Gå til innhold
Arkivverket

Nasjonalbiblioteket: Telenor må utsette sletting av titusenvis av hjemmesider


Werner Kvalem Vesterås
 Del

Recommended Posts

Det ser ut som om Nasjonalbiblioteket berre har tenkt å gje forskarar tilgang til web-arkivet sitt. Eg kunne godt ha tenkt meg ein norsk versjon av wayback machine, dvs. fri tilgang. Men det viktigaste no er at materialet vert sikra, så kan ein evt. diskutere evt. tilgang på eit seinare tidspunkt. Eg tykkjer at det er synd om dette og anna materiale går tapt. Blant mykje anna verdifullt er det heilt sikkert mange heimesider med slektsrelatert info som no vert vekke.

 

Elles hadde eg ei lita heimeside for nokre år sidan, men dette var ikkje hos Telenor. Eg hadde mogelegheit til å få opp heimesideområdet som vanlege mapper som ein enkelt kunne kopiere til og frå på vanleg måte. Eg meiner at kommunikasjonen med webområdet gjekk via ftp. Dersom dette er mogeleg hos Telenor burde det ikkje vere så vanskeleg å ta ein kopi. For deretter å laste det opp att hos ein annan leverandør.

 

Elles har eg prøvd å lagre den heimesida som er nemnt her:

http://web.archive.org/web/20151028054838/http://home.online.no/~k-winth/index.cfm

men eg kan ikkje garantere at det ikkje er ein glipp her og der. Dette var ei omfattande heimeside som han må ha brukt temmeleg mange timar på.

 

Og så kan det vere ei lita oppfordring til dei som evt. kjenner til andre verdifulle heimesider om å bruke wayback machine aktivt på liknande vis fram til laurdag.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedkommende som ble intervjuet har da hatt god tid til enten å få siden opp på ny hjemmeside eller i det minste få kopiert filene til bruk senere.

Fikk tilsvarende brev fra Telenor selv, men jeg har heldigvis aldri hatt nettsiden min på home.online.no.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fælt at blårussen i Telenor skal kunne skalte og valte med vår felles kulturarv på denne måten. Jeg er glad for at Aslak Sira Myhre har tatt tak i saken.

 

En gang hadde jeg selv mine Solums-sider på home.online.no, men skaffet meg mitt eget domene solumslekt.org i 2002. Denne frister for så vidt også en usikker tilværelse, det er ingen som står klar til å overta den når jeg faller fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, misforstå meg ikke, jeg er heller ikke så glad i verken Telenor eller fremgangsmåten og kundebehandlingen her (jf. også Winthers blogginnlegg om emnet), Men selv om NB skulle få anledning til å sikre innholdet, så burde alle med home.online.no-nettside ha hatt rikelig anledning til å sikre dataene.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som om nasjonalbibliotekaren har fått Telenor til å vente:

https://radio.nrk.no/serie/kulturnytt-radio#t=9m5s

 

Ja, men det var vel som ventet. http://www.aftenposten.no/kultur/Titusener-av-hjemmesider-lagres-i-historisk-kopi_-men-slettes-for-vanlige-brukere-allerede-sondag-8221246.html

 

Litt krøkkete å få tilgang til materialet for menigmann, så jeg håper dog så mange som mulig har brukt oktober måned godt og sikret innholdet på egne sider.

 

DTH

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilgjengeligheten til dette materialet blir nok ingen enkel sak med det første. Det er nå mer enn 20 år siden man fikk en avleveringslov som omfatter digitalt materiale, og det er fortsatt mange utfordringer knyttet til oppbevaring for evigheten, og ikke minst å gi en enkel tilgang for alle interesserte. Jeg har forstått at også Riksarkivet sliter med alle arkivene som nå avleveres i digitalt form på en lang rekke plattformer, selv om vi her snakker om godt strukturerte data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.