carl f. 19/1 1860 i Kville.Ingen far nevnt ved dåp,men han kaller seg Johansson seinere.

Hun fikk også en datter i ekteskapet,Hulda Augusta (samme navn som dtr. i Norge?) f. 15/6 1862 i Tanum, død 4/1 1863.

 

Beata Benjaminsd. fikk arb.attest til Norge 17/5 1865,så hun har tydligvis vært i landet før formell utflytting 1870.

Sønnen Carl ble igjen i Sverige,fattighjon på ulike gårder i Tanum.I 1877 står det han har fått sjøm.bev.

 

Hilsen Kari

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være denne Beatha død nr. 18 1919?

Hun står som ugift....??

 

Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Holt, Tvedestrand i Holt, Klokkerbok nr. B 11 (1897-1921), Døde og begravede 1919, side 308.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5103&idx_id=5103&uid=ny&idx_side=-267

 

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svarene. For meg ser det ut som at dette må være den rette dama. Det at hun tar samme navnet på barnet i Arendal som det som døde i Tanum bekrefter vel dette.

Da hun ble permanent boende i Norge måtte hun vel vise sitt rette etternavn som gift/enke.

At hun døde i Tvedestrand stemmer også med det som har blitt fortalt.

Jeg synes dette virker som 100% treff, tusen takk!

(da jeg ikke har tilgang på svenske krk bøker vil jeg legge ut spørsmål om August Andersson også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.