Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å Lese Skifteprotokoll


Trine-Marie Vikholt
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har ikke drevet med slektsforskning så lenge, og jeg har store problemer med å lese skifteprotokollene.

 

Nedenfor er en link til skiftet etter Christopher Sigfridsen - på høyre side. Jeg vet hvem han er gift med og navnene på de to barna hans, men jeg lurte på om noen klarte å se om det er noen andre familiemedlemmer nevnt? Jeg lurer spesielt på hvem foreldrene hans er.

 

http://arkivverket.no/URN:sk_read/25362/229/

 

Jeg har også skiftet etter Christophers bror, Peder Sigfridsen - nederst på høyre side. Der kan jeg også navnet på kona og barna hans, men jeg klarer fortsatt ikke å se om noen annen familie er nevnt.

 

http://arkivverket.no/URN:sk_read/25363/23/

 

 

 

Tusen takk for all hjelp!

 

Mvh,

Trine-Marie Vikholt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var ikke det letteste å lese...

I det første skiftet er nevnt de umyndige barns fasters mann Hans Ellevsen boende på gården Lensberg i Sembs Sogn, så der har du ihvertfall en søster til avdøde Christopher Sigfridson. ( Jeg sjekket bygdeboka på nett...det er vel hun som kalles Margrete Sifrinsdatter og døde i 1806). Det er også en Brønild Jacobsen Brataas på Fosnes Ejet i Arndahls Annex tilstede, og han mener jeg har tittel svoger i listen over bortskyldig gjeld. Men om han er svoger til enken eller avdøde, vet jeg ikke.

 

Det er også nevnt i skiftet at det i boet er innestående noe arv ( 8 Rd totalt) til Nilia, Johanna og Anthonette Thorsdøtre etter deres faster Idde Johannesdatter Emmerød i Sembs Sogn. ( jeg har ikke sjekket bygdeboka der.)

 

 

I det andre skiftet er nevnt at enkens laugverge er hennes bror Anders Pedersen Waldberg. Det er nevnt gjeld til " Hans Ellefsen Lensberg i Semb, Hans Christensen Fresti i Semb, Ole Tolvsen Stangebye paa Nøtterland, Iver Arvson Ramsøen i Schee Sogn, Henrich Scheeland i Anneboe Sogn, Taral Haanadahlen? i Anneboe Sogn, Christopher Dammen i Arendahls Sogn, og Sr. Anders Stoltenberg i Tønsberg" . Den første er jo mannen til søsteren, men vet ikke om det er slektskap til noen av de andre kreditorene.

 

Jeg finner ikke noe nevnt om foreldrene til disse brødrene. Det er nevnt et skjøte utstedt av Mathias Nielsen til Christopher Sigfridson, og det er vel på gårdsbruket Dahler, vil jeg tro(?). Så da er ikke dette noe han har arvet.

 

Mvh

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Er nok rette personer som nevnes her. Av skiftet fremkommer Hans Ellefsen som var gift med Kristoffers søster Margrethe Sigfredsdatter. Brynnil Jacobsen var gm. søsteren Anne Sigfredsdatter.

 

Jeg kan opplyse at Kristian Hunskaar har behandlet dette skiftet samt Sigfred-slekten i Gjallarhorn nr. 56 (siste utgiftte nummer). Slekten er også behandlet i Gjallarhorn nr. 27 av Torbjørn Steen-Karlsen.

 

I disse artiklene nevnes både Kristoffers søsken og slekt bakover.

 

Oversikt over innholdet i Gjallarhorn finner du her: http://www.gjallarhorn-blad.com/

 

Mvh

Egil Theie

(Redaktør Gjallarhorn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan opplyse at Kristian Hunskaar har behandlet dette skiftet samt Sigfred-slekten i Gjallarhorn nr. 56 (siste utgiftte nummer). Slekten er også behandlet i Gjallarhorn nr. 27 av Torbjørn Steen-Karlsen.

 

I disse artiklene nevnes både Kristoffers søsken og slekt bakover.

 

Oversikt over innholdet i Gjallarhorn finner du her: http://www.gjallarhorn-blad.com/

 

Mine notater fra skifteprotokollene:

 

fol. 227a-228a / 19. juni 1764

 

Avdøde Mand Christopher Sigfridsen, Dahler udi Arndahls Annex.

 

Mellom:

  • Enken Maren Thorsdatter, og deres felles barn:
  • Christopher Christophersen, 6 uker.
  • Else Christophersdatter, 4 år.

 

Barnas fastermenn, Hans Ellevsen på Leensberg i Sembs Sogn og Bronild Jacobsen på Brataas paa Fossnes Eyet i Arendahls Annex var til stede. Moren verget for barna, men med tilsyn av barnas fastermenn.

 

Løsøret var verdt 78-3-16 og sersjant Hans Prebensen Wogn på Fossnes skyldte 12 rd. Dertil et skjøte utstedt av Mathias Nielsen til avdøde på ½ bpd smør med anpart bygsel for 144 rd, nå taksert til 200 rd. – Enken arvet 5 1/10 mrk smør for 85 rd, sønnen arvet 3 2/5 mrk smør og datteren 1 7/10 mrk smør.

 

Oberstløytnant Duus hadde 30 rd til gode på en pantobligasjon, noe han ble utlagt 1 4/5 mrk smør for. Nilia, Johanna og Anthonette Thorsdøttres arv etter fasteren Jdde Johannesdatter Emmerød i Sembs sogn, 8 rd, sto i boet.

 

Brutto: 290-3-16

Netto: 220-0-0

 

 

fol. 22a-22b / 19. mai 1778

 

Avdøde Mand Peder Sigfriedsøn, Pladsen Walberg under Fossnees i Arendahls Sogn.

 

Mellom:

  • Enken Karen Pedersdatter.
  • Sønnen Tolli Pedersøn, 17 år.
  • Peder Pedersøn, 15 år.
  • Hans Pedersøn, 3 år, de tre sønnene hjemme hos enken, deres mor.
  • Datteren Kirsten Pedersdatter, gift med Hans Christensøn, bor på Friste i Sembs Sogn.
  • Pernille Pedersdatter, 22 år, tjener hos Christopher Christophersøn Fossnæs.
  • Marthe Pedersdatter, 19 år, tjener hos Lars Wogen på Fossnæs.
  • Maren Pedersdatter, 14 år.
  • Marie Pedersdatter, 7 år.
  • Anne Pedersdatter, 6 år, de tre siste barna hjemme hos moren.

 

Som enkens bror og lagverge nevnes broren Anders Pedersøn Waldberg.

 

Brutto: 16-2-0

Netto: 7-2-0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen! Jeg er helt imponert over hvor mye dere klarer å lese. Jeg må visst øve meg på å lese skifter! Vet dere forresten hva laugverge betyr? Det er en tittel jeg ikke har hørt før.

 

Egil Theie, tusen takk for den informasjonen! Vet du tilfeldigvis om det er mulig å få tak i en elektronisk version av bladet? Jeg har ikke noe imot å betale, men siden jeg bor i USA, hadde det vært lettere å kunne få det på en mail :)

Endret av Trine-Marie Vikholt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere forresten hva laugverge betyr? Det er en tittel jeg ikke har hørt før.

 

En lagverge er en verge påbudt etter loven (lov = lag). Enkers verge kalles oftest lagverge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.