Gå til innhold
Arkivverket

Elias Andersen Klinkenberg. Hvor kom han fra?


Olav Aasmundrud
 Del

Recommended Posts

Elias Andersen ble gift 30.12.1833 i Stavanger med Karen Rasmusdatter. Elias var 29 år og sønn til Rasmus Andersen.

Ved ft.  i  1865 i Stavanger er Karen enke etter seilmaker Elias Andersen Klinkenberg. Hennes barn bruker også etternavnet Klinkenberg. Gårdsnavnet Klinkenberg finnes  på Jevnaker i Oppland og i Østre Moland i Aust-Agder.

Ved ft. i 1801 i Østre Moland finnes en Rasmus Andersen 42 år og gift for. 2.  gang med Ingebor Thorsdatter. De bor på Barboe og antagelig er Klinkenberg en "plass" under denne gården.

Jeg har imidlertid ikke funnet Elias under døpte  i kb. for Østre Moland eller Stavanger. og vet ikke hvor jeg nå skal lete. Har noen noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være nummer 3 fra bunnen på venstre side. Elias med far Anders Foss Vatne?

 

Døpt 25. desember 1802

 

 

 

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Høyland, Ministerialbok nr. A 4 (1784-1803), Kronologisk liste 1803, side 321.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15796&idx_id=15796&uid=ny&idx_side=-151
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070619660552.jpg

 

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058354000628

Endret av Sven Hjortland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at Elias hustru, Karen, ble dp. 25.11.1808 i Stavanger og var datter til Rasmus Rasmussen  og Joren Larsdatter. Rasmus var innflyttet skreddersvenn fra Bergen. I så fall kom ikke Klinkenberg-navnet fra ham. Jeg tror heller ikke at Elias ble født så tidlig som i 1792 da hans alder ved vielsen i 1833 er angitt til 29 år. Så hvor kommer Klinkenberg-navnet i fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elias og Karen hadde i et hvert fall barna Joran Hellene (f. 13.09.1834), Anders (f. 12.11.1837), Elen Severine (f.04.02.1847) og Karen (f. 12.07.1848)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klinkenberg er en gateadresse i Stavanger (er 'midt i by'n' i dag), og tilbake til 1800-tallet så kan det nok ha vært et bydelsnavn. Søker du i folketellingen 1801 på gårdsnavn/adresse, så finner du Klinkenberg. Domkirken er rette kirkesogn.

 

Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er høyst sannsynlig at Elias var sønn til Anders Rasmusen og Ellen Thorsdatter på Fos Vatne i Høyland (Takk skal du ha Sven (2)) og at han ble født på Høyland i 1803. Ved ft. i 1801 på Høyland  var riktignok Anders 45 og Ellen 46 og hun må i så fall ha fått Elias i godt voksen alder, men jeg antar at det var fullt mulig. Klinkenberg-navnet stammer høyst sannsynlig fra Stavanger (Takk Grete (6))

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Hei! har du fått tilfredsstillende svar på hvem Elias Andersen var?

Har du mer info om ham eller etterkommere?

 

jeg skriver en bok om Klinkenberg i Stavanger - det er derfor jeg spør 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.