Gå til innhold
Arkivverket

Kirkebøker Fjaler


Rolf Vandeskog
 Del

Recommended Posts

Kirkebøkene i Fjaler går tilbake til 1755. I sognehistorikken for Fjaler står det at: Kirkesokn: Dale, Holmedal og Guddal. Holmedal prestegjeld ble i 1755 delt i Indre Holmedal (Gaular) og Ytre Holmedal (Fjaler fra 1912). Hvor finner jeg da kirkebøker fra før 1755? Jeg finner ikke Holmedal sogn

Mvh Rolf Vandeskkog

Endret av Rolf Vandeskog
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre slik at kirkebøkene fra Holmedal prestegjeld forlengst er tapt. Vi ser av den eldste kirkeboken fra Indre Holmedal at den har hatt en særdeles dårlig omsorg gjennom langt tid, og kanskje er det på samme vis de gamle bøkene fra Holmedal er tapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

I "Fjaler i gamle dagar", s. 211 står det at presten, Henning Abelseth var misnøgd med delinga, og at han blei prest i Haram på Sunnmøre. Eg meiner å ha lese ein eller annan stad at det har vore spekulert i om han tok kyrkjeboka med seg dit, men greier ikkje å finne att kvar eg evt. har lese dette.

 

No fann eg det att: Kjeldene fortel, side 14. Det vert også nemnt at årsaka kan ha vore ein brann på kyrkjegarden i Holmedal på omlag same tid.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.2.2017 den 9.11, AnitaRiise (Statsarkivet Bergen) skrev:

Guddal før 1855 var nok også med i de kirkebøkene for Holmedal som er gått tapt.

Og året skal sjølvsagt også her vere 1755.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torbjørn.

 

Takk for dine opplysninger, det er Robert Furnes som har tatt dette opp på nytt. Det svaret jeg fikk fra Yngve Nedrebø #2 er at alle kirkebøkene fra før 1755, untatt en uleselig, er tapt.

 

Mvh Rolf Vandeskog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Nedrebø seier ovanfor er at den eldste kyrkjeboka for Indre Holmedal (etter 1755) har hatt "... en særdeles dårlig omsorg gjennom langt tid". Og at alle kyrkjebøker for det samla prestegjeldet (før 1755) ser ut til å vere tapt.

 

Som følgjande eksempel viser hadde den aktuelle kyrkjeboka vore atskilleg meir lesbar om ho hadde blitt skanna på nytt direkte frå original:

https://forum.arkivverket.no/topic/203961-ministerialbok-a1-for-gaular-1755-1785/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.