Gå til innhold
Arkivverket

Manntall 1701 for Sunnhordland og Hardanger, og feilplassering av Jørgen Wida ?


Svein O. Tislevoll
 Del

Recommended Posts

Når jeg ser på Manntall 1701 for Sunnhordland fogderi og Hardanger fogderi, Så finner jeg Jørgen Wida på 40 år der, og hans sønn Samuel Wida som var hieme og 14 år gml.

Men så står det Gård: Lund, og Sokn: Efvindvigs.  Eivindvik som heter Gulen nå for tida, er i Sogn og Fjordane, så da er vel Jørgen Wido plassert feil, for kan ikke finne han i Eivindvik, men hvordan kan jeg finne han i Manntallet for Sunnhordland fogderi og Hardanger fogderi, går det an uten å gå gjennom alt det store materialet der?

Har funnet en Samuel Wido som giftet seg i Bragernes (Drammen) 7. februar 1719, som kanskje er samme person som sønnen til Jørgen, han ble gift med Anne Pedersdatter (Vielsesnummer 373 side 206 i Ministerialbok for Bragernes prestegjeld 1706- 1734. 

 

 

Dette kom visst tre ganger, kan moderator ta bort to av disse?  Dette her skal være igjen. 

Endret av Svein O. Tislevoll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første person i transkriberingen er fra Fana (Phanne) som hører til Nordhordland fogderi, Voss Fogderi og siste fra Røldal.som riktignok hører til Sunnhordland Hardanger... Kanskje alle tre er transkribert men noen har glemt å skille fogderiene.

Eivindvik er på denne lista:

http://www.arkivverket.no/URN:db_read/ft/38455/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er unektelig noe rart med presentasjonen. Ser man på lista over manntall 1701 http://digitalarkivet.arkivverket.no/finn_kilde?s=&fra=1701&til=1701&kt[]=MANNser det litt uoversiktelig ut, men jeg tror at det skal leses som om det som er transkribert utgave gjelder hele Søndre Bergenhus amt.

 

Lenge var jo Gulen skipreide en del av Nordhordland fogderi. Men slik var det vel ikke lenger i 1701, jf. innholdslistene i bla-versjonene. Så det er noe overraskende om folk i Eivindvik kommer med her.

 

Hilsen Tor

 

 

Endret av Tor Weidling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!  Ja, er visst mye rart. Det er ingen Jørgen Wida på 40 år, og sønn Samuel Wida på 14 år under Efvindvig/Eivindvik, så hvor den som har transkribert har disse opplysningene fra er helt uvisst. Personene har sannsynligvis eksistert, men blir vanskelig å finne igjen, når disse er helt feil plasserte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Svein!

 

Vet ikke om du har sett det?, men i "Gulen" bygdebok b. 2 under gnr. 42 "Lund" bruk 2, så bodde det en "Jörgen Wida" bare nevnt som sersjant f. 1661 og sönnen "Samuel" f. 1698.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den informasjonen Svehn!  Tror ikke jeg har sett det, skal skrive opp opplysningene, og hvilken kilde. Ser at det er veldig mange i Bergen som brukte Wido, eller Wida som etternavn, men har ikke funnet noe som tyder på slektskap, men får se nøyere på alle. Er vel stor sannsynlighet for at Jørgen, og Samuel er nevnt i diverse gamle kilder, det vanskelige blir å finne hvor, og i tilfelle tyde alle gamle bokstaver. Men etter hvert som digitalarkivet legger ut mer, så kan det dukke opp noe også. 

 

Vh. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser på Manntall 1701 for Sunnhordland fogderi og Hardanger fogderi, Så finner jeg Jørgen Wida på 40 år der, og hans sønn Samuel Wida som var hieme og 14 år gml.

Men så står det Gård: Lund, og Sokn: Efvindvigs.  Eivindvik som heter Gulen nå for tida, er i Sogn og Fjordane, så da er vel Jørgen Wido plassert feil, for kan ikke finne han i Eivindvik, men hvordan kan jeg finne han i Manntallet for Sunnhordland fogderi og Hardanger fogderi, går det an uten å gå gjennom alt det store materialet der?

 

 

Du gjev opp for tidleg....  og skuldar helst på andre når du sjølv ikkje får det til?

Det kom eit hint her om at Eivindvik prestegjeld også kunne høyre til Nordhordland.

 

For å sjå på Nordhordland, kan du byrje med innhaldslista - der du også finn Eivindvik prestegjeld - den delen som høyrer til Nordhordland futedøme.

http://www.arkivverket.no/URN:db_read/ft/38454/

 

Så blar du nokre sider bak, og finn Lund er her: http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/38454/87/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpa!  Så det er vanlig at eg skuldar på andre hele tiden, ja, ja.  Du har vel sikre kilder for dette da, kom med alle døme?  Synes jeg prøver bra selv, så å få slike meldinger kasta etter meg, det vil jeg ikke ha!  Det er bra med hjelp, men at du som er professor driver med slike kommentarer, det bør du halda deg for god til! 

Endret av Svein O. Tislevoll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var eit spørsmål ...

 

Men vi treng ikkje gå utanom denne tråden:

"Eivindvik som heter Gulen nå for tida, er i Sogn og Fjordane, så da er vel Jørgen Wido plassert feil, for kan ikke finne han i Eivindvik,..."

("feilplasseringa" må vel vere gjort av nokon annan?)

 

"Det er ingen Jørgen Wida på 40 år, og sønn Samuel Wida på 14 år under Efvindvig/Eivindvik, så hvor den som har transkribert har disse opplysningene fra er helt uvisst."

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg vil ha mange døme, og gjerne hvem som har sagt det.   At jeg kanskje har misforstått noe, trengst ikke i møtegåes på ufint vis.   Det er mulig det var to overskrifter med Efvindvig/Eivindvik når jeg såg etter, og at dette har blitt forandret etterpå, men jeg fant ikke noe når jeg lette gjennom to ganger der, og så gjennom veldig grundig også. Kan jo likevel ha oversett det, men det er vel lov, eller?

 

 

Nei, ser at overskriftene var slik når jeg så etter sist også, men er vel ikke merkelig at det er lett å overse, når litt av Eivindvik er i ett fylke, og litt i ett annet (alt burde kanskje ha vært i samme fylke, for alle tror at Eivindvik/Gulen er i Sogn og Fjordane, eller det burde kanskje lages en tilleggsopplysning at litt av Gulen/Eivindvik er plassert under Sogn og Fjordane, og litt under Nordhordland).

 

Når det gjelder kirkebøker fra Gulen, så er alt plassert under Sogn og Fjordane.

 

 Men over til det som det handler om, og det er å finne mer ut om Jørgen Wido, Sønnen Samuel, og dtr. til Jørgen: Zethone/Zittone/Zittona/Sittona osv.

 

I matrikkelen for 1721 er ikke Jørgen eller Samuel nevnt på garden Lund. Altså i Nordhordland fogderi Gulen skipreide (0b-1a).

 

Heller ikke ved Matrikkelforarbeidet i 1923 var disse nevnt under garden Lund.  Så da er det fastslått at disse ikke var "oppsiddere" på denne gården i 1921 eller etter. 

Endret av Svein O. Tislevoll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at bygdebokforfatteren for Luster, Lars Øyane har gått gjennom alt av kilder om disse personene, og omtaler det meste om denne slekta på gården La, i Hafslo. Og også litt på gården Buskaker. Så da avslutter jeg dette. Konklusjonen er at det er en slags militærslekt, sannsynligvis fra utlandet (uvisst fra hvor). Og etterslekta i første generasjon var handelsfolk, senere bønder, og husmenn.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Jørgen Wida står ikke nevnt i skattemanntallet for 1694, under gården Lund i Gulen, så må ha kommet til den gården rundt 1695, eller etter. 

Endret av Svein O. Tislevoll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.