Gå til innhold
Arkivverket
Tor Arthur Hagen

Opplysninger rundt Herman Juliussen

Recommended Posts

Tor Arthur Hagen

Er det noen som kan hjelpe meg med å finne ut noe om omstendighetene rundt ekteskapet mellom Herman Juliussen og Hulda Amalie Nilsen f. Andersen i Rjukan den 10. november 1920?

I kirkeboka (klokkerbok) for Rjukan står "Uten lysning ifgl. til. av Fylkesmannen av 30/10 1920". Videre står det at det skal foreligge skifterettsattester av 13/10 og 14/10 1920 for Herman og Hulda (Telemark sorenskriveri?).

Permanent lenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3987&uid=ny&idx_side=-138

Jeg er interessert i hva som står i disse skifterettsattestene (særlig den for Herman), og om det er mulig å se hva Fylkesmannen skrev 30/10-1920.

Videre har jeg ikke funnet eksakt dødsdato for Herman. Han er trolig begravet den 21. mai 1940 i Austbygde (Tinn), ifølge dis.no/gravminner.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Statsarkivet i Kongsberg

Til Tor Arthur Hagen

Vi har ikke funnet skifteattestene, og det er ofte ved slike tilfeller at heller ikke gjenpart av attesten er bevart hos oss. I arkivet til Fylkesmannen i Telemark har vi funnet brevet sendt fra sognepresten i Tinn som angår fritak for lysning, kopi av brevet ligger ved (Da - journalsaker, eske 113, journalnr. 7289/1920). Attestene lå ikke lenger ved brevet. Vi har undersøkt kopibok, men har dessverre ikke funnet fylkesmannens brev av 30.10.1920.

Vi har funnet dødsfallet til Hermann Juliussen (f.6.12.1861) i dødsfallsprotokoll for Tinn (nr. 4). Her står det innført at han døde 16.5.1940.

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

Brev sognepresten.pdf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.