Gå til innhold
Arkivverket

Skifteprotokoll Trøgstad 1783


Thomas Hansen
 Del

Recommended Posts

Jeg skulle gjerne lett etter skifte etter et dødsfall i Trøgstad i 1783 (Heggen og Frøland sorenskriveri), men på Digitalarkivet finner jeg ingen skifteprotokoller for dette området mellom 1733 og 1784. Finnes de et annet sted?

 

Den jeg leter etter heter Hans Larsen og døde 31. august 1783. Han er nr. 9 på høyre side her: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7476&idx_id=7476&uid=ny&idx_side=-218

Det er jo ikke sikkert det finnes skfite etter ham, men jeg har funnet skifte etter enken hans, som gifter seg på nytt og dør i 1819. Takknemlig for hjelp.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle skifteprotokoller vi har for gamle Heggen og Frøland sorenskriveri er på nett. Dessverre er deler av 1700-tallet ikke dekket av protokollene. Noen ganger kan man finne spor av skifteoppgjør i tinglysingsarkivet

 

 

Vennlig hilsen Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også finne henvisninger til skifter for Heggen og Frøland i overformynderirullene for hhv. Eidsberg, Trøgstad og Askim. 

En henvisning til skiftet finner du i protokollen for Trøgstad på side 101.

Et lite sammendrag:

På Hvesser i Baadstad etter Hans Larsen, åpnet og sluttet 15 sept 1783. 

Barn: Lars 10 år, Ole 5 år, Anne 19 år, Live 16 år, Dorthe 13 år, Marthe 7 år. Ole Larsen Pugerud var formynder inntil han døde og fra 24 aug 1795 ble Østen Trulsen How innsatt. Videre i anmerkningene står det at Live er død og søsknene arvet hun (henvisning s. 101 i samme protokoll og skifteprotokollen s. 161), Dorthe er død (henvisning til s. 108 i samme protokoll og side 294 i skifteprotokollen), Ane ble gift med Østen Lille ?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, takk skal du ha! Her var det også to barn jeg ikke visste om (de to som er oppgitt som døde). Jeg tror Anes mann het Østen Tronsen, i hvert fall var det jeg klarte å tyde ut av skiftet til moren hennes. Ligger protokollen du har funnet på nett? Jeg klarte ikke helt å forstå hvor jeg skulle lete etter den på Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse ligger ikke på digitalarkivet av hva jeg har sett. Du må nok hovedsaklig til arkivet for å se i de. Jeg har imidlertid avfotografert enkelte av protokollene fra Østfold, de ligger på nettet, men ikke for Trøgstad for den har jeg ikke fotografert i sin helhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen. Det viktigste for meg var egentlig å få bekreftet etterkommerne. Er det ikke nevnt noen hustru av Hans Larsen i ditt materiale? Han skal være gift med en Kirsti Svensdatter på dette tidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplysningene i overformynderrulen gjelder de arvingene formynderiet gjaldt for. I farten kan jeg ikke se andre enn barna nevnt. Det er forresten flere tinglyste avkall med utgangspunkt i dette skiftet, Lars og Anne (ved ektemannen Østen) i 1793, Ole i 1798 og Marte i 1813 .

 

Vennlig hilsen Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.