Gå til innhold
Arkivverket

Alarm i arkivet


Rune Nedrud
 Del

Recommended Posts

Om framtiden for Statsarkivet i Hamar i Hamar Arbeiderlad i dag: http://www.h-a.no/debatt/bor-statsarkivet-i-hamar-legges-ned

 

Virker som de to herrene har kjørt copy+repeat og sendt ut samme tekst til alle regionaviser i landet.

Akkurat samme leserinnlegg stod i Adressa i dag også, men da med tittel «Bør Statsarkivet i Trondheim nedlegges?» (se vedlagt skjermdump)

 

Om dette skjer er det jo forsåvidt inne i en trend hvor alt skal effektiviseres og være lønnsomt, innovativt og ha umiddelbar målbar effekt på den moderne verden. Det vil være veldig synd. Uansett håper jeg at de ikke fortsetter trenden med korte høringsfrister, sånn at det er mulig å få en skikkelig utredning før noen bare bestemmer noe. Utfordringen er vel at «noen» gjerne allerede har bestemt seg. (Ja, jeg er litt pessimistisk når det kommer til slike ting.)

post-287-0-98413300-1447152268_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)

 

Nei, "slektsforsker-Norge" skal ikke "legge seg flate og bare gi opp", men vi må holde hodet kaldt og hjertet varmt, holde oss til fakta og være saklige og etterrettelige. Først da vil "slektsforsker-Norge" kunne ha et håp om å bli tatt alvorlig.

 

 

Tore,

 

Her har du igrunn bare avsagt et halvt 4H-løfte (kaldt hode og varmt hjerte). Jeg synes du godt du kan fullføre med flinke hender og god helse. Dette kan vi nemlig trenge om vi er nødt til å bygge opp det som antydes revet ned i form av mulig nedbygging av tilbud over det ganske land.

 

Da temaet første gang kom opp i september, mente jeg på lik linje med deg at vi måtte få flere opplysninger på bordet før vi kunne forholde til det mulige forskningsmessig "skrekk"-scenario som ble omtalt. Idet flere opplysninger er komme til, herunder også artikler i Morgenbladet og nå nyss i Hamar Arbeideblad, så synes det som at omorganiseringsprosessen allerede har kommet svært langt uten at endel interessegrupper er skikkelig informert.

 

Skal man så sitte å vente på at alle viktige beslutninger er tatt/vedtatt eller bør man gjøre anskrik? Jeg tror at det uansett er viktig for slektsforskermiljøene å forene krefter, idet man vil kunne stå sterkere som pressgruppe. Om man er mange nok eller betydningsfulle nok, er kanskje en annen sak. Om man ikke mobiliserer så vil i alle fall ingenting skje. Kanskje er det da ikke så ille at noen setter ting litt på spissen? Hvordan skal man ellers bli hørt?

 

Her borte jeg holder til heter det seg at " the squeaky wheel gets the grease", På den annen side bør det minnes om at det jo også er særdeles viktig hvordan offentlig e-post blir lagret for ettertiden, noe ikke minst amerikansk valgkamp vitner om. For norske forhold kan det uansett kanskje være på tide å knirke litt ekstra høyt, så arkivverket finner frem den rette og ikke den siste olje.

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om framtiden for Statsarkivet i Hamar i Hamar Arbeiderlad i dag: http://www.h-a.no/debatt/bor-statsarkivet-i-hamar-legges-ned

 

Jeg takker for ditt innlegg Lars O.

 

Jeg henger med paa begrepet "Fjernledelse" (gjennom teknologi), men da mellom den overste leder (sentralt plassert) og de regionale ledere.

 

Hva jeg leser er at det ikke skal vaere noen regional ledelse, samt geografisk spredning av de ansatte..

 "Fjernledelse" fra sentalt hold til ansatte, er dog nytt for meg. Utovelsen virker meget krevende, samt at mye regional kompetanse forsvinner. Det blir spennende aa folge med videre, og haaper det blir lagt mer utfyllende informasjon.

Dette for aa kunne danne seg en oppfatning, om det nye Statsarivet. Etterlyser informasjon her.

 

Det var meget trist lesning av de tidligere Riksarivarer, samtlige Statsarkiveri hele landet (med unntak av Oslo) skal nedlegges.

Jeg samtykker I hva som blir sitert-les de Regionale omraader I med eierforhold, tilknytning og kompetanse.

 

Et lite hjertesukk til slutt. Riksarkivet/ og Statsarkivene er ingen vanlig bedrift/organisasjon, en saerstilling I saa maate for nasjonen Norge og de forskjellige

Regioner I landet (dette er vaar felles historie og vaart felleseie).

Naa er det paa hoy tid aa komme med informasjon, fra sentralt hold (inkludert Riksarkivaren).

Denne saken nedleggelsene av de regionale Statsarkivene, regner jeg med maa besluttes av Stortinget (som en Statlig Institusjon).

Dette paa bakgrunn av arkivloven.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Endret av Ole Petter Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som de to herrene har kjørt copy+repeat og sendt ut samme tekst til alle regionaviser i landet.

Akkurat samme leserinnlegg stod i Adressa i dag også, men da med tittel «Bør Statsarkivet i Trondheim nedlegges?» (se vedlagt skjermdump)

 

Om dette skjer er det jo forsåvidt inne i en trend hvor alt skal effektiviseres og være lønnsomt, innovativt og ha umiddelbar målbar effekt på den moderne verden. Det vil være veldig synd. Uansett håper jeg at de ikke fortsetter trenden med korte høringsfrister, sånn at det er mulig å få en skikkelig utredning før noen bare bestemmer noe. Utfordringen er vel at «noen» gjerne allerede har bestemt seg. (Ja, jeg er litt pessimistisk når det kommer til slike ting.)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Arkivverkets forside står det følgende:         http://www.arkivverket.no/arkivverket

.
Arkivverket utvikler organisasjonen 05.11.2015

Arkivverket planlegger intern omstrukturering for å kunne levere bedre tjenester nå og i fremtiden. Tjenestetilbudet skal fortsatt være det samme til alle våre brukere og samarbeidspartnere, men målet med omstruktureringen er å jobbe mer effektivt og utvikle etaten faglig og organisatorisk. Les mer...

.

Det står ikke noe mer, men det er kanskje å håpe at publikum får et bredere innblikk i hva som planlegges?

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som de to herrene har kjørt copy+repeat og sendt ut samme tekst til alle regionaviser i landet.

Akkurat samme leserinnlegg stod i Adressa i dag også, men da med tittel «Bør Statsarkivet i Trondheim nedlegges?» (se vedlagt skjermdump)

 

Om dette skjer er det jo forsåvidt inne i en trend hvor alt skal effektiviseres og være lønnsomt, innovativt og ha umiddelbar målbar effekt på den moderne verden. Det vil være veldig synd. Uansett håper jeg at de ikke fortsetter trenden med korte høringsfrister, sånn at det er mulig å få en skikkelig utredning før noen bare bestemmer noe. Utfordringen er vel at «noen» gjerne allerede har bestemt seg. (Ja, jeg er litt pessimistisk når det kommer til slike ting.)

Hei Judith

 

Mitt innlegg, kom tydeligvis ikke med.

 

Jeg er ogsaa noe pessimistisk, da beslutningen allerede er foretatt (dog ikke implementer, og burde vaere fremlagt for Stortinget).

 

Kulturdepartementet burde vel vaere informert om dette.

 

Litt galgen-humor til slutt.

Hvorfor ikke overfore det hele til Trondheim (under forutsetning av at Statsarkivene blir nedlagt), vaar gamle Kongelige og aandelige Hovedstad, stort forskningsmiljo med mye mer.

Da kunne vaar nye Riksarkivar med stab, foretatt "Fjernledelse" fra Trondheim.

 

Med vennlig hilsen

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare meg som mener dette, jeg legger en lenke til dagens artikkel i Hamar Arbeiderblad som to tidligere Riksarkivarer har skrevet: Bør Statsarkivet på Hamar legges ned?

De mener begge at tiden er inne for at folk engasjerer seg, nettopp slik jeg har forsøkt å få til med denne debatten.

 

Nå har debatten her ikke utviklet seg slik som jeg kanskje hadde håpet, men blitt til en diskusjon mellom et fåtall personer.

 

Det føles viktig at alle gode krefter nå spiller på lag, også de lokale historie- og slektshistorielagene bør på banen før det er for sent for statsarkivene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-162-0-75023800-1447161144_thumb.png

 

".... is widely attributed to T. Bert (Thomas Bertram) Lance, the Director of the Office of Management and Budget in Jimmy Carter's 1977 administration. He was quoted in the newsletter of the US Chamber of Commerce, Nation's Business, May 1977:

Bert Lance believes he can save Uncle Sam billions if he can get the government to adopt a simple motto: "
If it ain't broke, don't fix it.
" He explains:
"That's the trouble with government: Fixing things that aren't broken and not fixing things that are broken."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Arkivverkets forside ligger også siste utgave av Arkivmagasinet. I forordet sier redaktøren at dette er det siste nummeret av magasinet slik vi kjenner det og redaksjonen takker for seg. http://www.arkivverket.no/arkivverket/Arkivverket/Om-oss/Aktuelt/Nyhetsarkiv/Ny-utgaave-av-Arkivmagasinet3

 

Det er skremmende at prosessen i Arkivverket er såpass lukket og den har kommet langt. Jeg håper at alle foreningene vil påvirke i positiv retning.

Endret av Vigdis Skaar Nygaard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste akkurat nå at riksarkivaren skal utgi et tids- årsskrift med navnet Arkivmagasinet, men med et annet innhold enn det har hatt til nå... Finner det ikke igjen..

.

Redigert:

(Her fant jeg det.)  http://www.arkivverket.no/arkivverket/Arkivverket/Om-oss/Aktuelt/Nyhetsarkiv/Ny-utgaave-av-Arkivmagasinet3

.

"Arkivfaget har store utfordringar. Vi ser nærare på privatarkivfeltet og reflekterer over kva som er arkivas viktigaste funksjon. Saman med artikkelen om den norske løve, eit “Symbol for Nationens Kraft”, set desse innlegga punktum for eit Arkivmagasin med fleire nummer i året. Riksarkivaren vil frå og med 2016 gi ut eit årsskrift med same namn, men med andre typar artiklar. "

 

.

Her er pressemeldingen fra Kulturdepartementet 7. oktober om Arkivverket: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/styrking-av-arkivverket/id2457256/

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare meg som mener dette, jeg legger en lenke til dagens artikkel i Hamar Arbeiderblad som to tidligere Riksarkivarer har skrevet: Bør Statsarkivet på Hamar legges ned?

De mener begge at tiden er inne for at folk engasjerer seg, nettopp slik jeg har forsøkt å få til med denne debatten.

 

Nå har debatten her ikke utviklet seg slik som jeg kanskje hadde håpet, men blitt til en diskusjon mellom et fåtall personer.

 

Det føles viktig at alle gode krefter nå spiller på lag, også de lokale historie- og slektshistorielagene bør på banen før det er for sent for statsarkivene.

Og for meg virker det som et par av debattantene er mer opptatt av å irettesette en annen debattant enn selve saken.

Men nå står det svart på hvitt i mange av landets aviser i dag at statsarkivene skal legges ned, så da håper jeg at vi kan komme inn på det riktige sporet igjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for meg virker det som et par av debattantene er mer opptatt av å irettesette en annen debattant enn selve saken.

Men nå står det svart på hvitt i mange av landets aviser i dag at statsarkivene skal legges ned, så da håper jeg at vi kan komme inn på det riktige sporet igjen.

For å kunne debattere saken, bør det være tillatt å fremme ønsket om en saklig tone. Din kommentar over er langt fra konstruktiv.

 

Nei, det står ikke svart på hvitt at statsarkivene skal legges ned. Det er kommet en rekke påstander om dette, men foreløbig synes saken å være nokså tåkelagt uten tilstrekkelig informasjon fra autoriativt hold. 

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#39

Jeg tror ikke de tidligere riksarkivarene ville gått ut med denne artikkelen hvis de ikke har pålitelig informasjon.

 

Det kan godt være, men det lille som er kommet frem hittil er utilstrekkelig til å føre en ordentlig debatt uten at mer informasjon kommer på bordet.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kunne debattere saken, bør det være tillatt å fremme ønsket om en saklig tone. Din kommentar over er langt fra konstruktiv.

 

Nei, det står ikke svart på hvitt at statsarkivene skal legges ned. Det er kommet en rekke påstander om dette, men foreløbig synes saken å være nokså tåkelagt uten tilstrekkelig informasjon fra autoriativt hold. 

 

DTH

 

Da synes jeg du skulle lese Adresseavisen i Trondheim i dag. Der står det svart på hvitt. Les #27

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnlaget for handling er i alle fall til stede. Alle interesseorganisasjoner må gå sammen om et møte med Riksarkivaren for å komme med i prosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kunne debattere saken, bør det være tillatt å fremme ønsket om en saklig tone. Din kommentar over er langt fra konstruktiv.

 

Nei, det står ikke svart på hvitt at statsarkivene skal legges ned. Det er kommet en rekke påstander om dette, men foreløbig synes saken å være nokså tåkelagt uten tilstrekkelig informasjon fra autoriativt hold. 

 

DTH

 

Nettopp tåkeleggingen er noe av det skumleste med denne saken. Det føles viktig å få fakta på bordet, og når to tidligere riksarkivarer går ut i avisene og mener som de mener, ja så er det tydelig at ledelsen i Arkivverket har noe på gang som de ikke har så veldig lyst til å dele før det er for sent.

 

Derfor må alle gode krefter på banen for å forsøke å få fakta fram. Og det var også grunnen til at jeg innledet nokså rett på sak, for å få folk på banen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da synes jeg du skulle lese Adresseavisen i Trondheim i dag. Der står det svart på hvitt. Les #27

Hvor er forslaget fra riksarkivaren? Det påstås at hun har foreslått en (nokså drastisk) omorgansiering, og det kan godt være at det er slik, men uten mer fakta på bordet er det ikke annet enn en påstand. 

 

Kan vi starte med å innhente mer informasjon først? Få alle dokumentene på bordet?

 

Foreløbig er det påstått:

* omorganisering 

* betaling for digitale tjenester

* fortsatt adgang til primærkildene

 

Det første er vanskelig å diskutere uten å vite nøyaktig hva omorganiseringen går ut på og hvilke konsekvenser det får for arkivverket og for brukerne. Det andre kan forsvares såfremt man fortsatt har mulighet til å besøke arkivvene og lese originaldokumentene. Men som sagt: Jeg vil ha mer fakta på bordet. Foreløbig er det mer støy enn substans.

Nettopp tåkeleggingen er noe av det skumleste med denne saken. Det føles viktig å få fakta på bordet, og når to tidligere riksarkivarer går ut i avisene og mener som de mener, ja så er det tydelig at ledelsen i Arkivverket har noe på gang som de ikke har så veldig lyst til å dele før det er for sent.

 

Derfor må alle gode krefter på banen for å forsøke å få fakta fram. Og det var også grunnen til at jeg innledet nokså rett på sak, for å få folk på banen.

Vi er nok ikke så veldig uenig her, vi må få flere fakta på bordet. (En liten kommentar om saklighet bør du vel kunne leve med ...). Tar du pennen fatt og skriver til riksarkivaren?

 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Da temaet første gang kom opp i september, mente jeg på lik linje med deg at vi måtte få flere opplysninger på bordet før vi kunne forholde til det mulige forskningsmessig "skrekk"-scenario som ble omtalt. Idet flere opplysninger er komme til, herunder også artikler i Morgenbladet og nå nyss i Hamar Arbeideblad, så synes det som at omorganiseringsprosessen allerede har kommet svært langt uten at endel interessegrupper er skikkelig informert.

 

Skal man så sitte å vente på at alle viktige beslutninger er tatt/vedtatt eller bør man gjøre anskrik? Jeg tror at det uansett er viktig for slektsforskermiljøene å forene krefter, idet man vil kunne stå sterkere som pressgruppe. Om man er mange nok eller betydningsfulle nok, er kanskje en annen sak. Om man ikke mobiliserer så vil i alle fall ingenting skje. Kanskje er det da ikke så ille at noen setter ting litt på spissen? Hvordan skal man ellers bli hørt?

 

 

 

 

Det er ikke bare meg som mener dette, jeg legger en lenke til dagens artikkel i Hamar Arbeiderblad som to tidligere Riksarkivarer har skrevet: Bør Statsarkivet på Hamar legges ned?

De mener begge at tiden er inne for at folk engasjerer seg, nettopp slik jeg har forsøkt å få til med denne debatten.

 

Nå har debatten her ikke utviklet seg slik som jeg kanskje hadde håpet, men blitt til en diskusjon mellom et fåtall personer.

 

Det føles viktig at alle gode krefter nå spiller på lag, også de lokale historie- og slektshistorielagene bør på banen før det er for sent for statsarkivene.

 

 

Jeg vil presisere at denne tråden opprinnelig handlet om brukerbetaling i Arkivverket. Det er dette temaet og den manglende dokumentasjonen av et slikt forslag jeg kommenterte i mine to innlegg igår.

Idag ble trådens tema brått endret til Arkivverkets organisering og og en forestående omorganisering av statsarkivene, noe som først ble tatt opp i denne tråden: Går det mot slutten på Statsarkiva våre?

 

Nå som dengang synes jeg det er vanskelig å mene noesomhelst, både om brukerbetaling og omorganisering - vi vet jo ikke hva forslagene går ut på! Jeg har trålet Arkivverkets og Kulturdepartementets nettsider, men ikke funnet noe mer konkret enn det som allerede er kommet frem her - og det er jo fint lite. Så er jeg enig med Vigdis Skaar Nygaard: Når to tidligere riksarkivarer går til det drastiske skritt å skrive avisinnlegg for å advare mot tiltak som deres etterfølger tydeligvis planlegger å iverksette, ja, så må noen vite noe. Noen må ha snakket sammen, og det er selvfølgelig lettere for to tidligere riksarkivarer å gå ut offentlig med dette enn det er for ansatte i Arkivverket som jo må være lojale mot ledelsen - i det minste utad.

 

Hvorledes kan vi få mer informasjon på bordet?

Hvem tar et initiativ overfor Riksarkivaren?

Hvilke "gode krefter" er det Nedrud sikter til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vi er nok ikke så veldig uenig her, vi må få flere fakta på bordet. (En liten kommentar om saklighet bør du vel kunne leve med ...). Tar du pennen fatt og skriver til riksarkivaren?

 

DTH

 

Norsk Slektshistorisk Forening og HIFO skal møtes til uken og vi har foreløpig fått Norsk Heraldisk Forening med oss. Møtet vil helt klart konkludere med en skriftlig henvendelse til Riksarkiveren, med sterk anmodning om et møte og en oppklaring. Foreløpig har DIS-Norge sagt de ønsker å avvente til høringsrunden, som visstnok ventes før jul, med å uttale seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.