Gå til innhold
Arkivverket

Alarm i arkivet


Rune Nedrud
 Del

Recommended Posts

Når det derimot gjelder annet materiale som er skannet, men ikke indeksert, vet jeg at det finnes lange køer fremdeles. Norsk Slektshistorisk Forening gjorde blant annet en stor jobb med å hjelpe til med digitalisering av tusenvis av sider med avskrifter av innlånte diplomer så langt tilbake som i 2010-12. Det ligger også ting på nett som ikke er indeksert, men som kan finnes ved å tenke seg (forsøke) "neste" webadresse etter slutten av de kildene som er lagt ut. Jeg ønsker ikke her å gi noen eksempler på disse, men jeg har selv funnet en god del slike tilfeller.

 

Vi får håpe Arkivverket etterhvert blir villige til å ta i bruk frivillige hender til å indeksere det som allerede er skannet, slik at vi som brukere kan benytte det. NSF kommer til å tilby hjelp til slikt arbeid i brukermøtene vi skal ha framover.

 

Som ansvarlig for tilgjengeliggjøring av skanna arkivmateriale, kan jeg kommentere dette.

 

Ved siste statusgjennomgang pr. 30/9 hadde vi ca. 2,7 millioner bilder som var indeksert, men ikke publisert. Dette omfatter det du kaller "ting på nett som ikke er indeksert" (bildene er altså indeksert). I tillegg har vi et tosifret antall millioner bilder som ikke er indeksert.

 

Bakgrunnen for disse restansene er sammensatte. Når et tosifret antall millioner bilder ikke er indeksert, skyldes det i vesentlig grad at vi har sørget for å skanne hele mikrofilmsamlinga mens vi hadde kompetanse (to av tre medarbeidere på mikrofilmskanning er nå pensjonert), vel vitende om at vi ikke ville ha ressurser til indeksering på kort sikt. Noen millioner bilder er også skanna i forbindelse med oppdrag, uten at publisering av bildene planlegges publisert med det første (mye er taushetsbelagt og er kun ment for saksbehandling). Likevel er det mye av det uindekserte materialet som vi kunne tenke oss å få indeksert og publisert raskt.

 

Når det gjelder bildene som er indeksert, men ikke publisert, gjenstår mye etterarbeid på indekseringsjobben som er gjort. Det gjelder ren kvalitetssikring og korrekturlesing, men også sammenskjøting av bildesekvenser, innplassering av supplerende skanning av oppslag som har blitt hoppet over i første skanningsrunde, og sortering av bilder/oppslag som er skanna i feil rekkefølge. Mye av dette er tidkrevende databasearbeid, og vi har rett og slett ikke hatt ressursene til det. Videre må vi kunne si at mye av arbeidet genereres av utilstrekkelig programvare.

 

Kan vi så ikke publisere bildene og ta kvalitetssikringa siden? Nei, på grunn av systemet med permanente lenker, må alle bilder være på plass og ligge i riktig rekkefølge før vi publiserer. Heldigvis vil de nye visningsprogramvarene som er under innføring, gjøre oss mindre sårbare på dette området.

 

Vi som er tett på restansene, er opptatt av å prioritere ny programvare - både visningsprogramvare, indekseringsprogramvare og administrasjonsprogramvare - framfor publisering. Så lenge vi må jobbe med eksisterende programvare, fortsetter vi å generere unødvendig mye etterarbeid på indekseringa. Først når tilpasset programvare er på plass, kan vi for alvor rette våre begrensede ressurser mot publiseringsrestansene og arbeide med dem fra den ene enden, uten at de vokser i den andre enden.

 

Vi håper å kunne benytte oss av publikum til indeksering framover, men inntil videre er indekseringsprogramvaren kun tilgjengelig innenfor Arkivverkets brannmur. Når vi ikke kan ta imot tilbud fra frivillige, handler det altså ikke om Arkivverkets (u)villighet, men om hvilke praktiske muligheter som (ikke) finnes.

 

PS: For kirkebøker, tinglysingsmateriale, skiftemateriale og rettergangsmateriale er det ingen publiseringsrestanser, fordi indekserte bilder automatisk publiseres innen ei uke etter indeksering. Men dette er heller ikke helt heldig, ettersom vi da er sjanseløse på å rette eventuelle feil før publisering, og før de permanente lenkene blir etablert. Som kjent har vi etter ti år ennå ikke vært i stand til å supplere de skanna kirkebøkene med bilder av oppslag som mangler på mikrofilmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for god redegjørelse, Kristian.

 

Dette må bare kunne bety én ting, og det er at NSF i sine møter med Arkivverket må argumentere for mer bemanning og ressurser på dine områder. Vi er selvsagt glade for alt som har kommet inn i køen også, og ligger for tur til å bli tilgjengelige. Men som brukere av materialet er vi best tjent med at det er publisert :)

 

Det er selvsagt forståelig at dere er opptatt av programvaren som vil gi nye muligheter til å ta innpå. Slik skal det nok være med de ressursene du beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

En takk til Anette og Kristian for redegjørelser som forteller litt om hva som skjer rent praktisk oppe hos dere, det gir oss ivertfall et lite innblikk i metoder, problemer og evt. løsninger, det er info som vi brukere som oftest er helt ukjent med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Etter å ha deltatt i i RAs møte med mange berørte foreninger så er det ikke bare jeg som er en smule forvirret. Mye er "tåke" ennå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Dagens pressemelding fra Kulturdepartementet:

 

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/arkivverket-blir-styrkt-og-vidareutvikla/id2477544/

 

Det skal ha vært et møte i Stortinget i dag hvor saken ble berørt, antar det var et møte mellom medlemmer av Familie- og kulturkomiteen og berørte parter, men finner ikke noe konkret om det. Riksarkivaren var ikke representert. Innstillingen til Dokument 8:16 S (2015-2016) skal foreligge 15. mars 2016.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ære være riksantikvaren og modernisering som ellers i samfunnet.  Da blir vi gjerne kvitt noen av  nett- trollene og det er verdt noen kroner....

 

Mvh

Ivar moe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ære være riksantikvaren og modernisering som ellers i samfunnet.  Da blir vi gjerne kvitt noen av  nett- trollene og det er verdt noen kroner....

 

Mvh

Ivar moe

 

Ikke riksantikvaren (driver med vern bygninger), men riksarkivaren.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
 

21.04.2016: Omorganiseringen av Arkivverket gjenopptas

 

 

Da er det bra at våre foreninger har regelmessige møter med Arkivverket i form av et "Brukerråd" slik at vi kan komme med innspill og råd i denne prosessen:

 

 

 

 

Organisasjonene ba om, og fikk aksept for at vi skal få bidra i prosessene. Vi vil både kunne gi råd om digitalisering og om andre saker som måtte angå oss. Frekvens for slike møter skal vi bli enige om, men NSF ønsker i alle fall at slike møter skal avholdes minst hver tredje måned i 2016 slik at vi kan gi gode råd til Arkivverket i omstillingsperioden. Arkivverket stilte seg meget positive til et slikt samarbeid, og ønsket et brukerråd som dette velkommen.

 

 

 

 

Les også denne artikkelen i Aftenposten om ett av problemet som Riksarkivet står overfor: 15 kilometer med dokumenter på vent.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

I forumdelen for Statsarkivet i Bergen takker Yngve Nedrebø for seg her i Digitalarkivets fora - lenke.

 

Han skriver at Fra nå av blir "Statsarkivet i Bergen" et busstopp i Årstadveien, og navnet på en fredet bygning. Det blir også navnet på tilholdsstedet for deler av noen seksjoner i Arkivverket.

 

 

Arkivverket har fått ny organisasjonsstruktur fra og med idag, 1.november, les her: Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg håper dere har fått med dere dette. Nå søker Riksarkivaren om å redusere eksisterende bygningsmasse ved at magasiner flyttes, eventuelt digitaliseres og destrueres slik at det blir behov for mindre areal! Hennes plan har vært klar lenge: Statsarkivenes funksjon skal opphøre. Det var dette vi advarte mot noen av oss i denne debatten. Nå er det fare for at den kulturelle arven av kirkebøker, pantebøker og skifteprotokoller blir destruert etter digitaliseringen. Hvordan skal vi da få sjekket med originalen? 

 

I Arkivverkets budsjettforslag for 2018 "vert det føreslått å frigjere midlar ved å redusere eksisterande bygningsmasse, sitat: "Dersom materiale frå et magasin flyttes, eventuelt digitaliseres og destrueres, vil det være behov for langt mindre areal". Kjersti Toppe sier "Eit statsarkiv utan arkivmagasin og tilhøyrande arkivmateriale, kan ikkje kallast eit statsarkiv. Det er ikkje behov for publikumsareal eller tilsette dersom arkivmateriale og magasin blir borte." (Min utheving) Og Kjersti Toppe har følgende spørsmål til Regjeringen 

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=68305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når partiet Høyre er med i regjering så blir resultatet alltid at ting blir ødelagt, og at andre må rydde opp etterpå. Fikk det med meg alt når jeg var rundt 10 år at det partiet er det aller verste her i landet. Ingen må stemme på slike dårlige parti ved høstens valg. Vet ikke om AP er noe bedre, men stem på parti som vil ta vare på kulturminner, og ting i arkivene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som om en digital kopi noen gang kan erstatte originalen på noe vis… det har da aldri heller vært meningen med digitaliseringsprosjektene. Dette forslaget kan aldri ha vært skrevet av noen med arkivkompetanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Partipolitikk vil jeg ikke diskutere her. Men Arkivverket har nå en ledelse i øverste og nestøverste ledd som mangler historie- eller arkivfaglig kompetanse, og det viser de svært godt, dessverre. Jeg håper at de blir stoppet i å rasere kulturarven. Kjersti Toppe er en stortingspolitiker som har fulgt opp omorganiseringen av Arkivverket hele tiden. Spesielt er statsarkivene utsatt. Vi får trykke på flere politikere slik at de våkner!

 

Etter den nye omorganiseringen av statsarkivene svarte kulturministeren 21.12.2016 slik på et spørsmål fra Kjersti Toppe https://www.stortinget.no/globalassets/pdf/dokumentserien/2016-2017/dok15-201617-0417-vedlegg.pdf Her ser vi at statsarkivene allerede langt på vei har opphørt i gavnet med de nye nasjonale oppgavene og hvor den stedlige statsarkivaren leder ansatte som jobber andre steder i landet. 

 

Først ga Riksarkivaren statsarkivarene nye nasjonale oppgaver, så har hun lansert selvbetjeningsprinsippet for brukerne og nå vil hun destruere arkivene. Det ser mørkt ut! Og det må reageres nå!

Endret av Vigdis Skaar Nygaard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Vigdis Skaar Nygaard skrev:

Nå er det fare for at den kulturelle arven av kirkebøker, pantebøker og skifteprotokoller blir destruert etter digitaliseringen.

 

 

Hvor har du dette fra? Hvor står det at originale kirkebøker, pantebøker og skifteprotokoller skal bli destruert?

 

Det er fint at du kommer tilbake i denne tråden med innspill og nyheter fra et Arkivverk i omstilling, men slike påstander må dokumenteres før vi skal bruke tid og krefter på å bekymre oss over dem.

 

Det finnes titusenvis av hyllemeter med protokoller og pakkesaker i magasinene i Riksarkivet og i de forskjellige statsarkivene. Store deler av dette arkivmaterialet utgjøres av dokumenter som ingen noensinne vil etterspørre, f.eks. korrespondanse og brevkopier fra statsforvaltningen. Nå er det selvfølgelig vanskelig å vite hva fremtidens forskere vil ha interesse av, men sålenge det finnes digitale kopier av materialet, vil det jo fremdeles være tilgjengelig. Så er det da også på den måten statsforvaltningen og departementene arkiverer idag - de makulerer eventuelle papirdokumenter etter en stund og lagrer alt digitalt.

 

Jeg tror vi kan være ganske trygge på at kirkebøker, pantebøker, skifteprotokoller og annet arkivmateriale som vi slektsgranskere benytter og som du kaller "kulturell arv", ligger trygt i sine arkivmagasiner - de opptar da også bare en brøkdel av alle hyllemeterne i arkivmagasinene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger ikke å si hvor jeg har det fra og vil heller bruke tiden min på stortingspolitikerne enn å diskutere her. Riksarkivaren har hittil vist stor vilje til å utradere statsarkivene innenfra. Arkivloven er ikke forandret ennå, men hun er i ferd med å fjerne eksistensen for statsarkivene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Vigdis Skaar Nygaard skrev:

Jeg trenger ikke å si hvor jeg har det fra og vil heller bruke tiden min på stortingspolitikerne enn å diskutere her.

 

 

Nå var det faktisk du som igår la inn et innlegg om dette her i dette forumet, og da virker det jo litt merkelig at du under ett døgn senere hverken vil dokumentere påstandene dine eller diskutere dem her. Det er synd, for det er viktige ting du tar opp, og de fortjener derfor en litt mer seriøs og saklig tilnærming enn det du legger for dagen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.