Gå til innhold
Arkivverket

Christina Pedersdatter Njøs (Leikanger)


Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

Christina reiste til Amerika og bodde først i nærheten av Adams i Minnesota, ho vart gift med Nils Olaj Olson (f. 1878 på Hevrøy i daværende Sund sogn. Nå Austevoll). Dei flytta til Tulsa i Oklahoma i 1918. Eg har det meste om deira etterkomarar, men eg treng info om Christina si slekt i Norge. Så vidt jeg vet så var Cristina en av 17 søsken. Jeg har fått info om at en av søskene hennes var gift Fossheim. Er det noen som kan hjelpe meg med mer info?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er henne. Jeg har hatt spørsmål om familien før, men fant den ikke igjen. Det jeg er mest opptatt av nå er å få oversikt over slekten i Norge.

For en del år siden hadde jeg besøk av noen av Christina sine barnebarn fra USA, men de kjente ikke til hvor bestemoren kom fra og hvilke slektninger de hadde i Norge. I dag møtte jeg på en person som kunne være i samme slekten, derfor vil jeg ha oversikt over søskene til Christina og deres etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er nokon som kjenner til etterkomarar av søskena hennes som lever i dag, kan info sendast til:

 

austevollslekt@gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I innlegg 2 er det vist til en tidligere debatt vedk dette og der er det oppgitt navn på søsken til Christina. Så vidt jeg kjenner til skal en av dem eller etterkommerne til en av dem ha etternavnet Fossheim, men hvor de har navner fra vet jeg ikke. Det er flere kjente personer i denne familien så vidt jeg vet, men jeg har ikke fått bekreftet hvordan dette henger i hop.

 

Jeg legger inn linken på nytt

 

 

http://forum.arkivve...age#entry950773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve å sette opp en bedre oversikt:

 

Peder Nilsen Hove, Øvrebø i Hafslo 1857-1942 g.1.g.m. Unni Tomasdatter Njøs 1853-1889

 

Barn:

 

1) Kristine 1875-75

 

2) Nils 1876 utv.

 

3) Tomas 1876

 

4) Kristine 1880 utv. 1899 g.m. Nils Olaj Olson (Hevrøy) 1878 utv. Bosatt i Tulsa i Oklahoma fra 1918 (5 barn)

 

5) Lars 1883 utv. 1899

 

6) Dorthea utv. 1901

 

7) Endre 1887

 

8) Unni 1889 g.m. Hilmar Martinius T. Stensland, Bergen

 

Peder Nilsen g.2.g.m. Anna Halvorsdatter Kvåle, Luster 1867-1930

 

Barn:

 

9) Synneva 1891 ug (Oslo)

 

10) Johanne Louise 1895-95

 

11) Johanne Louise 1895 utv. 1911

 

12) Ingvald 1897 g 1926 m Bjørg Fernanda R. Sunde - Høyanger

 

13) Anna 1899 gift på Øslandet muligens i Solør eller Våler?

 

14) Peder 1901 g.m. Rebekka Pauline Larsen - Høyanger

 

15) Haldis 1903 g.1922 m Andreas Berntsen Drage, Saltdalen (busett på Njøs)

 

16) Marta 1905 gift på Østlandet

 

17) Gudrun 1909 g. 1927 m. Johan Andreas Andersen - Høyanger (bodde trolig i Sogndal)

 

Denne familien bodde på Njøs i Leikanger i Sogn og Fjordane. Jeg har foreløbig ikke vert innom ft for 1900 og 1910

 

Dersom det er noen som kan gi meg mer info om t.d. hvilket etternavn de brukte ville det hjelpe meg en del og om noen kjenner til noen av etterkommerne som evn lever i dag (min epostadresse er oppgitt lengee oppe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kontakontakta bygda bok forfattaren for Luster, Lars E. Øyane ?

For du har jo Øvrebø i Hafslo og Kvåle i Luster.

 

Du skal ikkje sjå bort i frå at svaret ligg i ei av dei mange bøkene han har skreve.

 

Som du ser er han aktiv her på DA. Ved å kontakta han, kan du få vita kva bok du skal sjå på + sidetalet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.