Gå til innhold
Arkivverket

Lepraarkivets pasientfortegnelse


Tarald Stein
 Del

Recommended Posts

Jeg fant min tipptipptippoldemor i lepraarkivet. Men jeg jeg klarer ikke å lese feltet for sykehistorie m.m. Det dreier seg om den nederste pasienten, nr.1161, Guri Johannesdatter Enerstrand fra Lindås.

http://da2.uib.no/webbok/pleiest1_pasient1865/bilete/vc9_160.jpg

Hovedproblemet er at jeg ikke klarer å tyde noe av det som står på høyre side, i feltet for sykehistorie, livsvilkår og årsaker m.m.. Her har jeg beskjært, forstørret opp innførselen, gjort det mørkere og økt kontrasten:

lepraarkivet-enerstrand-guri-johannesdat

Jeg forstår meg heller ikke på det nederste, som jeg tyder som "0 børn friske". Såvidt jeg har klart å telle opp fikk hun minst 10 barn tilsammen og jeg har ikke funnet noen av dem i lepraarkivet. Det etterfølgende handler om hennes nevø som legges inn på stiftelsen på neste side.

 

Jeg sliter også med å tyde fødested og merknad i kirkeboka når hun begraves: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7033&idx_id=7033&uid=ny&idx_side=-222

 

Jeg vil sette stor pris på hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra kirkeboka:

I rubrikkene "Fødested" og "Bopæl" står det bare:
Pleiestiftelsen for Spedalske i Bergen.

Merknaden:
Komm. af Pleiestiftelsens Bestyrelse i Skrivelse af 19/9 78.

Det vedlagte bilde blir for smått å lese (for meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra kirkeboka:

 

I rubrikkene "Fødested" og "Bopæl" står det bare:

Pleiestiftelsen for Spedalske i Bergen.

 

Merknaden:

Komm. af Pleiestiftelsens Bestyrelse i Skrivelse af 19/9 78.

 

Det vedlagte bilde blir for smått å lese (for meg).

 

Tusen takk! Ja, det var fælt så smått og utydelig skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte å tyde litt av teksten her, men det blir dessverre endel tomrom. Kanskje noen andre kan fylle ut og korrigere.

 

 

Anæsthesi i hånden og fødderne, hænderne akofiske med krogede fingre, men de ....... bare efter langvarig......., har ogsaa i mange år havt sterke smærter i hænderne der lidt efter lidt er blevne stive, ubevegelige og akofiske. De har ...... gentagne udbrud af flekker på hånden og ......, men intet annet sted på kroppen, og .........ømfintlig og har svunnet efter nogle ugers beståen. Affektionen synes nærmest herefter, at når ........ der i de sidste 3 - 4 år har plaget hende.

 

(Har googlet akofisk, men fikk ingen treff.)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt utfylling:

Anæsthesi i hænder og fødderne, hænderne akofiske med krogede fingre, men de se nærmest ud som efter langvarig rheumatisme; har ogsaa i mange år havt sterke smærter i hænderne der lidt efter lidt er blevne stive, ubevegelige og akofiske. Der har været gentagne udbrud af flekker på hænder og fingre, men intet annet sted på kroppen, og disse flækker have været ømfindtlige og have svundet efter nogle ugers beståen. Affektionen synes nærmest herefter, at være kronisk, .... der i de sidste 3 - 4 år har plaget hende.

 

Fremdeles mangler noen ord på slutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.