Gå til innhold
Arkivverket

Døde foreldre til konfirmanter


Alf Kristian Andreassen
 Del

Recommended Posts

Når en eller begge foreldere var døde under selve konfirmasjonshandlingen, ble da disse navnene oppført som om de fortsatt var i live? Kanskje med en egen kommentar?

 

Noen som vet hva som var skikk og bruk generelt før i tiden ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at prestene kopierte dåpsinnførselen ved konfirmasjonen og at foreldrene ikke nødvendigvis levde på konfirmasjonstidspunktet.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det var vanlig å føre inn foreldrenes navn med merknad om at de var døde, se eksempel under for nr 45.

 

 

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060724020022.jpg

 

Om dette var "vanleg" vert vel eit statistisk spørsmål, som vert vanskeleg å finne eit svar på. Svaret er lite interessant fordi ein framleis ikkje veit om det eine tilfellet du ser etter høyrer til det "vanlege" eller til "unnatak".

Det finst utan tvil døme på at det er sett til ein merknad om at den eine eller begge var døde.

Det finst også døme på at det ikkje er nokon slik merknad, sjølv om den eine eller begge var døde.

 

Dersom det står at nokon er død, må du kunne rekne med at det er slik.

Men i motsett fall, om det ikkje står, kan du ikkje slutte noko som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. nr. 45 Det står ikke noe om at noe av foreldrene var døde. Det kan se ut som om det står død under morens navn, men det står dtr. som er fortsettelsen på morens etternavn Mikkels/dtr. Jeg går ut fra at det er årsaken til misforståelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. nr. 45 Det står ikke noe om at noe av foreldrene var døde. Det kan se ut som om det står død under morens navn, men det står dtr. som er fortsettelsen på morens etternavn Mikkels/dtr. Jeg går ut fra at det er årsaken til misforståelsen.

Jeg synes også det står dtr.

 

Men ser også av denne basen at damen døde i 1879.Hvis Mette fra før hadde funnet dødsfallet til moren kunne det jo også bidra til at Mette trodde at det sto død da datteren ble konfirmert.

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=gr04141871&gardpostnr=697&personpostnr=752&merk=752#ovre

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en eller begge foreldere var døde under selve konfirmasjonshandlingen, ble da disse navnene oppført som om de fortsatt var i live? Kanskje med en egen kommentar?

 

Noen som vet hva som var skikk og bruk generelt før i tiden ?

Kirkebokinnføring i forbindelse med fødsel/dåp, følger dette barnet også ved konfirmasjon og ekteskap. Dette gjelder uansett om mor/far (eller begge) dør før konfirmasjon/ekteskap, eller mor/far gifter seg igjen. Vanligvis ble det tegnet et kors ved død(e) foreldres navn, men jeg har også sett det er blitt skrevet 'død'.

 

Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.