Gå til innhold
Arkivverket

Træktøs, værtshuspige etc


Tor Trondsen
 Del

Recommended Posts

Hei,

Havnet i en diskusjon her om dagen på hvilke merkelapper som historisk ble brukt på disse kvinneskjebnene i ulike sammenhenger, og gjorde et kjapt søk på digitarkivet.

 

Jeg er ikke så naiv at jeg tror prostitusjon kun var et Bergensfenomen, men det er til nå kun der jeg har funnet egne dette som egne "yrker"

 

Jeg har kommet over både træktøs og værtshuspige men dette ser ut til å være betegnelser som kun ble brukt i Bergen.

 

Er det slikt at Bergenserne var særlig opptatt av å sette merkelapper på disse kvinnene eller har andre byer andre merkelapper?

 

Tor Trondsen

Sola

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Træktøs

 

http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=Tr%C3%A6kt%C3%B8s

 

http://legeforeningen.no/Fagmed/Norsk-forening-for-rus--og-avhengighetsmedisin/dokumenter/historie/Tvangen/

 

 

Bare på tvangsarbeidsanstalten var det i følge Holdt 44 i 1878 og året etter
36 forskjellige «falne» kvinner i tillegg til dem som kom fra sykehuset.28 Før
tvangsarbeidsanstalten fikk egen kuravdeling for behandling av venerisk syke
i 1883, ble smittede jenter innlagte på byens ordinære sykehus. 12 av 13 kvinnelige
tvangsarbeidere hadde i 1900-tellingen yrkesbenevnelsen «træktøs», en
tydelig illustrasjon på rollen anstalten hadde overfor disse kvinnene.

 

http://forum.arkivverket.no/topic/195165-tvangslem/

Se innlegg #5

Endret av Aslak Smedal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Aslak. Har du kommet over andre yrkesbenevnelser enn trektøs?

Jeg har funnet "vertshuspige", men et søk på dette gir også kun referanser til Bergen.

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/sok/person?s=V%C3%A6rtshuspige

 

Det ser for meg ut som om kun Bergen registrerte kvinnene med egne merkelapper.

 

Tor Trondsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tor Trondsen

 

Jeg har hørt om trekktøs, skjøge, offentlig fruentimmer, mistænkelige kvinder, horer, vertshuspiker.

Den 26. september 2015 åpnet Bergen et eget Bordellmuseum Vestindia.

 

Anbefaler Facebook :  "Åpning av bordellmuseet Vestindia".   May Lis Ruus har postet der en artikkel av Christopher John Harris fra Statsarkivet i Bergen . Artikkelen heter:  "Fra faldne kvinder til dyktige piger".

 

 

 

 

 

Med vennlig hilsen

 

Anne Berge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beligget tøs treng ikkje å bety at ho er "offentleg". Det kan vere at ho har fått eit uekte barn, eller er gravid med eit uekte barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tor Trondsen

 

Jeg har hørt om trekktøs, skjøge, offentlig fruentimmer, mistænkelige kvinder, horer, vertshuspiker.

Den 26. september 2015 åpnet Bergen et eget Bordellmuseum Vestindia.

 

Anbefaler Facebook :  "Åpning av bordellmuseet Vestindia".   May Lis Ruus har postet der en artikkel av Christopher John Harris fra Statsarkivet i Bergen . Artikkelen heter:  "Fra faldne kvinder til dyktige piger".

 

 

 

 

 

Med vennlig hilsen

 

Anne Berge

Hei Anne,

Takk for innspill. Har lest artikkelen i Bergensposten for noen år siden. Bør kanskje lese den en gang til.

 

Tor Trondsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I protokollen står det

 

"Publice Absolveret: en synderinde N: Anna Christensdatter som har forseet sig imod det 6te bud med en landstryger Mathies Samuelsen som har været tilforne gift og her været forelagt at skaffe sig skifteseddel men hafde ingen bekommet forend hand giorde denne gierning, og der med rømte bort"

 

Jeg antar derfor at det ikke vi denne gesjeften hun tjente sitt daglige brød. Men takk for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rekke ulike betegnelser for det samme. Det som slår meg er likevel at det ser ut som det er Bergen, Trondheim og Oslo som først og fremst har behov for å sette merkelapp på de kvinnene som havnet i dette "yrket".

 

Prostitusjon var vel like utbredt i andre deler av landet? ihvertfall i kystbyene? Det bergenske "vestindien" (https://www.facebook.com/GledeshusetVestindien/) må ha sine større eller mindre paraleller for eksempel i Stavanger, Eigersund, Kristiansand og videre langs kysten?

 

Noen som har kommet over noe i protokollene?

 

Tor Trondsen

Sola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.