Gå til innhold
Arkivverket

Noen som har erfaring med de nye Brøttumsbøkene ?


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Hei , jeg er nå ferdig med slektsbøkene til min mor's foreldre og deres opphavslinjer , og er nå i startgropa for å skrive om mine fars foreldres opphavslinjer . Anetavlene til disse er ferdige og lista er lagt høyt også denne gang .

 

Mine opphavslinjer på min fars side ( Sveen og Lykkja / Løkken ) består i hovedsak av bønder og en ca. 50 / 50 blanding av selveiere og husmannsfolk . Alle disse hundrevis av folkene bodde og virket på garder og husmannsplasser i Brøttums området i Hedmark . Uten unntak er de alle tilhørende i Brøttumsområdet , kun et lite sidesprang til Løten og Balberg på Lillehammer .

 

Siden jeg nå har opphavslinjene ferdig utarbeidet ( så langt jeg har klart å komme )  på 3 av linjene bakover , den 4 linja som gjelder min bestefar's far husmann  ( min oldefar ) Even Børresen fra Brøttum så har det stoppet opp imidlertidig ved hans far og " løsaktige " mor , men dette skal jeg opprette en egen tråd for .

 

Det saken gjelder er : Det jeg er på jakt etter i disse bøkene er gardshistoriene / historikken som er en viktig del av slektshistorien min . Jeg forsøker også å finne en del søsken av mine stamforeldre og hvor det ble av dem , så langt det lar seg gjøre .

 

Det  jeg lurer på om disse nye Brøttumsbøkene er følgende : Er disse pålitelige ?

 

Noe surrer rundt i hodet mitt om at det var en diskusjon om at disse inneholdt mye feil og mangler , men er det noen som kan bekrefte eller avkrefte dette ?

 

Og er det noen som kjenner noen Brøttums eksperter , og som eventuelt kan formidle kontakt mellom disse og undertegnede ?

 

 

http://www.brottumhistorielag.no/boker/

 

http://www.brottumhistorielag.no/boker/​

 

PÅ forhånd tusen takk for hjelp

 

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

De fleste bygdebøker er vel skrevet av "amatører", men det forringer ikke kvaliteten. Snarere tvert i mot, fordi de som har skrevet bygdebøker er mennesker som er lokalkjente, ofte har lokale slekter i flere generasjoner, er mer en snittet interessert i "bygda si", er litt oppi årene og det er heller ikke så uvanlig at dette er journalister, forskere etc. som er velutdannet innen research, fotografering, skribenter etc. Mange av dem er pensjonister som har tid til det tidkrevende arbeidet. Så all ære!

Når det gjelder bygdebøkene fra Brøttum så er de et meget godt stykke arbeide. De er selvsagt bygd på den gamle Brøttumsboka, men med mye mer informasjon som har blitt sporet opp siden den ble skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar Anne , jeg lånte de nye bøkene med hjem fra bibliotek , og bevares ja det er litt av en flott jobb som ligger bak disse . Det endte med at jeg kjøpte BB av Niels Moen og kartboken i den nye serien . Kartboken er et must for meg til å bli geografisk kjent på Brøttum og se hvor gardene ligger / lå .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.