Gå til innhold
Arkivverket
Jørgen Aargaard

Skifte etter Jens Jørgensen Uggeløse

Recommended Posts

Jørgen Aargaard

Hei

Jeg søker opplysninger om død og skifte etter ovennevnte person.

Han er født i Ugeløse, Sjælland i 1782 og emigrerte til Kristiania før sønnen Adolph Wihelm Jensen blir født i Kristiania 23.03.1841:

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Aker, Ministerialbok nr. 16 (1827-1841), Fødte og døpte 1841, side 217. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7705&idx_id=7705&idx_listetype=dp&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-93
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061109020169.jpg

Jeg har tidligere opprettet ett emne på DIS brukerforum men ikke funnet tidspunkt for død eller opplysninger om skifte.

Siste funn er ved datteren Adolphine Maries dåp:

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 13 (1844-1864), Fødte og døpte 1845, side 2.

Jeg kan ikke finne ham i FT 1865, men konen Valborg Jørgensen står oppført som enke (ID: 38012), beboende hos sin sønn Andreas Jørgensen i Østre Aker, Bergenhus, Svingen.

Tidligere har jeg søkt ham i Dødefallsprotokollene ved Gravferdsetaten, men dessverre uten hell.

Han står oppført som Spisemester og er også omtalt som dette i en gammel bok om Kristiania. Kanskje finnes et Borgerbrev eller et register der han får tillatelse eller rett til å drive noe slikt?

Mvh Jørgen Aargaard

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Odd Halvorsen

Han er ikke oppført i borgerrullene i arkivet etter Kristiania magistrat  Spisemestre hadde ikke alltid behov for borgerbrev, de kunne være ansatt i privat eller offentlig virksomhet.
Du kan kanskje snevre inn tidspunktet for søk etter dødsfall på grunnlag av skattelister i Oslo byarkiv? Det er litt optimistisk å tenke seg av Gravferdsetaten har opplysninger om et dødsfall så langt tilbake. Du må heller lete i dødsfallsprotokoller på nett. Dessverre mangler registre, så det ville hjulpet om du fikk redusert tidsspennet en god del.

Vennlig hilsen Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.