Gå til innhold
Arkivverket

Kan ikke lese navnet på gården.


Peder Stenslie
 Del

Recommended Posts

Lenken:  http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9270&idx_id=9270&uid=ny&idx_side=-29

 

Med hjelp av en transkribert kirkebok har jeg lært at det står her:

1696

27/Martz døbt Guner (?) b.n. Marit.  Faddere:  Ingbiør Bergum, Mari og Sigri Lunche, Niels og Biørn Lunche.

 

Kan noen hjelpe med lese navnet på gården? 

Jeg har også lagt ved et bilde.

 

 

post-6358-0-10531300-1446963471_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!  Jeg ser det nå.  Jeg er ikke kjent med det navnet på Øyer.  Jeg er kjent med Stubberud, men ikke Stubehusling.

 

Når jeg blar videre i kirkeboka, finner jeg blandt de døde: "1702, 19/2 Gunnar Stuprus (?) b. Ane 2 aae."  Det må være samme stedet.

 

Lenken:  http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9270&idx_id=9270&uid=ny&idx_side=-39

 

Når jeg leter bakover til Anes fødsel, finner jeg "Gunner Bøesengets barn Ane."

 

Jeg vet ikke hvilket sted dette er.  Jeg skal fortsette å lete.

post-6358-0-45440800-1447019244_thumb.png

Endret av Peder Stenslie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!  Jeg ser det nå.  Jeg er ikke kjent med det navnet på Øyer.  Jeg er kjent med Stubberud, men ikke Stubehusling.

 

Når jeg blar videre i kirkeboka, finner jeg blandt de døde: "1702, 19/2 Gunnar Stuprus (?) b. Ane 2 aae."  Det må være samme stedet.

 

Lenken:  http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9270&idx_id=9270&uid=ny&idx_side=-39

 

Når jeg leter bakover til Anes fødsel, finner jeg "Gunner Bøesengets barn Ane."

 

Jeg vet ikke hvilket sted dette er.  Jeg skal fortsette å lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan iallefall se det.  "Guner Stubehusliens b[arn] n. Marit."  Men de som har transkriberte Øyer kirkebøkene lot være et spørsmålstegn for etternavnet.  Har du tvil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser det som Stubekiøbings.

 

Om du blar frem til fol. 58 og ser på listen over døde den 17. januar så finnes det der innført en 8-åring som navngis som Amund Gundersøn Stubkiøbing.

 

Navnet får meg til å tenke på Stubbekøbing på Falster i Danmark, og at det kan være stedet som denne Gunder opprinnelig kom fra, og her brukt som slekts- eller tilnavn. Når det er sagt så har jeg ikke sjekket om det kan finnes lokalnavn i Øyer som korresponderer med Stubekiøbing eller Stubhuslien, noe som kan være en idè all den tid det forekom at husmannsplasser ble oppkalt etter utenlandske by- og stedsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bra gjort å finne Amund Gundersøn.  Mange takk.  Det kan godt tenkes at det står stubekøbing i det første tilfellet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.