Gå til innhold
Arkivverket

Skifte etter Maren Jonsdatter (Soelgaard) i 1717


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Første lenke virker ikke, her er den korrekte: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25397/226/

 

Imidlertid så er det kanskje en bedre oversikt i starten av skiftet http://arkivverket.no/URN:sk_read/25397/205/

 

Jeg gjenkjenner en del av barna

sønnene Jonas Søfrensen Soelgaard, Werner Søfrensen Soelgaard og Christen/Christian Søfrensen Soelgaard og

døtrene Kirsten Søfrensdatter død gift med Jens Pedersen Bærøe, Johanna Søfrensdatter gift med Laurtiz Pedersen Randers og Anna Søfrensdatter gift med Ole Nyqvern med barna Hans 20 år, Maren gift med ???, Olia gift med Randers??, Anna gift? og enda ett barn gift som jeg ikke klarer å lese. (Annichen, Søren?). Anne Maria gift med Fredrik Pedersen Bærøe og Marie ugift.

 

Har jeg oversett noe?

 

Står barna til Jens Pedersen Bærøe (Søfren, Peder og Johanne) der ?

 

Jeg antar at Maren Jonsdatters ektemann, Søfren Lauritzen Soelgaard f. 1642 er død før skiftet.

 

Håper på hjelp.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fra innledningen til skiftet leser jeg slik:

....Skifte og deeling jmellem dend Sahl. Madames Børn og arvinger Navnlig Jonas, Werner og hr. Assessor Christian Sørensønner Soelgaard, alle trende Myndige Anne Sørensdaatters efterladte Børn Søren Olssen gift og boer I Hoelland(?), Hans Olsen 20 aar, Maren Olsdaatter gift med Christen Simensen og boer i Kragerøe, Kiersten gift med Hendrik Bærbye og Olie Olsdaatter gift med Niels Raklew(?), Johanne Sørensdaatter Sahl. Lauritz Pedersen Randers Efterleverske, Sal. Kirsten Sørensdaatters efterladte Børn Søren Jensen og Maren Jensdaatter, gift med Sorenskriver Bergh, Maria Sørensdaatter ugift, Sahl. Anne Maria Sørensdaatter der var gift med Monsr. Friderich Bærøe, hvis efterladte Søn Peder Friderichsen, 17 aar gammel, ...

 

Det hender jeg bommer på linjene, så du bør sjekke dette - det var veldig smått!
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen, tusen takk Else B.

 

Arvelater var gift med Ole Svendsen Nyqvern så barna heter nok Ols* osv.

Marens ektemann var godt å få på plass.  Der hadde jeg ingen andre kilder.

 

Kiersten gift med Hendrik Bærbye passer ikke.  Kan det stå Annechen som Hendrik Barbye ble gift 23.okt.1717 altså 1/2 år etter skiftet?  Hvis det ikke er en søster som dør.  Men Annechen skal også være datter av Anne og Ole. 

 

(Kirsten Søfrensdatter Soelgaard var gift med Jens Pedersen Bærøe som begge er døde før 1710.)

 

Maren Jensdatter var 7 år i skiftet etter moren Kirsten Søfrensdatter dvs. født i 1703.  Da er hun 14 år gml og altså gift med sorenskriver Bergh???  Kan det isteden stå at hun bodde hos?

 

Mvh

Leif

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiersten gift med Hendrik Bærbye passer ikke.  Kan det stå Annechen som Hendrik Barbye ble gift 23.okt.1717 altså 1/2 år etter skiftet?  Hvis det ikke er en søster som dør.  Men Annechen skal også være datter av Anne og Ole.

 

Det står nok Annechen - lettere å lese når man vet at det var hun som var gift med Henrik. Det lange skiftet ble ikke oppgjort før året etter, 1718, så Annechen ble dermed gift i løpet av skiftet, noe som trolig også gjelder Maren Jensdatter - Sorenskriver Bergh i 1717, hvem kan han være?

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Grete.  Du løste floken som jeg har slitt med i flere dager.

 

Jeg har også tenkt at Maren kanskje var født en gang etter april 1702 og som du sier gift i løpet av skiftet.  Likevel ung, men ikke veldig uvanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.