Gå til innhold
Arkivverket

Gunder Gundersern, nytt forsøk


Finn H. Martinsen
 Del

Recommended Posts

13. juli i år skrev jeg et innlegg på dette forum hvor jeg søkte opplysninger om min tipp-tipp olderfar Gunder Gundersen født ca 1788. Han giftet seg 8.12.1816 i Vang H med Mari Poulsdatter, fikk etter hvert 9 barn og døde i Vang H 30.11.1854. Hele denne historien kjenner jeg godt, men hans opprinnelse er den store utfordringen. Dessverre fikk jeg ikke noen svar på innlegget.
For å prøve å løse denne utfordringen har jeg forsøkt å eliminere bort flest mulig og står nå tilbake med 2 personer av 10 totalt fra Hedmark i den mest aktuelle perioden 1784 til 1792. Av disse er det en som peker seg ut som den mest aktuelle tipp-tipp (GG fra Næsteby v/FT 1801), men jeg sliter litt med å få dette godt dokumentert og ønsker derfor bistand til å finne ut om siste, nemlig; Gunder Gundersen døpt 28.10.1792 i Vinger. Lykkes jeg med dette står det da følgelig bare en tilbake. Lenke til dåp se midt på venstre side
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9130&idx_id=9130&uid=ny&idx_side=-60
Foreldre var Gunder Larsen og Kari Amundsen, Kjerret, som var u/Utgården på Austmark i Vinger. De giftet seg 31.8.1780. Se øverst høyre side
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9130&idx_id=9130&uid=ny&idx_side=-208
Ved FT i 1801 finner vi familien i Leiret ved Kongsvinger festning. Gunder Constabel (militær tittel) og Artillerist
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058240006236
Jeg har forsøkt å finne ut hva som skjedde etter 1801 men uten å lykkes. Det ser dog ut til at det ikke er noen av som har dødd i Vinger før 1814. Kanskje har hele familen flyttes ifm. farens arbeid som militær?
Det ville vært til meget stor hjelp for meg om noen kunne bidra med litt hjelp.
Finn H. Martinsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Hallo Berit. Du har helt rett og takk for din våkenhet. Dette burde jeg ha sett før jeg sendte innlegget. Ser nå også at jeg med fordel kunne å korrigert for noen skrivefeil. Jeg slet veldig pga. min nettleser og da ble det dessverre slik. Beklager. mvh. Finn H. Martinsen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The family Hagerup

(- and a few other individuals)


Husband: Gunder GUNDERSEN

Born: 1792 at: Vinger, Hedmark Married: 26 May 1830 at: Domkirken, Hordaland Died: at: Father:Gunder LARSEN Mother:Kari AMUNDSDATTER Other Spouses: NOTES

Wife: Dorthea JOHANNESDATTER

Born: 1794 at: Stryn, Sogn og Fjordane Died: at: Father: Mother: Other Spouses: NOTES

CHILDREN

Name: Karen Mathea GUNDERSDATTER Born: 5 Sep 1828 at: Bergen, Hordaland Married: 17 Feb 1850 at: Korskirken, Hordaland Died: at: Spouses: Ole OLSEN NOTES

Name: Hans Olai GUNDERSEN Born: 12 Dec 1830 at: Bergen, Hordaland Married: at: Died: at: Spouses:

Name: Gurine Dorthea GUNDERSEN Born: 21 Mar 1834 at: Bergen, Hordaland Married: at: Died: at: Spouses: NOTES

FAMILY NOTES

 

http://genealogy.hagerup.com/genealogy_base/fam/fam04227.html

 

 

 

Vielse 26 mai 1830

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Domkirken, Ministerialbok nr. A 12 (1821-1840), Ekteviede 1830, side 421.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8643&idx_id=8643&uid=ny&idx_side=-423
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070306670669.jpg

 

 

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Domkirken, Forlovererklæringer nr. II.5.2 (1820-1832), Lysninger 1830, side 161.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4561&idx_id=4561&uid=ny&idx_side=-161
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060621100354.jpg

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk og takk, spesielt til Anne-Mary.  Dette ble en fin kveld og en stor lettelse for meg. Da sitter jeg igjen med 1 av 10 aktuelle Gunder Gundersen fra Hedmark og han er jeg 99,9% sikker på er min tipp-tipp older far. Den lille usikkerheten som står tilbake er om det eventuelt skulle være slik at min GG kommer fra steder utenfor Hedmark fylke og det er jeg i ferd med å sjekke sammen med noen andre. Takk og pris for at det ikke er så mange slike GG'r så sannsynligheten er veldig liten etter min oppfatning. Men, når jeg har brukt så vidt mye ressurser på dette ønsker jeg å ta de siste sjekkene også.

 

Igjen, bra jobbet og mange takk! mvh. Finn H. Martinsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sitter jeg igjen med 1 av 10 aktuelle Gunder Gundersen fra Hedmark og han er jeg 99,9% sikker på er min tipp-tipp older far. Den lille usikkerheten som står tilbake er om det eventuelt skulle være slik at min GG kommer fra steder utenfor Hedmark fylke

 

Gunder Gundersen FT1801 Næstebye i Vinger:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058240000143

 

Om det er med utgangspunkt i Family Search (og FT1801) at det kun er 1 gjenstående kandidat i Hedmark fylke, så bør man også ta høyde for at Family Search har sine hull, mangler og feil-transkriberinger. Likeledes, - om ikke i samme grad, - Folketellingen 1801. Men selvsagt er den gjenstående kandidaten meget sterk.

 

Det er jo hele 6 menn (Med navnet Gunder Gundersen) med forskjellige kvinner som blir bærer barn i dåpen i Vinger i tidsspennet 1816-1830 i flg. Fam.Search. I tillegg har vi noen andre Gunder Gundersen i nabo-prestegjeldene. Å sjekke ut at ingen av disse kan være identisk med Gunder på Næstebye (v/FT1801) er i seg selv en stor jobb, som kanskje alt er gjort. - I så fall er man kommet et stykke på vei. Om det er mulig, så er det jo veldig greit å være trygg på at Næstebye-Gunder ikke fant seg noen annen ektefelle enn Mati Pålsdatter i Vang.

 

Også forfatterne av Vangsboka (se bind 1, side 416, - under Dalfarmen) antyder også en spekulasjon om at Gunder Gundersen kan ha kommet fra Vinger. Men det som er interessant her, er at første gang denne Gunder nevnes i Vang, så er det i 1816, - på Vang prestegård. Dette var i sogneprest Abraham Pihls tid, presten som trakk mange utensogns "fagfolk" til bygda gjennom sine mange prosjekter.

 

Det største prosjektet var byggingen av Vang kirke som var fullført rett før Gunder første gang nevnes i kilder som bygdebokforfatterne har brukt. Det kan meget vel tenkes at det finnes lokale kilder som eventuelt kan si mer enn det som til nå er fremkommet, og som går direkte på "vår" Gunder Gundersen.

 

Men da bør man vel ta noen turer til Statsarkivet på Hamar, og drive slektsgransking med gamle metoder.

 

Generelt bør det jo advares mot alt for optimistisk bruk av elimeneringsmetode i slektsgranskning, men bevares, - man kommer langt, men ikke alltid i mål.

 

IM

 

Endret av Iver Mosvold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo og god kveld Iver.

Jeg er relativt uerfaren på dette området og forsøker å kartlegge mine forfedre, men er i aller høyeste grad selvlært. Derfor setter jeg stor pris på å få tilbakemeldinger slik at mitt arbeid og dokumentasjonen blir så god som mulig. Takk og takk.

Jeg valgte å bruke eliminering rett og slett fordi jeg i lang tid har forsøkt mange andre veier, men uten å nå fram. Min Gunder Gundersen fikk jo etter hvert 9 barn og mange av disse har etterkommere som jeg har klart å oppspore og snakket med utrolig mange av disse. Og, det er slik at mange vet "noe", men når det kommer til GG er det blankt.  Jeg og andre har ikke klart å finne noen spor som forteller hvor han kom fra og det etter å ha sett på utrolig mange slike muligheter, sønner/datters bryllup, barnedåper osv. Hadde han noe å skjule har vært i mine tanker flere ganger?

 

Jeg hadde også en fetter av min far som for 20-30 års siden brukte veldig mye tid på vår slekt, men han lykkes heller ikke å finne røttene til GG. Riktignok endte han opp i Vinger men med en GG (f 1785 Vestfjell) som dessverre var feil. Denne slektsgranskeren brukte veldig mye tid på Statsarkivet i Hamar og la ned et stort og nøysomt arbeid. Han ende til slutt opp med å si bla. "....stamfaren i denne ættetavlen kan være tvilsom. ..........pløyd gjennom alle tilgjengelige kirkebøker  .......folketellinger på mikrofilm hvor jeg kunne plukke ut alle GG i hele landet .........uavhengig av hverandre har bygdebokforfatter Odd Stensrud (bygdebok nr 1 u/utarbeidelse) og jeg funnet fram til samme GG. Her kan for øvrig tilføyes at jeg også har hatt tilgang til noe det materiale som bygdebokforfatter hadde det fremkommer "GG trolig ikke var Hedemarken". I boken ble den endelig teksten "Gunner Gunnersen f. ca 1788 (fra Vinger)" .

Videre har jeg snakket med veldig mange andre som holder på slikt arbeid, flere med veldig god kunnskap om Vinger og nærliggende områder som har vært til meget god hjelp og støtte men dessverre uten å komme helt i mål. Jeg tror faktisk jeg har spurt så mange at flere nesten har gruet seg for påny å høre om tips for å finne denne Gunder Gundersen.

Jeg startet derfor med å kartlegge alle GG født i perioden 1784 - 1792 i Hedmark og endte opp med 10 aktuelle, hvorpå jeg starten med å eliminere og har nå - slik jeg selv bedømmer det -  god dokumentasjon på de 9 som jeg har satt strek over. Det står fortsatt igjen å kvalitets sjekke dette nok en gang og jeg ville sette meget stor pris på om du Iver (eller andre) kunne være behjelpelig med det. Sender i så fall dette direkte på e-mail adressen.

 

Med hensyn til din refleksjon omkring byggingen av Vang kirke er dette spennende og det sporet skal jeg ta tak i snarest. Videre kan jeg også nevne at jeg har kartlagte noen få GG i nabofylkene som jeg i samarbeid med noen lokale kjente søker å kartlegge. Det er heldigvis ikke mange GG'r der i den aktuelle alder.

 

Min "rette GG" (har stor tro på han fortsatt) kommer opprinnelig fra Brøderud i Brandval/Grue. Hans far Gunder Halvorsen f 1756 fikk Gunder G med Berte Olsdatter Kvernbakken i 1788. Han flyttet senere til Vinger hvor han ble gift med Kari Olsdatter Mellum 7.7.1791. Ved FT 1801 står det GG "hans sønn utenfor ekteskap".

Jeg jobber også med lokalkjente i Brandval for å finne ytterligere spor!

Mine kilder har vært FT, kirkebøker, bygdebøker - i veldig liten grad "fra nettet".

 

 

Finn H. Martinsen

Endret av Finn H. Martinsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jobbes det videre, og det er bra.

 

Lokal-litteraturen i Brandval/Vinger gir ikke særlig mye pekepinn. Næstebye-Gunder er og forblir  enebarn med avdød mor og stemor, og forsvinner ut av soga.

Men på denne tiden (Årene før 1814) var det en relativt stor krigsmobilisering i både Solør/Vinger-traktene og på Hedemarken. GG er uomtvistelig i rett alder. Kanskje det finnes lister vedr. dette som ennå ikke er brukt.

 

Et annet moment som man kanskje også kan se på, er forflytningene med bakgrunn i Hauge-vekkelsen. En ørliten indikasjon vedr. dette oppholdet GG + familie hadde på Vold, der bonden var haugianer.

Et siste element er etterkommernes kontakt med Romedal (rett nok, - ikke langt fra Dalfarmen).

 

Hovedpoenget mitt i innlegg 8 var at dersom man skal komme i mål vedr. denne Gunder, er det ikke nok å sitte igjen med 1 person i kilder basert på det man nå kan finne på nettet. Her må det etter all sannsynlighet  letes fram kilder som ennå ikke er brukt.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo igjen Iver. Takk for ditt nyeste innspill også. Jeg ble litt usikker på hvordan jeg skal gripe dette an - jfr. jeg er bare en amatør, men jeg tar en tur til Statsarkivet i Hamar for å søke hjelp der. I mellomtiden jobber jeg også videre,i samarbeid med noen i Brandval,  og ser om det finnes noen etterkommere etter forfedre til min GG i dette området. Har funnet noen spor så får vi se. Kunne i så fall vært spennende å ta en Y-DNA test slik jeg selv har gjort. (Q-M242). Avventer også noen tilbakemeldinger fra aktuelle GG'er i nabofylkene. Finn H. Martinsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg aner ikke om det finnes militær-ruller fra krigen mot Sverige 1808-1809 med forutgående mobilisering. Men det bør vel være mulig å få dette avkreftet eller bekreftet ved Statsarkivet i Hamar. Håpet kan jo for eksempel være å finne GG der, - med hjemsted og eventuelt dimmiteringsopplysninger (mot Vang??)

 

Å bringe DNA-test i denne sammenhengen kunne jo sikkert vært interessant, når man har rette personer å kjøre testene opp mot. Men i likhet med de fleste av oss begynner andelen av kjente aner å dale når man kommer nedover på 1700-tallet. Noen ganger må man bare forsone seg med at man enten ikke kommer lenger, eller på annen måte å sette tålmodigheten på prøve, i håp om at noe skulle ramle ned.

 

For øvrig bør det jo nevnes at ugifte GG ser ut til å være fadder ved noen dåpshandlinger i Vang allerede i 1814:

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/dp/person/pd00000010212738

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/dp/person/pd00000010212744

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/dp/person/pd00000010212895

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/dp/person/pd00000010213154

 

Den siste er jo interessant, da GG holder til på DØRUM, og at han som tjenestedreng er fadder for BONDENS barn!!

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Iver. Da har vi i alle fall kartlagt at GG er i Vang i slutten av 1814, og at han sannsynligvis har vært der noe tid siden han allerede har fått tillit til å være fadder. De fire tilfellene skjer også i rask rekkefølge. Tror kanskje at det kan ha noe sammenheng med at hans tilkomne etter hvert - Mari Poulsdatter har noe slektsforhold (ser at Siri Poulsdatter i et tilfelle også er fadder). Mari gjorde tjeneneste  på en Voll gård når de giftet seg i slutten på 1816. Ser du skriver at det siste tilfelle relateres til Dørum, men jeg finner at det er Ø. Hanum - spennende uansett. I morgen blir det en tur på Statsarkivet.

Finn H. Martinsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.