Gå til innhold
Arkivverket

Klassebilde fra Kristiania cirka 1880-1900(?) Hvilke skole er det fra?


Alexander Glasø
 Del

Recommended Posts

Jeg har et bilde fra min oldemors samling som inkluderte gamle fotografier fra både hennes slekt, og hennes manns slekt, men jeg har ingen konkrete opplysninger om hvem fra slekta som kan være avbildet, eller når det er tatt. Sannsynligvis viser det en skoleklasse et sted i Kristiania. Det er opprinnelig trykket på et stykke 16x11 cm kartong og har et gulskjær som jeg har fjernet i denne versjonen.

 

skolebilde.jpg

 

Den delen av slekta som jeg tror det gjelder gikk på Sagene, Uranienborg, og Bolteløkka skoler i perioden 1890-1905 cirka, men jeg tror ikke det er snakk om de to sistnevnte i alle fall.

 

Det er noe skribleri på baksiden som er vanskelig å tyde, men også et stempel som i alle fall kan gi ledetråder angående hvor og når. Der står det "W. Siems & Co, Fotografisk Forretning, Toldbodgaden 24, Christiania." Ifølge et fotografi på NB.no tatt av Siems som viser Nansens Grønnlandsekspedisjon drev W. Siems allerede i 1888 sin virksomhet i Toldbodgaden. Videre viser Preus Museums oversikt over gamle norske fotografer at Siems fra 1892 og utover drev sin fotografiske forretning under navnet "Siems & Lindegaard." Med andre ord kan bildet stamme fra slutten av 1880-tallet.

 

kort.jpg

 

Det kunne være interessant å få tips angående hvilken skole det kan være snakk om, eller høre om noen gjenkjenner noen av de unge pikene, eventuelt læreren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google etter f.eks.Sagene skole, og det henvises også til andre skoler. Det er bilder av dem, og så langt jeg har kommet så er det Gamlebyen som ligner mest.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Berit og Grete.

 

Takk for innspill. Jeg er enig at det er en del likheter med Gamlebyen skole, men litt usikker på om det stemmer. Se f. eks: http://oslobilder.no/OMU/OB.F15680?query=Gamlebyen+skole&count=25&search_context=1&pos=0

På dette bildet fra 1903 virker vinduene lavere enn på mitt bilde, samt på gatebilder på google får jeg ikke vinduskarmene til å stemme. Det med karmene kan jo selvfølgelig være pga. oppussing, modernisering og lignende over årenes løp.

 

Tenkte også "Bestum" da jeg så skriften, men syntes det var vanskelig å si noe sikkert, og enkelte av løkkene kan jo være hva som helst. Mangler det ikke en "s" for å bli Bestum?

Videre kan jeg ikke komme på noen tilfeller i familietreet hvor noen har bodd på Bestum, så det er i så fall litt rart. (Men betyr jo ikke nødvendigvis at det er feil.)

Endret av Alexander Glasø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på klærne til barna på bildet. Alle de mønstrede og lysere (enn svart) stoffene skulle vel tyde på at det kan være etter 1900 heller enn før.

 

En annen ting jeg legger merke til, er at mange av jentene har et halskjede eller en brosje. Var det vanlig i Gamlebyen eller på Sagene, eller kan det tyde på et litt 'finere' strøk?

Endret av Inger Eik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nederst på baksiden mener jeg det står "Bestum", og midt på muligens bokstavene O J U.

 

 

 

Tenkte også "Bestum" da jeg så skriften, men syntes det var vanskelig å si noe sikkert, og enkelte av løkkene kan jo være hva som helst. Mangler det ikke en "s" for å bli Bestum?

 

 

 

Jo, den "vanlige" s'en mangler. Men streken opp til toppen på t'en kan tolkes som en s. Vanskelig å si når man ikke ser mer av håndskrifta.

 

 

Det kan vel ikke gjerne stå Betalt, og i linjen over står kanskje beløpet som er blitt betalt (- jeg synes jeg ser et 5-tall der)?

Endret av Tore S. Falch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine innspill. 

 

Enig i at det kanskje står "betalt" og at det på midten er sum. Kanskje det er snakk om "0,50-"? Har også lagt merke til det som kanskje er ribbevegg synlig gjennom vinduene, men tenkte også at det muligens er gamle persienner i tre?

 

Når det gjelder barnemoten osv vet jeg ikke, kan svært lite om slik, men veldig interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som står skrevet på den øverste linjen i det som vises? Hvis det er mer tekst, går det kanskje an å ta et nytt utsnitt?


Hva er det som står skrevet på den øverste linjen i det som vises? Hvis det er mer tekst, går det kanskje an å ta et nytt utsnitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg husker (fra da jeg skannet bildet og tok fotografi av baksiden) så er det ikke noe mer å se på baksiden enn det som framgår av bildet i første innlegg, dessverre. Jeg kan finne det fram og ta bilde av baksiden på nytt, men det får ikke blitt før i morgen.

Endret av Alexander Glasø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips: ta bildet med til Oslo bymuseum. Der har de også tilgang til tekstilhistorikere som kan si noe om hvilken tidsepoke dette er fra. For øvrig kan dette være fra før 1900 hvor det fantes egne gutte- og pikeskoler i de store byene. Jeg synes nemlig å se at det er en viss aldersforskjell på jentene, spesielt må det være en svært ung pike som sitter foran. Dermed kan det være et (pike)skolebilde, ikke et klassebilde. Men uansett, et fantastisk klart og fint bilde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for interessant tips, Hans Martin! Enig i at det er aldersforskjell på jentene i bildet. Foruten minstejenta som sitter på bakken er det i alle fall en to-tre jenter som ser litt eldre ut enn resten, deriblant hun som står i midten på bakerste rad.

 

Tilbake til hvilken skole det er. Jeg blir mer og mer overbevist om at det godt kan være snakk om Gamlebyen skole. Hvis man ser på veggen bak jenta ytterst til venstre kan man se konturen av et kjellervindu som er buet og noe over bakken. Selv om dagens bilder av skolen viser rektangulære kjellervinduer for det meste, virker det som om at disse kan ha blitt modifisert i forbindelse med oppussing. I noen tilfeller går de helt ned til bakken, og i andre er de plassert noe lenger opp på grunnmuren/veggen.

 

Undersiden av de store vinduskarmene har flere "lag," omtrent som relieff. Dagens skole reflekterer ikke dette bortsett fra vinduene i skolens midtparti hvor undersidene ser ut til å være identiske med det man ser i klassebildet.


 

Karmene rett under vinduene ser også i dag ut til å være tynnere og kledd i kobber, men i begge tilfeller kan jo det være et resultat av senere modifisering. Et bilde fra 1903 viser vinduskarmene som tykkere og kraftigere på lik linje som klassebildet.



 

Som en "kandidat" i slektstreet har jeg min tipp-oldemor, født 1879, som fra 1883-1899 bodde ikke så langt unna. Deriblant i Borggata 5, Norderhovgata 22, Kolstadgata 9 og Sigurds gate 4. Jeg ville ha trodd at dette skulle tilsi at hun gikk på Kampen eller Tøyen skole, men førstnevnte åpnet ikke før 1888, og f. eks Borggata er jo ikke langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er en ribbevegg en ser, så er et nok ikke Gamlebyen skole. Gymsalen er i et annet bygg enn den lyse hovedbygningen. Den er plassert i huset til høyre i brun murstein med sort tak som vender ut mot Arups gate. Se skråbilde: http://1881.to/Pu20On

 

En annen vinkel - huset inntil trærne: http://1881.to/pZksQD

.

Kjellervinduene i hovedbygningen ser ikke ut til å være buet i overkant, som på fotografiet, men rette.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenkte jeg burde ha sjekket det.. :)

 

Like fullt er kjellervinduene rette i overkant, mens det vi ser på fotografiet er buet.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig sant, Anne-Lise. Men som jeg nevner i innlegg #14 kan man se at kjellervinduene (i alle fall karmen i muren) sett fra Egedes gate fortsatt er noe buet i overkant. Bildet fra 1903 viser også noe bue på de som er ut mot skolegården mener jeg å kunne se, og det kan tyde på senere modifisering i forbindelse med oppussing. Men om de er like buet som klassebildet viser er jeg ikke sikker på. Godt mulig at det ikke er Gamlebyen skole det er snakk om her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en kan jo ikke utelukke fasadeendringer gjennom tiden.

.

Ellers mener jeg det står Andresen øverst på baksiden.

(Deretter 0,50 og Betalt, som er nevnt tidligere i tråden.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.