Gå til innhold
Arkivverket

Konfirmasjon i Drøbak 1896


Irene Ekeberg
 Del

Recommended Posts

Fritz Josef Hansen blir født i Drøbak 17/11-1881. Når han gifter seg i Drøbak den 19/10-1902 står det at han ble konfirmert den 4/10-1896.

 

Jeg har prøvd å titte i kirkebøkene etter konfirmasjonen, men finner ingen opplysninger om konfirmerte i tidsrommet mellom 1891 og 1897. Det finnes informasjon om både fødte, gifte og døde? Er det noen grunn til at ikke konfirmasjonene ligger ut?

 

Ved dødsfallet hans i 1918 står det at papirer er sendt skifteretten 5/11-1918. Hvor finner jeg evt. disse dokumentene?

 

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Drøbak i Drøbak, Klokkerbok nr. I 2 (1917-1932), Døde og begravede 1918, side 193.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=489&idx_id=489&uid=ny&idx_side=-176
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060313020962.jpg

 

På forhånd takk for hjelpen.

 

Mvh, Irene

 

Endret av Irene Ekeberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved dødsfallet hans i 1918 står det at papirer er sendt skifteretten 5/11-1918. Hvor finner jeg evt. disse dokumentene?

 

 

Arvinger og eiendom øverst til venstre:

 

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Drøbak sorenskriveri, Dødsfallsprotokoll 1 , 1894-1926, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/27489/35/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klokkerboken du henviste til, opplyser om når dødsfallet var meldt til skifteretten/lensmannen. Dødsfall skal normalt være registrert av den skifteretten som er rett for avdødes siste bosted. Lensmannskontorer rapporterte dødsfall fra sitt område til vedkommende skifterett. Du kan begynne med en undersøkelse i det som er publisert på våre nettsider tjenesten Skannet skiftemateriale

 

Vennlig hilsen

Jolanta Akre, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Tusen takk for hjelp fra Jolanta, og ikke minst fra Espen. Det var raskt ekspedert.

 

Når jeg går inn på lenken fra Espen og leser (det lille jeg forstår) av teksten, er det nevnt noen andre dokumenter også - i kolonnen helt til høyre. Er det noen som kan forklare meg hva slags dokumenter dette er og om det er mulig å få tak i disse.?

 

Mvh, Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg merke til at du kan regulere bildestørrelsen opp til 150 % - noe som kan gjøre teksten mer lesbar. Dersom du har problemer med tyding av skrift, finnes det eget forum for tyding av skannede kilder der du kan be om hjelp.

 

I dødsfalls-/dødsanmeldelsesprotokollen - i kolonnen helt til høyre - er det opplyst om hva avdøde etterlot seg, og at enken ønsket å søke om uskiftebevilling. Datoer som nevnes gjelder denne søknaden. Den 20.11.1918 skal den ha blitt sendt til amtet. Amtets bevilling av 30.11.1918 skal være sendt til Anna Clarisse Hansen. Vi kan ikke se at det i arkivet etter Drøbak byfogd finnes bevart noe bilagsmateriale i denne type saker. Uskiftebilag bevart i Follo sorenskriveri, stammer fra nyere tid.

 

Vennlig hilsen

Jolanta Akre, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.