Gå til innhold
Arkivverket

Niels og Lauritz Christensen Soelgaard - deres opprinnelse


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Jeg forsøkte å forstørre bildet, men det ble litt utydelig:

Efter(?) den udølig Siæls

salig ... ....

hviler herDen Welædle og Welbyrdig

.... i Gud

Niels Leth

Fordum Herre til Store Vosborg og Lindtops gaarder som med sin elskelig Frue Welædle og Webr(?) Fr. Marn Linde lefvede it .... og fornøieligt Ægteskab udi 17 Aar 6 Maaneder og 26 Dage ... Velsigned af Gud med / Sønner og 4 Døttre af døede 2 Døtre og i Søn for ... Faderen ere .... Døede. For sin honete Extraction be...melig condiut og acomplare(?) .... blef af Hans Kongl. Mayes. Kong Friderich den fierde til  Adelstand ophøiet A: 1708 D 3 Januari og Hafver(?) hand levet i Denne Verden 42 Aar 5 Maaneder 4 dag. Sl. i Herren Herren hendede paa sin Gaard Store Vosborg Den 18 Marti Ao 1711.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#78

Ja, bildet er dårlig og jeg finner desseverre ikke noen med bedre kavalitet. Jeg har også forsøkt meg, så at jeg hadde noen feil første gangen:

 

Efter den Udølig Siæls

Salig Skillsmisse fra legemet

hviler her

Den Welædle og Welbyrdig

Nu Sl: i Gud

Niels Leth

Fordum Herre til Store Vosborg og Lindtops gaarder

Som med Sin elskelig Frue Welædle og Webr: Fr. Maren Linde Lefvede it(?) me..

Kiærligt og fornøieligt Ægteskab udi 17 Aar 6 Maaneder og 16 (26?) Dage ..rend…(?)

Velsigned af Gud med 7 Sønner og 4 Døttre af …lig(?) de 2 Døttre og 1 Søn før Ve[d]

Faderen ere …henkaldede For Sin honete Extraction be…melig(?) conduit

og exemplare qualiteter blef af Hans Kongl Mayes Kong Friderich

den fierde til Adelstand ophøiet A: 1708 D 3 Januari og efterat

hand levet i Denne Verden 42 Aar 5 Maaneder 4 dag Sl. i

Herren Herren hendede paa sin Gaard Store Vosborg

Den 18 Martii Ao 1711.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren Helvig Pedersdatter Leth skal ha blitt gift med Hans Godfredsen

vet ikke når.

De fikk 2 døtre som jeg vet om. Marthe Hansdatter Leth født 1702 og dpt i Oslo, gift 1720 som kone 2 til Fogd Christian Juell. De fikk 15 barn.

Datteren Cathrine Hansdatter vet jeg ikke noe om, borsett fra at hun har signert skiftepapirene 

til foreldrene.

 

Har ikke funnet foreldrene døde, men jeg lurer på om dette kan være Hans Godfredsens begravelse.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7231&idx_id=7231&uid=ny&idx_side=-226

Den 4 mai 1717 står det Hans Bodfredsen -Kan presten ha skrevet B istedenfor G.

 

Fant denne i 1725 i Vår frelsers kirke- kan det stå Helvig Leth

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7231&idx_id=7231&uid=ny&idx_side=-250

Begravet 4 april 1725

 

http://arkivverket.no/URN:sk_read/25398/169/?size=full&mode=0

Skiftet etter Helvig salig Hans Godfredsen

Skiftet er undertegnet 13 april 1731 og 16 mai 1731.

 

Da er begge foreldrene døde.

 

Kan skifte foregå så mange år etter en person avlider - hvis ikke så er begge de personene

jeg funnet ikke Hans Godfredsen og Helvig Leth.

 

Kanskje noen vet hva som er det riktige dødsårene for disse 2 personene.

Har søkt i KB for 1730-1731 i Vår frelsers kirke i Oslo- oppunder skifteåret-ikke funnet disse 2 personer begravet.

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet, eller rettere sagt delingsforretningen mellom Niels Lauritzen Soelgaard og Else Svendsdatters arvinger startet 16.des.1737 http://arkivverket.no/URN:sk_read/25400/24/

Der nevnes 4 barn, hvorav Sven døde uten arvinger (Peder, Sven, Lars/Lauritz og Else Cathrine).  Svend døde i Bergen. (Niels og Else fikk 11 barn).

 

Svend Nielssøn Soelgaard ble gift i Nykirken 4.okt.1724 med Asseline Larsdatter Svaland. De fikk barna

Else Christine Svendsdatter Soelgaard døpt 26.aug.1725 i Nykirken og

Niels Svendsen Soelgaard døpt 18.jun.1730 i Nykirken.

Barna er døde før skiftet iflg. attest fra Bergen dat. 22.aug.1735

 

Svend Nielssøn Soelgaard ble begr. 29.mar.1731 i Nykirken

 

Asseline ble gift på nytt 31.jan.1736 i Nykirken med matros Albert Olsen. 

Asseline ble begr. 18.feb.1741 i Nykirken

Albert Olsen begr. 7.apr.1774, 70 år gml. i Bergen

 

Jeg ser i skiftet at Lars var forpakter på Jægersborg slott og død før/i 1735 med arvinger. Hustruen, Mad. Kirstine Marie nevnes. I teksten midt på side 2 i skiftet nevnes også andre personer i fortsettelsen av Jægersborg, men jeg klarer ikke å tyde hvem disse er og hvilken relasjon de har til Lars eller hustruen.  Trenger hjelp!

 

Jægersborg slott https://da.wikipedia.org/wiki/J%C3%A6gersborg_Slot

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Mer Hagemeister.....

Jeg prøver å finne opphavet til søsknene Peder og Kirsten Hagemeister, døbt i Chra hhv 6 aug 1691 og 29 november 1693.

Etter det jeg kan se av KB, er farens navn Anders (ikke Andreas), Hagemeister,  morens navn er derimot Berite Leth/Læth.

Kirsten H blir gift med oberstløytnant Holger Christian Vind, som ved sin død var sjef for 2. smålenske regiment i Vestfold og bodde på Tei(g)e på Nøtterø.
Peder H døde uten livsarvinger. Det skiftes etter ham i Larvik, jfr. Skifteregister for Larvik, skifteprotokoll 8 1736-1742 side 368b.

Ekteskapet til Kirsten H med Holger Christian Vind går fram av dette skiftet.

Anita og Leif, dere nevner bl.a.: 

Birgithe Pedersdatter Leth døpt 24.des.1669, begr. 7.okt.1755 i Oslo domkirke, gift 23.nov.1682 samme sted med kjøpmann Andreas Hagemeister c1655 -1711.

Kan det være disse to som er opphav til "mine" to Kirsten og Peder? Jeg har prøvd å finne skifte etter en av de, men uten hell så langt.

(Antar at riktig årstall for død Birgitte er 1725 og ikke 1755.

 

Med vennlig hilsen

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktige personer du har funnet. Birgitte og Andreas kan skrives på utallige måter.

Anders og Andreas brukes om hverandre og Birgitte skrives ofte som Berthe og Beret bl.a. 

 

Han Andreas var vel av yrke Gartner derav Hagemester, hans patronym er nok noe annet, hva vet jeg ikke.

Birgitte Pedersdatter Leth døde i 1725 og begravet 7 oktober i Vår frelsers kirke i Oslo.

https://media.digitalarkivet.no/view/7231/253

Se venstre side

Du tar feil når du skriver at barnet født 1693 het Kirsten hun het Maren.

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at dette er fødselen til Anders Jørgen Hagemester.

 

Anders (Andreas) Jørgen Hagemester er døpt Anders og døpt 1 april 1655 i Vår frelsers kirke i Oslo

av foreldre Johan Hagemester og Kirsten Andersdatter Karre.

https://media.digitalarkivet.no/view/653/106

 

Da Anders Hagemester og Birgitte Pedersdatter gifter seg i 1682 og barn finnes kun i 1691 og 1693 i Vår frelsers kirke i Oslo

så er sannsynligheten for at flere barn eksisterer og døpt et annet sted, mulig Aker.

De hadde mest sannsynlig et barn med navn Kirsten som da er oppkalt etter sin farmor. Burde da være den første datteren.

Antakelig også en sønn med navn Johan i tilleg til Peder og Maren som er oppkalt etter morfar og mormor.

 

Sønnen Peder som var gift med Sophie Christensdatter Holst ble senere etter hans død gift med Prest? Hans Grønbech

Hennes død på Røyken 57 år gammel og begravet 20 februar 1750.

https://media.digitalarkivet.no/view/8420/156

Nederst på høyre side, står også at hun var gift med Hagemester.

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wenche, mange takk for respons og ny informasjon om Hagemeister.

Jeg ser nå av skiftet etter Peder i Larvik i 1742 at det nevnes en enke Sophie Christensdatter Holst, og at hun ved utlodningen tilkommer halvparten av overskuddet i boet på 7-2-9, mens de to døtrene etter Kirsten som der død - Frederica og Birgitte Vind - deler på den andre halvparten.

Om jeg leser skiftet riktig, nevnes det ikke andre søsken av Peder enn Kirsten.  Du leser antakelig dette bedre enn det jeg gjør, så om du har mulighet til å gjennomgå skiftet, vil jeg være takknemlig.

 

Jeg har antatt at det var Kirsten som ble døpt i 1693. Dersom det fantes skifte etter Anders Hagemester og Birgitte Pedersdatter ville vel barna, inkludert Kirsten fremgå. Jeg har prøvd å finne skifte etter en av de, men uten hell så langt. Men opphavet til Kirsten Hagemeister begynner allikevel nå "å falle på plass".

Takk nok en gang.

 

Terje

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Fra Viborg Landstings Dombog C ved Bjarne Nørgaard Pedersen kan jeg supplere vor kundskab om NIELS CHRISTENSEN SOELGAARD, både i hans tid i Holstebro og senere i Norge:

NIELS CHRISTENSEN SOELGAARD (begr. 28/7 1661 i Christiania Domkirke).[1] - Havde 1649 boet i Holstebro, men ses i 1656 at være flyttet til Christiania i Norge, hvor han blev Borgmester, Kæmner, Savbrugsejer og Handelsmand. – 28/9 1642: ** var skikket velb Erik Qvitzow til Tanderup hans visse bud Anders Pedersen, foged der sst, med en opsættelse her af landstinget i dag måned, lydende ham da efter andre opsættelser at have stævnet Anders Sørensen, borgmester i Holstebro, Albret Reinicke, Peder Stærk og Christoffer Christensen, rådmænd sst, for en dom de på Holstebro rådstue 22/2 sidst forleden mellem ham og Niels Christensen Solgård i Holstebro dømt og afsagt har, anlangende en summa pending, Niels Solgård Erik Qvitzow skyldig er, hvori de ganske har Niels Solgård kvit dømt, formedelst nogen regnskab imellem Erik Qvitzow, Niels Solgård og hans far Christen Solgård skulle imellem være, hvilke dog ikke kan opløbe den fulde summa, Niels Solgård Erik Qvitzow efter udgivne brev skyldig er, men har eragtet hvis regnskab, som Christen Solgård hans søn til vilje har i rette lagt, som ikke vedkommer hans søns udgivne håndskrift: så og efterdi der tvistes om, hvor meget Niels Solgård skal på hans håndskrift være skyldig, og borgmester og råd i deres dom intet deri har underskedet, så han kunne vide for sig at rette, da finder vi samme borgmester og råds dom som udømt var, og sagen igen til rådhuset at komme, parternes dokumenter at fremlægges, og derefter endelig at dømme og underskedes, som det sig bør.  (Viborg Landstings Dombog C, 207). – 16/1 1656: ** var skikket Niels Christensen Solgård, borger og indvåner i Christiania i Norge, hans fuldmægtig Oluf Jepsen, borgmester i Lemvig, med en opsættelse her af landstinget 7/11 sidst forleden, lydende ham da efter en anden opsættelses indhold at have stævnet Iver Knudsen, barnfødt i sønder Vinkel i Heldum sogn i Ulfborg herred, for en summa penge, nemlig 250 rigsdaler med sin forfalden rente og omkostning, hvorefter Christen Mikkelsen ved Lønborg kirke på Skodborg herreds ting 23/7 næst forleden har tildømt Iver Knudsen samme summa penge med sin rente inden 15 dage at betale, eller og udlæg i hans jordegods derfor i Vinkel, formener Niels Solgård, at han bør at have nam og udlæg ved fogden med to eller fire dannemænd. dernæst fremlagde efterskrevne brev så lydende, kendes jeg mig Iver Knudsen 1653 at have bebrevet Niels Solgård, borger og indvåner i Christiania her i Norge, halvfemte tønder hartkorn årlig landgilde i den gård Vinkel, i Jylland liggende, som mig efter mine salig forældre arveligen tilfalden for en summa pending, som Niels Solgård mig i min store nød og trang forstrakt har, og min eneste levende bror Christoffer Knudsen, teologie studiosus, mig kort forleden har tilskrevet, ej i nogen tid for sin person at have lyst til bemeldte mit bort forpantede jordegodses genløsning, ej heller til dis ejendoms køb, såvel som muligens Christen Lauritsen, som vores salig døde søster Mette Knudsdatter i hendes levende live til nytte havde og nu igen skal være befriet, ---- på deres fælles sammen avlede børns vegne ikke mægtig er bemeldte jordegods at indfrelse til købs, underskrevet Christiania 21/4 1654 Iver Knudsen egen hånd: da efterdi for os fremlægges Iver Knudsens forseglede og underskrevne skadesløs brev og forskrivning på 250 rigsdaler, til Niels Solgård udgivet, hvorpå dom til hjemting ganget er, eftersom Iver Knudsen derom bekender sig at være Niels Solgårds fuld tilstand til samme gælds fordring og krav til herredsting og landsting eller til hvad stævnemål behøves, så sætfogden Christen Mikkelsen fordi har tilfundet Iver Knudsen at betale Niels Solgård samme summa penge med sin forfaldne rente skadesløs, sagen og her til landsting i lige måde har været indstævnet, og over seks uger til i dag optaget, så imod recessen ikke længere kan gøres ophold, da ved vi efter slig lejlighed ikke andet derom at sige, end Iver Knudsen jo bør at betale Niels Solgård samme summa penge med sin rente og interesse, og fordi tilfinder Poul Jepsen i Pilgård og Peder Havskov i Resen, som borgmester Oluf Jepsen nævnt har, med forderligste lejlighed og inden i dag seks uger dem med herredsfogden at gøre Niels Solgårds fuldmægtig udlæg i Iver Knudsens jordegods, så han bekommer fuld udlæg for sin gæld, og det efter recessen som de vil ansvare og være bekendt (Dombog C. 37-40).


[1] Alf Collett i ”Personalhistorisk Tidsskrift” 2. R. IV (1889): ”Gaarde Mandtal udi Christiania” (Takseret 14. 15. og 16/8 1661), s. 179, 181 og 199. – ”Vesterlandets Konge – Christen de Linde. En vestjysk matador og hans slægt”, s. 210. – N. Hjorth i ”Norsk Slektshistorisk Tidsskrift XXVII (1979-80): ”Slekten Hagemanns avstamning fra Magister Christen Nielsen Bundtz i Christiania”, s. 13-39. – J. Aldal: ”Holstebros Historie”, s. 161 og 181. - https://forum.arkivverket.no/topic/198981-niels-og-lauritz-christensen-soelgaard-deres-opprinnelse/page/2/ -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.