Gå til innhold
Arkivverket

Bygdebok og gårdshistorie Vang, Hedmark. Hvorfor stoppet opp?


Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Vangsboka bind 1 (omfatter gnr. 178-194) ble utgitt i 1983. Så fulgte bind 2 (omfatter gnr. 153-177) i 1988, men deretter kan jeg ikke se at flere bøker er utgitt. Noen som vet årsak til det og om det foreligger planer om flere utgivelser innenfor rimelighetens grense? Jeg ser det er Vang historielag som står bak utgivelsen, så kan hende jeg gjør best i å  henvende meg til disse.  Jeg søker opplysninger om de slektene som bodde på gårdene/husmannsplassene Grubhol, Narmo, og Stange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag fant et gammelt innlegg i brukerforumet til DIS fra 2009 hvor det står at bind 4 er under utarbeidelse (og som ovenfor fremgår utgitt i 2013) og at det i alt skal bli 7-8 bind. Så fant jeg på nettet da jeg søkte på Vangsboka følgende omtale fra 2013: "Prosjektet er meget omfattende og det er hittil utgitt 4 bind av kanskje i alt 10 bind." Det skulle derfor tyde på at det fortsett er langt frem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Hvis det ønskes flere opplysninger og hjelp til å finne slekt i Vang.

Ta gjerne kontakt med oss på info@vang-historielag.no - Les også mere om Vangsbøkene på  denne

siden www.vang-historielag.no - eller www.facebook.com/groups/332336840192122/

 

Med vennlig hilsen

Vang historielag

 

Ola Aas

Sekretær

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fikk jeg mye nyttig informasjon og jeg skjønner Vang Historielag er villig til å hjelpe meg med ytterligere opplysninger som måtte foreligge, så dette var konstruktivt. Jeg skriver direkte til Historielaget så fort jeg får tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan også sjekke i Bibsys (www.bibsys.no) eller på Nasjonalbiblioteket (www.nb.no). Her finnes ikke bind 4 faktisk, hvilket betyr mest sannsynlig at boka ikke er avlevert verken fra trykkeri eller forlag - hvilket skal gjøres hvis man oppfyller Lov om avleveringsplikt! Hvis det er gjort vil de aller fleste utkomne bøker (og i alle fall en slik bok) finnes ved de 4 "gamle" universitetsbibliotekene. Nærmeste folkebibliotek, som ofte har lokalhistoriske samlinger, bør også ha den - uavhengig av avleveringsplikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan også sjekke i Bibsys (www.bibsys.no) eller på Nasjonalbiblioteket (www.nb.no). Her finnes ikke bind 4 faktisk, hvilket betyr mest sannsynlig at boka ikke er avlevert verken fra trykkeri eller forlag -

 

Det er 4 bind i Bibsys/Oria.  Her er nr. 4:

http://bibsys-primo.hosted.exlibrisgroup.com/primo_library/libweb/action/dlDisplay.do?docId=BIBSYS_ILS132440172&vid=BIBSYS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BibSys er snart en saga blott. Bruk Oria! :-)

 

DTH

 

Det er nokre nyansar i stammespråket her....

 

Oria har nettopp erstatta Bibsys Ask, som er søkjesystemet Bibsys har brukt.

På sida www.bibsys.no, som Hans Martin viser til, er det eit søkjefelt - Oria.

 

Andre system vert også bytte ut, men sånn eg forstår det, vil forvaltningsorganet Bibsys halde fram.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nokre nyansar i stammespråket her....

 

Oria har nettopp erstatta Bibsys Ask, som er søkjesystemet Bibsys har brukt.

På sida www.bibsys.no, som Hans Martin viser til, er det eit søkjefelt - Oria.

 

Andre system vert også bytte ut, men sånn eg forstår det, vil forvaltningsorganet Bibsys halde fram.

 

Takk for presisering! Tror dog du forstod hva jeg mente ... :-)

 

DTH

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan også sjekke i Bibsys (www.bibsys.no) eller på Nasjonalbiblioteket (www.nb.no). Her finnes ikke bind 4 faktisk, hvilket betyr mest sannsynlig at boka ikke er avlevert verken fra trykkeri eller forlag - hvilket skal gjøres hvis man oppfyller Lov om avleveringsplikt! Hvis det er gjort vil de aller fleste utkomne bøker (og i alle fall en slik bok) finnes ved de 4 "gamle" universitetsbibliotekene. Nærmeste folkebibliotek, som ofte har lokalhistoriske samlinger, bør også ha den - uavhengig av avleveringsplikten.

 

Historielaget har også utgitt 31 årbøker - Minner ifrå Vang.

Disse ligger ute på vår hjemmeside med mulighet til å kunne søke på artikler.

Historiske skilt (40 stk) lagt ut på kart med informasjon. Finnes også også på vår hjemmeside.

 

Alle våre bøker blir avlevert i henhold til bestemmelsene.

Dette til orientering.

 

MVH

Vang historielag 

Ola Aas

Endret av Ola Aas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.