Gå til innhold
Arkivverket

Syndenfjeldske Regiment Fredrichshald +/- 1801


Johnny Skaug
 Del

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter min tippoldefar Knud Larsen. Ifølge folketellingen for 1801 bodde han da i Porsnesgade i Fredrichshald og var "hoboist ved syndenfjeldske regiment"

http://digitalarkivet.arkivverket.no/nn-no/ft/person/pf01058190003754

http://www.frhald.no/Bygninger/pilestredet_10.htm)

 

Jeg søker hans fødested og fødsels-/dåpsdato. Han skal ha vært 32 år ved folketellingen.

 

Etter en henvendelse til Riksarkivet med spørsmålet om arkivet finnes og om dette inneholder disse opplysningen, får jeg opplyst følgene:

"Du er hjertelig velkommen til å bruke arkivene etter Sønnafjelske infanteriregiment på lesesalen her, vi har bare ikke kapasitet til å gjøre undersøkelser for deg. ... Arkivet er for regimentet og dets kompanier. De kan flytte på seg geografisk. Alle som besøker oss får veiledning i skranken."

 

Er det noen som har erfaring med å lete i dette arkivet? Jeg vil helst unngå en "bomtur" til Oslo og Sognsvann

 

mvh Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på jakt etter min tippoldefar Knud Larsen. Ifølge folketellingen for 1801 bodde han da i Porsnesgade i Fredrichshald og var "hoboist ved syndenfjeldske regiment"

http://digitalarkivet.arkivverket.no/nn-no/ft/person/pf01058190003754

http://www.frhald.no/Bygninger/pilestredet_10.htm)

 

Jeg søker hans fødested og fødsels-/dåpsdato. Han skal ha vært 32 år ved folketellingen.

 

Etter en henvendelse til Riksarkivet med spørsmålet om arkivet finnes og om dette inneholder disse opplysningen, får jeg opplyst følgene:

"Du er hjertelig velkommen til å bruke arkivene etter Sønnafjelske infanteriregiment på lesesalen her, vi har bare ikke kapasitet til å gjøre undersøkelser for deg. ... Arkivet er for regimentet og dets kompanier. De kan flytte på seg geografisk. Alle som besøker oss får veiledning i skranken."

 

Er det noen som har erfaring med å lete i dette arkivet? Jeg vil helst unngå en "bomtur" til Oslo og Sognsvann

 

mvh Johnny

 

Ingen kan nok garantere deg en vellykket tur, men ingen tur......ingen resultat

 

Det er mange faktorer som spiller inn når du skal lete i arkivene.

  1. At du er sikker på at opplysningene i FT 1801 er riktige
  2. At du har rekvirert riktig materiale via Arkivportalen
  3. At det aktuelle materialet i virkeligheten finnes eller er borte
  4. At du har god tid, er tålmodig og at du kan lese dårlig og gammel skrift
  5. At du ikke har for store forventninger til resultatet av letingen.

     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kopi av innrulleringsprotokollen for Sønnafjeldske gevorbne infanteriregiment.

Her finner jeg under 3die Musqueter compagnie hr Oberst Lnt. von Holst

1797 April 1st. Knud Larsen fød i Aamodt præstegield i Østerdahlen paa gaarden Dieset og frille barn 20 3/4 år (litt usikker på 2-tallet) Innrullert for 8 års tjeneste. Det henviser videre til attest 257. 

Tror kanskje ikke disse attestene eksisterer lenger.

Dette er den eneste Knud Larsen jeg finner i protokollen for årene 1791-1801, men aldersmessig så ser det ut til at han ikke passer med din. Jeg tror du burde finne ut litt mer om hvilket kompani etc. han var i. Det er ikke bevart ruller for alle kompaniene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ingen kan nok garantere deg en vellykket tur, men ingen tur......ingen resultat

 

Det er mange faktorer som spiller inn når du skal lete i arkivene.

  1. At du er sikker på at opplysningene i FT 1801 er riktige
  2. At du har rekvirert riktig materiale via Arkivportalen
  3. At det aktuelle materialet i virkeligheten finnes eller er borte
  4. At du har god tid, er tålmodig og at du kan lese dårlig og gammel skrift
  5. At du ikke har for store forventninger til resultatet av letingen.

     

 

 

Takker for at du tar deg tid til å gjennomgå min forespørsel i forumet.

 

Mitt håp var altså at noen i forumet hadde erfaring med søk i arkivene for Syndenfjeldske Regiment

 

mvh Johnny

 

Jeg har kopi av innrulleringsprotokollen for Sønnafjeldske gevorbne infanteriregiment.

Her finner jeg under 3die Musqueter compagnie hr Oberst Lnt. von Holst

1797 April 1st. Knud Larsen fød i Aamodt præstegield i Østerdahlen paa gaarden Dieset og frille barn 20 3/4 år (litt usikker på 2-tallet) Innrullert for 8 års tjeneste. Det henviser videre til attest 257. 

Tror kanskje ikke disse attestene eksisterer lenger.

Dette er den eneste Knud Larsen jeg finner i protokollen for årene 1791-1801, men aldersmessig så ser det ut til at han ikke passer med din. Jeg tror du burde finne ut litt mer om hvilket kompani etc. han var i. Det er ikke bevart ruller for alle kompaniene.

 

Hjertelig takk for tilbakemelding

mvh Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en del mannskapsruller, men ingen fra Søndelfjeldske

 

Men for at du skal få et inntrykk av hvordan disse rullene ser ut kan du se denne som er Ungst mannskaps-rulle i Oplandskae Infanteriregiment fra Fron i 1789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kopi av innrulleringsprotokollen for Sønnafjeldske gevorbne infanteriregiment.

Her finner jeg under 3die Musqueter compagnie hr Oberst Lnt. von Holst

1797 April 1st. Knud Larsen fød i Aamodt præstegield i Østerdahlen paa gaarden Dieset og frille barn 20 3/4 år (litt usikker på 2-tallet) Innrullert for 8 års tjeneste. Det henviser videre til attest 257. 

Tror kanskje ikke disse attestene eksisterer lenger.

Dette er den eneste Knud Larsen jeg finner i protokollen for årene 1791-1801, men aldersmessig så ser det ut til at han ikke passer med din. Jeg tror du burde finne ut litt mer om hvilket kompani etc. han var i. Det er ikke bevart ruller for alle kompaniene.

 

Har du mulighet til å maile skannet kopi som viser de referert opplysningen om Knut Larsen?

mvh Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Mæhlum.

 

Kan du være vennlig å se om du kan finne i den kopien du har av von Holst brigade Søndenfjeldske inf reg, følgende korporal ?

 

Korporal Amund Thrane.

 

Født 1776 falt 1808.

Takk

Hilsen

 

Helge Warberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ikke finne han under 3die Musqueter compagnie som var Holst.

Men du tenker kanskje på "Brigaden Holst". Denne bestod av langt flere kompanier/regimenter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, denne innrulleringsprotokollen Erlend nevner er interessant - den er ikke avfotografert og lagt ut ennå?

 

Jeg leter selv etter en trippel-tipp Peder Olsen, som var "piber" her, nevnt med familie i ft for Fredrikshald 1801. Hvor han kom fra hadde vært interessant.

 

Lenke ft http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058190001050

 

mvh Ole Henrik


 

Endret av Ole Henrik Ystehede
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bare send meg en melding med e-postadresse så skal jeg sende deg siden. 

 

Jeg forsøkte å sende deg en personlig melding med mailadressen min? Fikk du ikke denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei, denne innrulleringsprotokollen Erlend nevner er interessant - den er ikke avfotografert og lagt ut ennå?

 

Jeg leter selv etter en trippel-tipp Peder Olsen, som var "piber" her, nevnt med familie i ft for Fredrikshald 1801. Hvor han kom fra hadde vært interessant.

 

Lenke ft http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058190001050

 

mvh Ole Henrik

 

Noen som kan passe:

2 Musketer kompani (major Gaarder) 

Innrullert 26 okt 1800. Peder Olsen født husmannsønn under gården Holene i Idd. 26 år gl.Innrullert som gemen på 8 år etter attest nr.

7 Musketer kompani (major von Rømling)

Innrullert 29 nov 1793. Peder Olsen født hms under gården Blacheberg i Sigdal. 20 år gl. Innrullert som gemen på 8 år. 

7 Musketer kompani (major von Rømling)

Innrullert 23 mars 1793. Peder Olsen født under gården Guneng i Aremark. 20 år gl. Innrullert som gemen på 8 år.

8 Musketer kompani (kaptein von Juul)

Innrullert 29 mai 1793. Peder Olsen født under gården Hosbier i Wang sogn. 19 år gl. Innrullert som gemen på 8 år. Etter attest 92. 

8 Musketer kompani (kaptein von Juul)

Innrullert 21 juni 1796 Peder Olsen Berg født i Ringebu i Guldbrandsdalen. 34 år innrullert som gemen på 8 år, har før tjent 11 år ved det Telemarkske infanteri regiment

 

Altså ingen som passer helt med alderen, men det er vel noen å sjekke opp videre. 

Jeg forsøkte å sende deg en personlig melding med mailadressen min? Fikk du ikke denne?

Sendte deg epost med bilde av siden for 2 dager siden. Kom den ikke frem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.