Gå til innhold
Arkivverket

Opprette profiler på Geni som ikke er egen slekt


Lene Benedicte Lauritzen
 Del

Recommended Posts

Jeg har brukt mye tid på å nøste opp i livet til fotografekteparet Johanna og Aron Lauritz Olsen.  Informasjonen er overlevert Preus museum.  Det viktigste vil føres inn i fotografregisteret, men jeg antar mye ikke kommer med.  

 

Mitt spørsmål er derfor: er det feil å opprette profiler av denne familien på Geni når de ikke er mine egne slektninger?  

 

Johanna og A.L. Olsen hadde ikke barn, så det er ingen etterkommere etter dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel ikke være noe som er galt med det, hvis du bruker egne opplysninger, og bilder som du har lov til å bruke osv. 

Takk for innspill.

 

Alle opplysninger har jeg gravd frem selv, bortsett fra et par ting jeg fikk hjelp til her inne.  Bilder har jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt er mi meining er at det er fint om det vert opplyst om eventuelle kjelder, slik at opplysningane er verifiserbare for andre besøkjande i ettertid. Eg pleier å bruke feltet "om" også til dette. Elles er det slik at kven som helst kan opprette profilar kvar som helst i verdstreet, og alle har også mogelegheit til å endre på mange av opplysningane i eksisterande profilar sjølv om det ikkje er slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lene

Når du snakker om slekt som du ikke er "beslektet" med, kan jeg stille et spørsmål?
Akkurat nå holder jeg på med en Osloslekt Lauritzen, nærmere bestemt Knut Lauritzen's aner og etterkommere. Knut Lauritzen levde fra 1934 til 2011.
Hans søsken var Kaare, Ruth og Solveig. Slekten kom opprinnelig fra Våler.
 

Ringer det en bjelle hos deg?

Hei så lenge

JanM
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt er mi meining er at det er fint om det vert opplyst om eventuelle kjelder, slik at opplysningane er verifiserbare for andre besøkjande i ettertid. Eg pleier å bruke feltet "om" også til dette. Elles er det slik at kven som helst kan opprette profilar kvar som helst i verdstreet, og alle har også mogelegheit til å endre på mange av opplysningane i eksisterande profilar sjølv om det ikkje er slekt.

Kilder skal det bli.  Jeg syndet litt mot det da jeg startet treet, i den hensikt og å legge det inn "etterpå".  Du kan trygt si det ikke var noe sjakktrekk...

 

Jeg bruker også "om" feltet til kilder, for da er det umiddelbart synlig når man åpner profilen.  Dessuten er siden det er meningen vi skal legge inn kilder innmari kronglete og tungvint, etter min mening.  Men det var litt utenfor emnet.  Først og fremst lurte jeg på om jeg burde ha noen etiske betenkeligheter med å legge inn profiler jeg ikke er beslektet med.

Hei Lene

Når du snakker om slekt som du ikke er "beslektet" med, kan jeg stille et spørsmål?

Akkurat nå holder jeg på med en Osloslekt Lauritzen, nærmere bestemt Knut Lauritzen's aner og etterkommere. Knut Lauritzen levde fra 1934 til 2011.

Hans søsken var Kaare, Ruth og Solveig. Slekten kom opprinnelig fra Våler.

 

Ringer det en bjelle hos deg?

Hei så lenge

JanM

 

Hei Jan

 

Nei dessverre, det er ikke kjente navn for meg.  Min Lauritzen-slekt kom fra Lier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt mye tid på å nøste opp i livet til fotografekteparet Johanna og Aron Lauritz Olsen.  Informasjonen er overlevert Preus museum.  Det viktigste vil føres inn i fotografregisteret, men jeg antar mye ikke kommer med.  

 

Mitt spørsmål er derfor: er det feil å opprette profiler av denne familien på Geni når de ikke er mine egne slektninger?  

 

Johanna og A.L. Olsen hadde ikke barn, så det er ingen etterkommere etter dem.

 

Hvorfor Geni??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.