Gå til innhold
Arkivverket

Mangler i rullemeny - skannede kirkebøker


Litta
 Del

Recommended Posts

Hei

 

I den senere tid har jeg opplevd at jeg ikke får velge enkelte listetyper i rullemenyen enda jeg vet at de finnes.

 

I dag skulle jeg søke i gravlagte i Domkirkens sogn i Bergen og fikk ikke mulighet for å velge dette hverken for ministerialbøkene eller klokkerbøkene. De andre tilfellene husker jeg ikke nå, men det har hendt flere ganger. 

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_fylke=13&idx_kommune=Bergen%2C+Domkirken+menighet&idx_kilde=KLOK&idx_listetype=Alle&idx_periode=&idx_textsearch=&js=j

 

Har dere hørt om det før ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Litta.

 

Jeg kan umiddelbart ikke huske slike feil. Det ville hjelpe meg mye om du ved første anledning også prøver å notere hvilke(n) listetyper det dreier seg om. Ellers blir det litt som å lete i høystakken. Jeg vil tippe det kan være noe i datagrunnlaget som er feil eller håndteres uriktig i programmet.

 

Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg ser feilen.

 

Bent får svare på det tekniske.

 

Når du velger klokkerbok, så forsvinner Sandviken fra menyen for Velg prestegjeld/sokn. Hvis du velger Sandviken igjen i den menyen, får du så en komplett liste i menyen for Velg listetype.

 

Litt tungvint, men det er en foreløpig løsning i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også overlate til Bent å svare på det tekniske.

 

Jeg vil imidlertid gjøre oppmerksom på at vi er i ferd med å innføre et nytt visningsprogram for skanna kirkebøker, og at du der enkelt finner kirkebøkene for Sandviken ved å velge Sandviken sokneprestembete i arkiv-menyen. I dette visningsprogrammet er det ennå en hel del metadata som mangler for bl.a. Hordaland og Bergen, men Sandviken er altså på plass i arkiv-menyen (men ikke i sokne-menyen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet årsaken til dette, men trenger en avklaring om dette faktisk er en program- eller metadatafeil. Det brukes varierende navn på samme sted innenfor samme område. Rullegardinsmenyen viser bare utvalget for en skrivemåte. Og da blir det den første skrivemåten programmet finner, som vil være den som brukes for å lage rullegardinsmenyen. Uansett vil dette være mulig å rette på den ene eller andre måten.

 

Mvh Bent

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Siden vi er inne i en større omlegging til nytt visningsprogram, har vi valgt ikke å gjøre mere med dette i den gamle programvaren. Vi finner det mest hensiktsmessig å konsentrere ressursbruken om den nye løsningen, all den tid det kun synes å berøre et lite antall kilder. Men uansett, takk for beskjeden. :)

 

Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.