Gå til innhold
Arkivverket

Memorial of Naturalisation i Australia (South)


Bjørn K Nilssen
 Del

Recommended Posts

Hva er egentlig betydningen av "Memorial of Naturalisation" som benyttet i (South) Australia?

 

Jeg fikk en henvendelse fra Australia fra en som kan være en fjern slektning, men jeg sliter litt med å finne trådene. Han het Charles Normand der.

 

Kom over følgende dokument:


 

Det er ikke helt enkelt å tyde håndskriften der. F.eks. er jeg usikker på hva fødestedet hans er oppgitt som. Det ser ut til at det står Norway på andre linje der, men at by/sted skulle slutte på 'stadt' høres unektelig mer tysk ut?

Noen tips her?

 

Jeg synes også det er uklart hvor lenge han skulle ha vært i Autralia. Ser ut som 52 år, men det stemmer dårlig med at han skulle ha levd fra 1829 til 1901, og dette dokumentet er datert i 1900.

 

I følge min kontakt i Australia mener de at han hoppet av en hvalfangst-skute i Australia (Sydney? - når?) som het Normandie. Og at han da byttet etternavn fra Smedsland til Normand som en referanse til skipet han kom med. Vi vet jo at Normand kan ha en annen betydning her i Norge, men det er vel ikke noe de er kjent med i Australia ville jeg tro.

Smedsland er min mors pikenavn, og det er ikke mer enn én annen gård i Norge med samme navn (nå nedlagt). Men det er ikke mulig å finne noen som kan passe inn som denne Charles...

Grunnen til at jeg hadde han i slektstreet mitt var at hans datter giftet seg med en mann fra Stavanger, som var en dokumentert slektning. 

Derfor er det jo litt spennende å finne ut av dette - og om det er en dobbeltkobling der...

 

Samme person er også å finne på Familysearch: https://familysearch.org/tree/#view=ancestor&person=K4G1-BGT

Der med Europa som fødested..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 
 
Det er ikke helt enkelt å tyde håndskriften der. F.eks. er jeg usikker på hva fødestedet hans er oppgitt som. Det ser ut til at det står Norway på andre linje der, men at by/sted skulle slutte på 'stadt' høres unektelig mer tysk ut?
Noen tips her?
 

 

 

Står det Friederichstadt in Norway - altså Fredrikstad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenken til FS virker ikke. Er det denne Charles Herbert Norman som dør i Adelaide i 1931?

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:QJDL-XP5J

Merkelig at URL'en ikke virket. Virker her.

Denne da: https://familysearch.org/tree/#view=find&tab=id&search=1&id=K4G1-BGT&_=1446119117220

ID er K4G1-BGT

Og det er nok ikke samme som Charles Herbert. "Min" mann døde i 1901.

Står det Friederichstadt in Norway - altså Fredrikstad?

Muligens? Jeg ville ikke umiddelbart tolket den første bokstaven som F. Syns det ligner mer på en I, S eller T?

Sannsynligvis er det nok skrevet ned av en person uten kjennskap til Norge og norske navn, ville jeg tro? Uten at det ble stavet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, lenken viser til innloggingsbildet på FS.

 

Det kan hende opplysningene i naturaliseringsdokumentet tilhører en annen Charles Normand. Som 52-åring ved utstedelsen i 1900, bør denne Charles være født i 1848. Kanskje den Charles Herbert Norman som døde i 1931? Ellers er jeg enig i at det står Friedrichstadt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner også å helle mot at det kan være en annen person, men det er jo litt underlig da...

Fant forøvrig en transkribert versjon av det dokumentet her: http://www.familyhistorysa.info/sahistory/naturalizations.html 

Dessverre er ikke linken direkte, men om man skriver inn 'Normand' som Surname så dukker det opp kun "vår mann":

 

 

NORMAND Charles; labourer of Adelaide; native of Friedridstadt, Norway; age 52 y; in SA 21 y; Memorial 20-8-1900; Oath 20-8-1900; Certificate 22-8-1900; Source(s) A711, A733 (v60).

Fredrikstad ser ut til å passe inn ja...

Stemmer ganske dårlig med at han var 52 år, og egentlig også at han bodde i Adelaide. Han skulle ha dødd i i White Hills i Victoria, litt nord for Melbourne, allerede året etterpå. Og det er der familien fortsatt bor også.

Håper på noen flere opplysninger fra 'down under', men det er alltid litt kronglete å holde konversasjoner gående derfra - pga tidssone-forskjellen. Blir alltid mye venting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hva er egentlig betydningen av "Memorial of Naturalisation" som benyttet i (South) Australia?"

 

Pre-Federation records normally consist of Memorial for Letters of Naturalization (the application), Oath of Memorialist (ie the applicant) and Certificate and Oath of Allegiance. Post-Federation records may also include a Statutory Declaration, Application for Certificate of Naturalization and some routine correspondence.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra et familetre på ancestry.com (http://search.ancestry.com/cgi-bin/sse.dll?gl=allgs&gss=sfs28_ms_f-2_s&new=1&rank=1&msT=1&gsfn=charles&gsfn_x=0&gsln=normand&gsln_x=0&MSAV=1&mssng0=emma&mssns0=doel&cpxt=1&cp=2&catbucket=rstp&uidh=xct)

Charles Normand was born about 1828, in Born, Limburg, Netherlands. He married Emma Doel on November 30, 1854, in Sydney, New South Wales. (Med forbehold om at disse opplysningene er korrekt)

Informasjon om ektefelle og ekteskap stemmer overens med det som er ført opp på familysearcg samt i Basen til Bjørn K Nilsen.

Er det her tale om samme person eller er det to personer med samme navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hva er egentlig betydningen av "Memorial of Naturalisation" som benyttet i (South) Australia?"

 

Pre-Federation records normally consist of Memorial for Letters of Naturalization (the application), Oath of Memorialist (ie the applicant) and Certificate and Oath of Allegiance. Post-Federation records may also include a Statutory Declaration, Application for Certificate of Naturalization and some routine correspondence.

 

Så en oversettelse til norsk ville da (for enkelhets skyld) bare være statsborgerskap (søknad om, og bevis på dette)?

Bruk av Memorial virker så merkelig i denne sammenhengen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra et familetre på ancestry.com (http://search.ancestry.com/cgi-bin/sse.dll?gl=allgs&gss=sfs28_ms_f-2_s&new=1&rank=1&msT=1&gsfn=charles&gsfn_x=0&gsln=normand&gsln_x=0&MSAV=1&mssng0=emma&mssns0=doel&cpxt=1&cp=2&catbucket=rstp&uidh=xct)

Charles Normand was born about 1828, in Born, Limburg, Netherlands. He married Emma Doel on November 30, 1854, in Sydney, New South Wales. (Med forbehold om at disse opplysningene er korrekt)

Informasjon om ektefelle og ekteskap stemmer overens med det som er ført opp på familysearcg samt i Basen til Bjørn K Nilsen.

Er det her tale om samme person eller er det to personer med samme navn.

Dessverre har jeg ikke tilgang til Ancestry.

Står det noen kilder der? Eller er det bare i et privat tre?

Første gang jeg ser nevnt at han skulle komme fra Nederland. Vanligvis står det bare Europa. At han skulle være norsk kom altså fra hans etterkommere i Australia, hvor det hadde vært en del av familiens ubesvarte spørsmål gjennom årene. Hvor kom han fra, og hvordan havnet han i Australia. Og når havnet han der?

 

Jeg har en del av mitt fra tre på Familysearch.

 

Det underlige her er er at jeg flere steder har sett/hørt at han skal ha kommet fra Norge. Det hviler tydeligvis litt mystikk over denne mannen, som etterkommerne i Australia ikke heller har oversikten over. Som den linken Ann-Mary Engum viser til også viser.

Det ser ut til at det må ha vært (minst) 2 med dette navnet i Australia. Den yngste av dem er åpenbart fra Fredrikstad i Norge.

På den eldre ("min mann") er det bare "Europa" som er oppgitt der han dukker opp.

Det er vel ikke umulig at etterkommerne også har forvekslet disse to personene, og dermed bygd opp en "familiehistorie" basert på en kombinasjon?

Ikke har jeg funnet noe hvalfangstskute med navnet Normandie heller. Må jo ha vært rundt 1850, da han ble gift i 1854?

Siden den yngste (norske) Charlie skal ha blitt født i 1848 kan han ikke ha giftet seg i 1854!

 

Grunnen til at jeg havnet borti dette var fordi en datter av Charles var gift med en av mine (mer dokumenterte) norske slektninger..

 

Beklager at jeg ikke nevnte hverken her eller på DIS at jeg postet begge steder..

Skal skikke meg bedre neste gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempen med familietrer er desverre at det alt for ofte mangler faktaopplysninger. Men i mangel på konkrete fakta kan det være verdt å se på andres opplysninger, for om mulig finne andre spor.

Her er det som står på nevnte tre; Campbell familitre, lagt ut av AJTurnbull11, Canada.

Name

Charles Normand

Gender

Male

Birth

About 1828 • Born at Sea

1828

Marriage

30 Nov 1854 • Parish of Balmain Church (CofE), Balmain, Sydney, New South Wales

Emma Doel (1835–1921)

Death of Wife

09 Oct 1921 • White Hills, Victoria

 

Fra et annet tre lagt ut av ut av Millers167 i Canberra, Australia

Charles Normand

Gender

Male

Birth

About 1828 • Born at Sea

Marriage

30 Nov 1854 • Parish of Balmain Church (CofE), Balmain, Sydney, New South Wales

Date and place of marriage is from birth certificate of their 1st child

Emma Doel

(1837–1921)

Birth of Daughter

14 May 1856 • Petersham, Sydney, New South Wales, Australia

Tomance Rosina Normand

(1856–1931)

Birth of Son

14 May 1856 • Petersham, Sydney, New South Wales, Australia

Charles Normand

(1856–)

Birth of Daughter

23 Oct 1858 • Malvern, Melbourne, Victoria

Emma Normand (D.5.C)

(1858–)

Birth of Daughter

22 Mar 1861 • Woodend, Victoria, Australia

Louisa Elizabeth Normand

(1861–1950)

Birth of Son

12 Apr 1864 • White Hill, Victoria, Australia

Charles Richard Normand

(1864–1872)

Birth of Daughter

1867 • Victoria

Fanny Normand

(1867–)

Birth of Son

28 Mar 1869 • White Hill, Victoria, Australia

William John Normand

(1869–1913)

Birth of Son

12 Apr 1872 • Grassy Flat, Bendigo, Victoria

James Norris Normand

(1872–1897)

Death of Son

1872 • Huntly, Victoria, Australia

Charles Richard Normand

(1864–1872)

Birth of Son

15 Jun 1877 • White Hill, Victoria, Australia

Francis Oscar Oliver Normand

(1877–)

Death of Son

9 Nov 1897 • Kalgoorlie, Western Australia, Australia

James Norris Normand

(1872–1897)

Death of Son

1 Jun 1913 • Temora, New South Wales, Australia

William John Normand

(1869–1913)

Death of Wife

09 Oct 1921 • Sandy Creek, Victoria, Australia

Emma Doel

(1837–1921)

Death of Daughter

4 Apr 1931 • Ballarat, Victoria, Australia

Tomance Rosina Normand

(1856–1931)

 

Ingen kilder ført opp i dette.

 

Mvh

Hans Gangstø

Fra Ancestry.com. Australia, Birth Index, 1788-1922

 

Name: Louisa Normand

Father's name: Charles Normand

Mother's name: Emma Doel

Birth Place: Woodend, Victoria

Registration Year: 1861

Registration Place: Victoria

Registration Number: 10845

 

Name: Tomance R Normand

Birth Date: 1856

Father's name: Charles Normand

Mother's name: Emma

Birth Place: New South Wales

Registration Year: 1856

Registration Place: Camperdown, Newtown, New South Wales

Volume Number: V18562046 44A

 

Fra Australia, Marriage Index, 1788-1950

Name Charles Normand

Marriage Date 1854

Marriage Place New South Wales

Registration Place Ashfield, Balmain, Burwood, Concord New South Wales

Registration Year 1854

Volume Number V B

Household Members

Name Age

Charles Normand

 

Fra Australia, Death Index, 1787-1985

Name Emma Normand

Birth Year abt 1835

Age 86

Death Place White Hills, Victoria

Father's Name Jas Doel

Mother's Name Johannah Doel

Registration Year 1921

Registration Place Victoria

Registration Number 16081

 

Hvis Smedsland er et uvanlig navn er det her en kandidat, som er oppført som født i Finland.

Finnes Smedsland eller lignende der ?

 

Fra: New South Wales, Australia, Registers of Seamen, 1859-1936

Name: Karl Smedsland

Birth Place: Finland

Engagement or Discharge Date: 19 Apr 1883

Vessel: J L Hall

Record Place: New South Wales, Australia

Endret av Hans Gangstø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempen med familietrer er desverre at det alt for ofte mangler faktaopplysninger. Men i mangel på konkrete fakta kan det være verdt å se på andres opplysninger, for om mulig finne andre spor.

Her er det som står på nevnte tre; Campbell familitre, lagt ut av AJTurnbull11, Canada....

 

Takker så mye :-)

Jeg fant ikke noen henvisning til Limburg, Nederland der (?)

Var det fra enda et annet tre kanskje?

 

"Born at sea" ser jo absolutt interessant ut, men det krasjer litt med at han skulle ha hoppet av en hvalfangerskute?

 

Det brakte umiddelbart tankene hen på den britiske forfatter og Nobelprisvinner William Golding (mest kjent for "Fluenes herre"), som også skrev en fantastisk trilogi som utspiller seg noen få år før vår Charles Normand ble født, og hvor hele handlingen foregår på et skip som seiler fra England til Australia. Det tok vanvittig lang tid, Forøvrig meget anbefalelsesverdig lesning: https://en.wikipedia.org/wiki/To_the_Ends_of_the_Earth som også er oversatt til norsk, og vist som miniserie på BBC med Benedict Cumberbatch.

 

Beklager avsporingen.

De ulike treene du viser inneholder nå stort sett samme data, men det behøver vel ikke bety annet enn at de har kikket hverandre i kortene? Hadde vært flott med noen konkrete kilder ja.

 

 

 

Hvis Smedsland er et uvanlig navn er det her en kandidat, som er oppført som født i Finland.

Finnes Smedsland eller lignende der ?

 

Fra: New South Wales, Australia, Registers of Seamen, 1859-1936

Name: Karl Smedsland

Birth Place: Finland

Engagement or Discharge Date: 19 Apr 1883

Vessel: J L Hall

Record Place: New South Wales, Australia

Dette så jo spennende ut. Hvor er det fra? Jeg har prøvd søk på Karl Smedsland på FS uten hell..

Om han er født til sjøs så er det sikkert ikke så lett å finne rett kirkebok for dåpen ville jeg tro. Jeg har en kar som er registrert med at han døde til sjøs på Atlanterhavet, men han var krigsseiler, så han fikk ihvertfall et minnesmerke på land.

 

Jeg tror ikke Smedsland er noe vanlig navn i Finland. Erfaringsmessig så har de problemer med å skille de nordiske landene mange steder...

I Norge er det pt ingen andre enn slekta vår (med inngiftede) som bruker det navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her foregår nok aktivitet om denne personen, i går sto det at han var født i Limburd, Nederland på Campbells familietre.

I dag er det endret til born at sea, dette er nok tuftet på at birthcertificate er funnet. Se vedlegg.

Mvh

Hans Gangstø


"Dette så jo spennende ut. Hvor er det fra? Jeg har prøvd søk på Karl Smedsland på FS uten hell..
Om han er født til sjøs så er det sikkert ikke så lett å finne rett kirkebok for dåpen ville jeg tro. Jeg har en kar som er registrert med at han døde til sjøs på Atlanterhavet, men han var krigsseiler, så han fikk ihvertfall et minnesmerke på land."
Fra ancestry.com
Fra: New South Wales, Australia, Registers of Seamen, 1859-1936
Name: Karl Smedsland
Birth Place: Finland
Engagement or Discharge Date: 19 Apr 1883
Vessel: J L Hall
Record Place: New South Wales, Australia

post-858-0-67063500-1446213540_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott :-)

Litt forvirrende, for det stemmer ikke helt med de data jeg hadde. Den datoen , 14 mai 1856 har jeg som fødselsdato på hans datter Tomena Rosina (som ble gift med min slektning). Hennes bror Charles Richard Normand ble født i 1855 iflg mine data.. 

 

Du skulle vel ikke ha tilsvarende "record" om han som skulle ha vært fra Finland også - Karl Smedsland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har vært bortreist en tid og har ikke sett dette før nå.

Har ikke funnet noe mer om den omtalte Karl Smedsland.

Skal se om jeg kan se litt på dette framover.

Mvh

Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedlagt originalen, hvor det står Finland som på den transkriberte listen.

Ellers intet som kan passe med denne Smedsland.

Mvh

Hans Gangstø

 

post-858-0-28816400-1447614451_thumb.jpg

Endret av Hans Gangstø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedlagt originalen, hvor det står Finland som på den transkriberte listen.

Ellers intet som kan passe med denne Smedsland.

Mvh

Hans Gangstø

Takk skal du ha :-)

 

Det har ikek kommet noe mere fra Australia (enda?), så det ligger litt på is nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.